Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

DLA AUTORÓW

Zapraszamy do współpracy naukowców z Polski i z zagranicy związanych z pedagogiką i edukacją, jak i reprezentantów innych dyscyplin naukowych do składania tekstów w języku polskim lub angielskim. Przyjmujemy oryginalne artykuły badawcze, przeglądowe oraz recenzyjne, które przyczyniają się do rozwoju wiedzy o pedagogice, edukacji oraz inspirują do dalszych badań i doskonalenia praktyki edukacyjnej.

Redakcja Kwartalnika Pedagogicznego przyjmuje wyłącznie teksty oryginalne, które nie były opublikowane wcześniej i nie są rozpatrywane do druku w innym czasopiśmie ani w pracy zbiorowej.

Teksty należy składać poprzez panel: ICI Publishers Panel.

Polityka wydawnicza Kwartalnika Pedagogicznego koncentruje się na wspieraniu otwartego dyskursu naukowego. Czasopismo nie pobiera od autorów opłat za zgłoszenie tekstu ani za udział w procesie redakcyjnym i recenzyjnym, co umożliwia publikację wysokiej jakości artykułów naukowych bez barier finansowych. Proces recenzji jest przejrzysty i oparty na podwójnej ślepej recenzji, co zapewnia wysoką jakość publikacji. Koszty wydania są pokrywane ze środków Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, co wpisuje się w misję Kwartalnika Pedagogicznego, aby promować inkluzywne i dostępne publikacje naukowe w dziedzinie pedagogiki.

KRYTERIA PRZYJĘCIA TEKSTÓW

  • Oryginalność: Teksty muszą być oryginalne, wcześniej niepublikowane i nie mogą być rozpatrywane do druku w innym czasopiśmie lub pracy zbiorowej. Autorzy powinni upewnić się, że ich prace są wolne od plagiatu.
  • Standardy językowe i formalne: Autorzy zobowiązani są do przygotowania artykułów zgodnie z najwyższymi standardami językowymi i formalnymi. Tekst musi być jasny, spójny i dobrze zorganizowany. Redakcja zastrzega sobie prawo do odesłania tekstów niespełniających wymogów w celu dokonania niezbędnych poprawek. Artykuły powinny być przemyślane i dobrze ustrukturyzowane, z odpowiednimi wstępami, rozwinięciami i zakończeniami.
  • Platforma składania: Składanie artykułów odbywa się wyłącznie za pośrednictwem platformy ICI Publishers Panel. Autorzy muszą zarejestrować się na platformie i postępować zgodnie z instrukcjami składania manuskryptów.
  • Wstępna weryfikacja manuskryptu: Po złożeniu manuskryptu zostanie przeprowadzona wstępna weryfikacja pod kątem zgodności manuskryptu z profilem czasopisma i wytycznymi czasopisma oraz pod kątem oryginalności manuskryptu i jego potencjalnego wpływu na rozwój czasopisma. Artykuły, które nie spełniają podstawowych wymogów mogą zostać odrzucone na tym etapie, zanim zostaną przekazane do recenzji.
  • Zgodność z wytycznymi: Artykuły muszą być zgodne z wymogami dotyczącymi formatowania, cytowania i struktury zgodnie z wytycznymi APA oraz innymi specyfikacjami podanymi w sekcji dotyczącej składania manuskryptów.
  • Zgłoszenie danych źródłowych: W przypadku badań opartych na danych empirycznych autorzy powinni dostarczyć pełne informacje na temat metodologii, procedur badawczych oraz źródeł danych. Taka dokumentacja jest niezbędna nie tylko dla umożliwienia innym naukowcom replikacji badań, ale również dla zapewnienia zgodności z zasadami etyki badawczej, co zwiększa przejrzystość i wiarygodność wyników.
  • Recenzja i anonimizacja: Artykuły będą poddawane procesowi recenzji, w którym zachowana zostanie anonimowość obu stron. Teksty muszą być odpowiednio zanonimizowane przed przesłaniem, aby uniknąć konfliktów interesów.

 

JĘZYK ARTYKUŁU

Artykuły mogą być składane w języku polskim lub angielskim

 

ZŁOŻENIE TEKSTU

Osoby zainteresowane opublikowaniem artykułu w Kwartalniku Pedagogicznym proszone są o zapoznanie z zamieszczonymi poniżej zasadami przygotowania tekstu. Aby złożyć tekst należy przejść do do systemu ICI Publishers Panel.

