Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna (studia nauczycielskie)

Jednolity 5-letni kierunek studiów o profilu ogólnoakademickim kształci nauczycieli na wysokim poziomie, uwzględniając potrzeby współczesnego społeczeństwa i szkoły. Wysoka jakość wczesnej edukacji wspiera rozwój potencjału dzieci, wyrównywanie szans edukacyjnych oraz efektywne wspomaganie dzieci ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Program jest zgodny z wymaganiami kierunkowymi kształcenia pedagogów, standardami kształcenia nauczycieli i Polskimi Ramami Kwalifikacji dla nauk społecznych, a także takich, które spełniają oczekiwania pracodawców. W konstrukcji programu uwzględnione zostały aktualne i perspektywiczne potrzeby gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, które są zgodne z wskazanymi przez Partnership for 21st Century Skills oraz National Council for Social Studies.

Program studiów ma charakter modułowy i zakłada ścisły związek przygotowania teoretycznego i praktycznego do pracy pedagogicznej z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Sylwetka absolwenta:

Absolwenci są przygotowani do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, pedagoga szkolnego, nauczyciela świetlicy w trzech obszarach:

– projektowania i realizowania programu własnego rozwoju zawodowego i osobistego nauczyciela,

– wspierania rozwoju dzieci i organizowania sytuacji edukacyjno-wychowawczych sprzyjających konstruowaniu przez nie wiedzy i umiejętności w interakcjach społecznych

– tworzenia demokratycznej kultury przedszkola i szkoły jako nowoczesnej, autonomicznej wspólnoty, rozwijającej edukacyjne partnerstwo.

Absolwent kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna jest wyposażony w:

  1. kompetencje osobiste nauczyciela, w tym umiejętności:

  • definiowania zadań, planowania i organizowanie własnego działania z uwzględnieniem czasu na relaks i rozwijanie zainteresowań, nabywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, wypaleniem zawodowym;

  • współpracy w zespole, podejmowania zadań i wspólnego rozwiązywania problemów, projektowania działań w bliższej i dalszej perspektywie;

  • korzystania literatury naukowej, badawczej, publikowanej także w językach obcych,

  • porozumiewanie się/biegłość w języku ojczystym i angielskim w celu wymiany doświadczeń,

  • wyszukiwania i zarządzania informacją – ocena, selekcja informacji, krytyczna analiza, posługiwanie się zasadami prawnymi i etycznymi dotyczącymi dostępu i przetwarzania informacji;

  • opracowania elektronicznego Portfolio i dokumentowania doświadczeń zawodowych;

  1. kompetencje dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela obejmujące:

  • nawiązywanie relacji z dziećmi wspierających ich rozwój zgodnie z indywidualnymi potrzebami;

  • projektowanie i organizowanie procesu uczenia się dzieci z wykorzystaniem nowatorskich metod, form i środków dydaktycznych, rozwiązywanie problemów wychowawczych, organizowanie tutoringu szkolnego;

  • kreatywność i innowacyjność- generowanie oryginalnych pomysłów edukacyjnych, dzielenie się nimi, zaangażowanie w innowacyjne działania, które mogą przynieść wymierny efekt, przedsiębiorczość;

  • elastyczność i gotowość do zmiany w związku z różnymi potrzebami i oczekiwaniami dzieci i otoczenia;

  • myślenie krytyczne i rozwiązywanie problemów wychowawczych i dydaktycznych;

  • poznanie i wykorzystanie różnych narzędzi TIK stosowanych w edukacji i zalecanych do pracy z dziećmi;

  1. kompetencje niezbędne do funkcjonowania w instytucji edukacyjnej jako organizacji społecznej;

  • współpraca z innymi- umiejętność efektywnej pracy w zespołach o różnym składzie osobowym, pełnienie różnych ról, elastyczność, kompromisowość i otwartość na pomaganie innym członkom zespołu, przejmowanie odpowiedzialności za efekt wspólnej pracy;

  • kreowanie środowiska wspólnej aktywności innowacyjnej w obszarze oświaty, tworzenie i wykorzystywanie sieci służących współpracy przy realizacji różnych, innowacyjnych celów zawodowych.

Absolwenci są wyposażeni w kompetencje zawodowe, pozwalające wspomagać rozwój indywidualny i społeczny dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, także do współpracy ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym na rzecz dzieci oraz realizowania działań diagnostycznych i terapeutycznych w sytuacjach zakłócających przebieg rozwoju i edukacji.