Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Spotkania akademickie QUAERO – archiwum

SPOTKANIA AKADEMICKIE 

– QUAERO – 

PRZESTRZEŃ PYTANIA, PRZESTRZEŃ ROZMOWY

 Nie będziemy wiedzieć wszystkiego,

ale możemy o wiele rzeczy po prostu pytać i próbować rozumieć. 

Ideą przewodnią Spotkań Akademickich Quaero jest tworzenie przestrzeni (kameralnych) spotkań środowiska akademickiego (oraz jego przyjaciół lub sympatyków), w trakcie których poruszane są zagadnienia pedagogiczne oraz kwestie poszerzające horyzont rozumienia współczesności. Spotkania są również okazją do prezentowania interesujących rezultatów badań (w szerokim tego słowa znaczeniu).

W języku łacińskim quaero [czyt. ’kwerō’] znaczy między innymi:

– wyruszam na poszukiwanie, szukam; pytam, dowiaduję się
– szukam w myśli, szukam rozwiązań, prowadzę rozważania nad czymś

– usiłuję coś zrozumieć, chcę wiedzieć; staram się coś odkryć, odnaleźć…

Forma spotkań (seminaria, konwersatoria, mini-konferencje, warsztaty, dyskusje itp.) zależna jest od poruszanych kwestii. Tematy Spotkań Akademickich ustala Zespół Quaero, biorąc pod uwagę zgłaszane propozycje oraz własne dociekania.

Ogromną rolę w Spotkaniach Akademickich odgrywają zaproszeni goście, dlatego serdecznie dziękujemy osobom, które przyjęły nasze zaproszenie.

Spotkania Akademickie QUAERO są otwarte dla wszystkich zainteresowanych.

Szanowni Państwo, Drodzy Studenci,

Wszyscy Zainteresowani

Zachęcamy i serdecznie zapraszamy do rozwijania działalności naukowej w ramach Spotkań Akademickich Quaero.
Celem spotkań jest tworzenie przestrzeni dla:

– poszukującego zainteresowania badaniami z zakresu teorii i filozofii wychowania

– aktywnego uczestniczenia w życiu naukowym Wydziału Pedagogicznego UW

– dzielenia się rezultatami twórczych działań z zakresu różnorodnych pól badawczych i specjalizacji kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim oraz w innych ośrodkach kształcenia akademickiego w Polsce i na świecie.

Zapraszamy osoby twórcze, zainteresowane poszerzeniem swoich horyzontów, pragnące pogłębić zdolności rozumienia rzeczywistości oraz praktyki kształcenia/wychowania oraz osoby, które wciąż szukają swojego miejsca… Proponujemy przestrzeń sensownego doświadczenia i jego stricte kształtującego charakteru.

Wszystkie spotkania odbywają się w budynku Wydziału Pedagogicznego UW,

  1. Mokotowska 16/20

Info: mprzanowska@uw.edu.pl

 


Spotkania i wydarzenia w roku akademickim 2016/2017

W bieżącym roku akademickim – poza tradycyjną formułą spotkań – rozpoczniemy pracę w trzech obszarach:

Pedagogika przekładu Translation(al) Education, czyli Naukowy Klub Translatologiczny
semestr letni – poniedziałki:
godz. 10.00, Translation and Education oraz
godz. 11.45 Listening and Interpretation
Translatoria indywidualne (jęz. francuski, hiszpański i włoski) według mailowych ustaleń.

Studia z pedagogiki współczesnej: cz. I Współczesna pedagogika kulturyKształtująca sztuka  interpretacji (spotkania nieregularne, przez cały rok)

Muzyczność kształcenia cykl autorskich konwersatoriów prowadzonych we współpracy z Uniwersytetem Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie według informacji poniżej.

Uczestnictwo w spotkaniach jest otwarte dla wszystkich zainteresowanych i wymaga mailowego potwierdzenia udziału: mprzanowska@uw.edu.pl

Przygotowujemy również „konsultacje interpretacyjne” dla absolwentów UW oraz autorskie warsztaty wokół „pasji kwerowiczów” – będziemy informować na bieżąco.

Konwersatarium „Muzyczność kształcenia”, spotkanie I, 21.03.2017r, godz. 18.00, UMFC, ul. Okólnik 2, Nowa Sala Senatu

Serdecznie zapraszamy na pierwsze spotkanie z cyklu konwersatoriów przygotowanych we współpracy z Uniwersytetem Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Temat pierwszego konwersatorium brzmi Terra (in)cognita – pedagogika a muzykaKonwersatorium prowadzi dr Małgorzata Przanowska, UW.