Sprawdzenie tekstu przed wysłaniem

Autorzy proszeni są o sprawdzenie czy tekst spełnia zamieszczone niżej kryteria. Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych mogą zostać odrzucone.

  1. Tekst jest utworem oryginalnym, do którego Autor dysponuje pełnią praw.
  2. Tekst nie był wcześniej opublikowany i nie jest rozpatrywany do druku w innym czasopiśmie ani w pracy zbiorowej.
  3. Tekst spełnia wymagania jednego z trzech rodzajów artykułów publikowanych w czasopiśmie tj. artykułu oryginalnego, artykułu przeglądowego lub artykułu recenzyjnego (recenzji naukowej).
  4. Tekst jest starannie przygotowany pod względem językowym i formalnym zgodnie z zasadami przygotowania tekstu, wskazanymi poniżej.

 

ZASADY DOTYCZĄCE PRZYGOTOWANIA ARTYKUŁÓW DO PUBLIKACJI

REKOMENDOWANA DŁUGOŚĆ ARTYKUŁU: Artykuł powinien mieć objętość około 8000 słów, wliczając bibliografię. W uzasadnionych przypadkach redakcja rozważy przyjęcie dłuższych tekstów.

ELEMENTY ARTYKUŁU: Każdy artykuł musi zawierać:

  • Tytuł w języku polskim i angielskim.
  • Streszczenie (200-250 słów) w obu językach.
  • 5-7 słów kluczowych w języku polskim i angielskim.

STRUKTURA ARTYKUŁU: Artykuł powinien być zorganizowany w sposób logiczny i przejrzysty, co ułatwi czytelnikom zrozumienie przedstawionych badań.

W przypadku artykułów dotyczących badań empirycznych zaleca się następującą strukturę:

  • Wprowadzenie: Przedstawienie kontekstu badawczego, problematyki oraz celów artykułu. Powinno być zwięzłe i interesujące, aby przyciągnąć uwagę czytelnika.
  • Przegląd literatury: Analiza istniejących badań i teorii związanych z tematem, wskazująca na luki w wiedzy, które artykuł ma na celu wypełnić.
  • Metodologia: Szczegółowy opis zastosowanej metodologii, obejmujący między innymi podejście badawcze, metody badań, narzędzia badawcze, procedury,  charakterystykę próby badawczej oraz aspekty etyczne badań. Powinno to umożliwić innym badaczom powtórzenie badań.
  • Wyniki: Przedstawienie wyników badań w sposób jasny i zorganizowany, z użyciem tabel, wykresów i diagramów, jeśli to konieczne.
  • Dyskusja: Interpretacja wyników w kontekście postawionych pytań badawczych, porównanie z wynikami wcześniejszych badań oraz omówienie implikacji praktycznych.
  • Wnioski: Podsumowanie najważniejszych odkryć oraz ich znaczenia, ewentualne rekomendacje dla praktyki i przyszłych badań.
  • Bibliografia: Lista wszystkich źródeł cytowanych w artykule, przygotowana zgodnie z wytycznymi APA.

W przypadku artykułów przeglądowych, teoretycznych oraz recenzyjnych, proponuje się następującą strukturę:

  • Wprowadzenie: Krótkie przedstawienie tematu oraz jego znaczenia w danym obszarze badań. Określenie celu artykułu oraz kluczowych pytań, które będą analizowane. Wskazanie, dlaczego przegląd literatury lub analiza teoretyczna są istotne.
  • Przegląd literatury lub kontekstu teoretycznego: Dokładna analiza istniejących badań, teorii oraz podejść do tematu. Organizacja przeglądu w sposób tematyczny lub chronologiczny, w zależności od celu artykułu. Krytyczna ocena mocnych i słabych stron analizowanych prac, a także luk w wiedzy.
  • Metodologia przeglądu: Opis metod zastosowanych do selekcji i analizy literatury (np. kryteria wyboru, źródła, sposób analizy). Wyjaśnienie, jak autorzy podchodzili do analizy materiałów oraz jakie były główne założenia.
  • Analiza i wyniki: Przedstawienie kluczowych odkryć i tematów, które wyłoniły się z przeglądanych prac. Wskazanie głównych tendencji, różnic i kontrowersji w literaturze. Może zawierać propozycje nowych kierunków badań lub zmian w podejściu teoretycznym.
  • Dyskusja: Omówienie znaczenia uzyskanych wyników w kontekście istniejącej wiedzy.Zidentyfikowanie implikacji dla teorii, praktyki i przyszłych badań. Refleksja nad ograniczeniami przeglądu i propozycje dla przyszłych badań.
  • Wnioski: Podsumowanie najważniejszych spostrzeżeń oraz ich znaczenia. Sformułowanie rekomendacji na podstawie przeglądów literatury i analizy teoretycznej.
  •  Bibliografia: Lista cytowanych prac, przygotowana zgodnie z wytycznymi (APA).

 

PRZYGOTOWANIE TEKSTU: Teksty należy przygotować zgodnie z wytycznymi APA i przesłać przez platformę ICI Publishers Panel. Ważne, aby formatowanie artykułu było zgodne z wymaganiami redakcyjnymi.

STRESZCZENIE: Streszczenie powinno być zwięzłe, ale jednocześnie pełne informacji, które jasno przedstawiają kluczowe aspekty badań. Streszczenie powinno być napisane w sposób przystępny i zrozumiały. Użycie klarownego i logicznego języka jest kluczowe, aby czytelnik mógł szybko zrozumieć istotę badań. Ważne jest, aby streszczenie nie zawierało odnośników do literatury, ponieważ powinno być samodzielnym podsumowaniem. Obie wersje streszczenia (polska i angielska) powinny być spójne i przekazywać te same informacje. Streszczenie powinno zawierać następujące elementy:

  • Cel badań: Krótkie przedstawienie głównego celu pracy oraz kontekstu, w jakim badania zostały przeprowadzone. Należy wskazać istotne problemy badawcze w kontekście edukacji.
  • Pytania badawcze: Wyraźne sformułowanie kluczowych pytań, które kierowały badaniami. Powinny być one zrozumiałe i precyzyjne, co ułatwi czytelnikowi zidentyfikowanie centralnych tematów badań.
  • Metodologia: Opis zastosowanej metodologii, obejmujący informacje na temat narzędzi badawczych, próby badawczej oraz procedur. Powinno to dać czytelnikom pojęcie o tym, jak badania były przeprowadzane, jakie metody i techniki były stosowane do zbierania i analizy danych.
  • Wyniki: Krótkie podsumowanie najważniejszych wyników uzyskanych w trakcie badań. Należy zaznaczyć kluczowe odkrycia oraz ich znaczenie w kontekście postawionych pytań badawczych.
  • Nowatorstwo naukowe: Wskazanie, jak badania wnoszą coś nowego do istniejącej wiedzy lub praktyki w dziedzinie edukacji. Można uwzględnić oryginalność podejścia, innowacyjne zastosowania teorii lub praktyki oraz praktyczne implikacje wyników.

 

SŁOWA KLUCZOWE

Artykuł powinien zawierać 5–7 słów kluczowych w obu wersjach językowych, aby ułatwić jego klasyfikację i wyszukiwanie.

FORMATOWANIE

Tekst powinien być przygotowany w czcionce Times New Roman 12, z interlinią 1,5 oraz standardowymi marginesami (2,5 cm). Artykuł powinien być napisany w jednej kolumnie.  Nie należy używać funkcji dzielenia wyrazów. Artykuł należy zapisać w formacie RTF, DOC, DOCX lub ODT.

ILUSTRACJE

Wszystkie ilustracje (zdjęcia, wykresy, diagramy) muszą być dostarczone w osobnych plikach, a ich nazwy powinny odpowiadać nazwom (numerom) w tekście. Dopuszczalne formaty to eps, tif, jpg, bmp dla zdjęć oraz png, cdr, ai, eps dla wykresów. Rozdzielczość ilustracji nie może być niższa niż 300 dpi, a dla skanowanych ilustracji kreskowych – 600 dpi. Ilustracje powinny być przygotowane zgodnie z wytycznymi przedstawionymi w Instrukcji przygotowania ilustracji do publikacji. Więcej informacji można znaleźć na stronie: Instrukcja przygotowania ilustracji.