[Więcej informacji]

Krzysztof Maliszewski – dr hab., kierownik Zakładu Podstaw Pedagogiki i Historii Wychowania w Instytucie Pedagogiki UŚ w Katowicach. Autor książek: Teoria wychowania moralnego w pedagogice kultury II Rzeczypospolitej (Katowice 2004), Ciemne iskry. Problem aktualizacji pedagogiki kultury (Toruń 2013), Pedagogika na pograniczu światów. Eseje z cyklu „Medium Mundi”(Katowice 2015); współredaktor serii wydawniczej „Medium Mundi”. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na pedagogice filozoficznej (zwłaszcza aksjologicznych i antropologicznych aspektach wychowania), historii myśli pedagogicznej oraz problematyce pedagogiki kultury, a także hermeneutycznych podstawach humanistyki.

 

 


Spotkania i wydarzenia w roku akademickim 2015/2016

 

ŚWIĘTUJEMY 200-LECIE UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO!!!

 


Spotkania i wydarzenia w roku akademickim 2014/2015

Protagoras w Warszawie? W pewnym sensie – tak.

Zapraszamy

Pracowników, Doktorantów, Studentów,

wszystkie Zainteresowane Osoby

(nie tylko z Wydziału Pedagogicznego UW)

 na spotkanie / seminarium naukowe z

 andragogiem, filozofem i filologiem klasycznym

 dr Marcinem Wasilewskim

z Uniwersytetu Łódzkiego

 Protagoras o edukacji i demokracji

 16 kwietnia 2015r., godz. 15.00, Czytelnia (lub s.500)

Wydział Pedagogiczny UW, Ul. Mokotowska 16/20

 Protagoras z Abdery. Sofista i wychowawca. Studium z historii filozofii wychowania |

Zobacz plakat

[więcej o Autorze…]
 

Zespół SAQuaero

15.10.2014r., godz. 15:30, Czytelnia Biblioteki Wydziału Pedagogicznego
– dr Klaudia Węc – Ryzyko jako warunek rozwoju 
Zobacz plakat
Spotkaniu patronuje Polskie Towarzystwo Pedagogiczne / oddział warszawski

Planujemy zorganizowanie ogólnopolskiego i międzywydziałowego seminarium naukowego: Czytanie (nie tylko) Gadamera. Kwestia hermeneutyki wychowania.

Seminarium będzie otwarte dla osób zainteresowanych namysłem nad kształceniem i wychowaniem człowieka, współczesnymi kierunkami pedagogicznymi oraz szeroko pojętą edukacją. Punktem wyjścia do naszych rozważań będzie spuścizna twórcy hermeneutyki filozoficznej, Hansa-Georga Gadamera, którego myśl nawiązuje – choć nie zawsze w sposób jawny – do założeń pedagogiki kultury. Specyfiką proponowanego seminarium będzie wspólna lektura wybranych tekstów lub ich fragmentów (do lektury zaprosimy również gości – znawców hermeneutyki filozoficznej) oraz wydobycie praktycznego, kształcącego wymiaru tego doświadczenia, które Gadamer określił jako krytyka hermeneutyczna. Ważnym elementem scalającym seminaryjne dociekania będzie rozważenie kwestii hermeneutyki wychowania: Czy takie określenie ma sens w kontekście dokonań pedagogiki kultury? Jaka jest specyfika „hermeneutyki wychowania”? Jaki rodzaj doświadczenia kryje się za tą rozważaną teoretycznie propozycją? Jakie wyzwania przed nią stoją wobec oczekiwań współczesnego świata? Jakiego człowieka i jaki typ relacji proponuje? Jakie znaczenie ma sztuka w wychowaniu i kształceniu człowieka? Czy jest możliwe, aby obok zawodu nauczyciela i pedagoga pojawiła się profesja hermeneuty wychowania? Co hermeneutyka filozoficzna wnosi do problemu zastosowania teorii do praktyki? Na te i inne pytania będziemy – przez wnikliwą lekturę i prowadzone dyskusje – szukać odpowiedzi.

Seminarium będzie miało formę cykliczną, rozpocznie się w r.ak. 2014/15. Tymczasem przyjmujemy zgłoszenia osób zainteresowanych seminarium.

Zgłoszenia (sugestie, uwagi, propozycje) prosimy kierować na adres naszego opiekuna naukowego, dr Małgorzaty Przanowskiej: mprzanowska@uw.edu.pl (w temacie prosimy wpisać: „SAQ – hermeneutyka wychowania”).

*UWAGA! Studenci i doktoranci WPUW, którzy chcieliby seminarium zaliczyć jako przedmiot kursowy na UW proszeni są zamieszczenie takiej informacji w mailu lub o zapisanie się na zajęcia („Hermeneutyka wychowania”) przez USOS. Szczegółowe informacje zostaną podane drogą mailową.

Studenci innych wydziałów i ośrodków akademickich – a także inni uczestnicy seminarium – otrzymają zaświadczenia o udziale w seminarium (wraz z informacją o liczbie punktów ETCS, i in.). W zależności od rodzaju zgłoszeń jest możliwość zorganizowania seminarium w trybie weekendowym.

 ***

Osoby chętne do utrwalania naszych spotkań w formie nagrań, przygotowywanie plakatów (wolontariat), prosimy o kontakt z Panią Agatą Bachmatiuk (agatabach@wp.pl) oraz Panią Sylwią Podbielską (podbielska.sylwia@gmail.com). Obie Panie odpowiadają za promowanie naszych działań.

Serdecznie dziękujemy Pani Lindzie Olejniczak za dotychczasową dwuletnią współpracę i przygotowywanie plakatów na nasze Spotkania.

 ***

Jeśli masz pomysł(y), poczułeś się zainspirowany do przedstawienia swoich propozycji, nie boisz się odpowiedzialnych i wymagających zadań lub chciałbyś po prostu być członkiem naszej quaero-akademickiej społeczności uczących się (profesorów i studentów, mistrzów i uczniów, których łączy przyjaźń w poszukiwaniu mądrości), zapraszamy Cię na nasze spotkania.

Zespół Quaero

Warszawa

Grudzień 2013r.


Wydarzenia w roku akademickim 2013 / 2014

06.06.2014r. , godz. 13.00, kawiarnia La Petite ul. Stanisława Noakowskiego 8 – Dyskusja na temat roli mediów we współczesnym świecie – na podstawie artykułu “Oczy Duce” Umberto Eco

Cykl  „SAQ w CZYTELNI” był możliwy dzięki gościnności  BIBLIOTEKI WYDZIAŁU PEDAGOGICZNEGO UW

20.05.2014r., godz. 15.00, Czytelnia WPed. UW – Krzysztof Kędracki – Rola fotografii w przestrzeni społecznej

13.05.2014r., godz. 15.30, Czytelnia WPed. UW – Eksperci i fantasmagorie

18.03.2014r., godz. 15.10, Czytelnia WPed. UW – Poradniki (pedagogiczne)
Zobacz plakat


Wydarzenia w roku akademickim  2012 2013

 W semestrze letnim r.ak.2012/2013 odbyły  się na wydarzenia, którymi wpisaliśmy się w  obchody
60-lecia Wydziału Pedagogicznego UW.

 19.II.2013r., godz. 13.30, s.413 – prof. dr hab. Andrzej Wierciński (Albert-Ludwigs-Universität Freiburg oraz International Institute for Hermeneutics)
Hermeneutyka edukacji: Doświadczenie rozumienia jako sposób bytowania człowieka w świecie 
Spotkanie zorganizowane we współpracy z Polskim Towarzystwem Pedagogicznym O/ w Warszawie
Zobacz plakaty [1] [2]

10.IV.2013r., godz. 13.30, s.332 – prof. UP dr hab. Katarzyna Gurczyńska-Sady (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie)
O tym, że człowieka nie daje się wychować – prawda czy prowokacja filozofów?
Zobacz plakat

15.V.2013r., godz. 13:30, s.332 – dr Łukasz Lewandowski (Akademia Teatralna w Warszawie)
Teatr – człowiek – doświadczenie (przemiany)
Zobacz plakat


Wydarzenia w roku akademickim 2011 2012

26.III.12r. (pon.), godz.13.30, s.210  – dr Urszula Zbrzeźniak
M.Foucault, czyli jak trudno pozbyć się „człowieka”

Zobacz plakat

Autorka plakatu: Gosia Montf

30.III.12r. (pt), godz.15.00, s.215  – dr Urszula Zbrzeźniak

M.Foucault, czyli jak trudno pozbyć się „człowieka” 
Zobacz plakat 
autorka plakatu: Linda Olejniczak – studentka specjalności Pedagogika wczesnoszkolna z edukacją plastyczną

23.IV.12r. (pon.), godz.13.30, s.210 – prof. dr hab. Włodzimierz Lorenc
Hermeneutyczne koncepcje człowieka: Gadamer – Caputo
Zobacz plakat

14.V.12r. (pon), godz.13.30, s.210 – mgr Wojciech Kaftański
Między byciem a stawaniem się: Kierkegaarda koncepcja egzystencji
Zobacz plakat 

21.V.12r. (pon.), godz.16.00, s.219  – prof. dr hab. Andrzej Leder
Antropologia psychoanalityczna
Zobacz plakat

25.V.12r. (pt), godz.15.00, s.215  – mgr Dominika Depta-Marel
Dociekania filozoficzne z dziećmi i młodzieżą – metoda Matthew Lipmana
Zobacz plakat

Kontakt:

dr Małgorzata Przanowska

mprzanowska@uw.edu.pl

Uniwersytet Warszawski Wydział Pedagogiczny

Zakład Pedagogiki Ogólnej i Filozofii Edukacji

  1. Mokotowska 16/20

00-561 Warszawa