  • Oznaczanie materiałów graficznych: Każdy materiał graficzny, taki jak ilustracje, wykresy, zdjęcia czy schematy, musi być odpowiednio oznaczony w tekście. Prosimy stosować numerację (np. Rys. 1, Rys. 2) oraz dołączyć opisy, które jednoznacznie identyfikują dany materiał.
  • Podawanie źródła: Przy każdym materiale graficznym należy podać jego źródło. Wymagane informacje to: autor, rok publikacji, tytuł oraz miejsce publikacji. Przykład zapisu źródła: „Rys. 1. Wykres przedstawiający dane dotyczące… (Autor, Rok, strona)”.
  • Uzyskiwanie pozwoleń: W przypadku korzystania z materiałów graficznych chronionych prawem autorskim, takich jak obrazy, fotografie czy grafiki, autorzy są zobowiązani do uzyskania pozwolenia od właścicieli tych materiałów. Dokument potwierdzający zgodę powinien być przesłany do redakcji jako załącznik.
  • Własne materiały graficzne: W przypadku korzystania z własnych materiałów graficznych, autorzy są zobowiązani do ich odpowiedniego oznaczenia i opisania. Ważne jest, aby wskazać, że materiały te są autorstwa samego autora pracy. Można to zrobić w następujący sposób: „Rys. 2. Opracowanie własne autora”. Taki zapis podkreśla, że materiały zostały stworzone samodzielnie i nie wymagają dodatkowych pozwoleń na ich wykorzystanie.
  • Przestrzeganie zasad etycznych: Niewłaściwe korzystanie z materiałów graficznych może prowadzić do naruszenia praw autorskich oraz zasad etyki akademickiej. Prosimy o skrupulatne przestrzeganie zasad dotyczących oznaczania, cytowania źródeł oraz uzyskiwania pozwoleń, co przyczyni się do zwiększenia wiarygodności i rzetelności publikacji.

PRZYPISY DOLNE

  • Ograniczenie liczby przypisów: Należy stosować przypisy dolne w niezbędnym minimum, aby zachować przejrzystość tekstu.
  • Zastosowanie: Przypisy powinny być używane głównie do informacji o prawach autorskich i dodatkowych kontekstów, które nie są kluczowe dla treści głównej.
  • Zasady estetyki: Minimalna liczba przypisów poprawia estetykę publikacji i ułatwia koncentrację na kluczowych argumentach.
  • Rekomendacje: Autorzy powinni przemyśleć konieczność przypisów i dążyć do ich oszczędnego użycia dla lepszej klarowności tekstu.

CYTOWANIE I ZASADY BIBLIOGRAFICZNE

  • Artykuły powinny być przygotowane zgodnie z wytycznymi stylu cytowania APA, który zapewnia spójność i przejrzystość w dokumentacji źródeł.
  • W tekście każda praca musi być cytowana z nazwiskiem autora, rokiem publikacji oraz numerem strony (np. Jaeger, 2000, s. 5). W przypadku pracy z więcej niż jednym autorem, należy stosować odpowiednie zasady dotyczące cytowania prac współautorskich.
  • Przy pierwszym przywołaniu omawianej osoby należy podać jej pełne imię i nazwisko. W kolejnych odniesieniach można używać tylko nazwiska autora, aby zachować czytelność i uniknąć nadmiaru informacji.
  • Każde cytowanie innej pracy jest w tekście opatrzone odpowiednim odsyłaczem do cytowanej pracy. Zawiera on w nawiasie tylko nazwisko autora, rok wydania dzieła i numer strony, np.: (Jaeger, 2000, s. 5); (Filipiak, Lemańska-Lewandowska, 2015, s. 30).
  • Gdy przytaczamy dwie książki tego samego autora wydane w tym samym roku, stosujemy zapis: (Hessen, 1997a; Hessen, 1997b), a gdy więcej książek, to rok oznaczamy z kolejnymi literami alfabetu.
  • Jeśli przywołujemy cytaty z książek kilku autorów, to porządkujemy alfabetycznie: (Frith, 2015, s. 148; Spitzer, 2008, s. 111).
  • Jeśli przytaczana praca ma dwóch autorów, umieszczamy nazwiska obu autorów (Filipiak, Lemańska-Lewandowska, 2015, s. 30); w przypadku większej liczby autorów, podajemy pierwsze nazwisko i „i in.”, np.: (Heatherton i in., 2008).
  • W przypadku cytowań pośrednich, kiedy praca jest trudno dostępna albo w języku nieznanym autorowi, w tekście zaznaczamy nazwisko autora cyt. i źródło, z którego bezpośrednio korzystaliśmy (Grondin, 2003, za: Przanowska, 2015, s. 31).
  • Jeśli praca zbiorowa ma redaktora naukowego, podajemy w nawiasie jego nazwisko i rok publikacji pracy oddzielone przecinkiem: (Kwieciński, Śliwerski, 2003); (Gołębniak, Kwiatkowska, 2012).
  • Do publikacji z autorem i redaktorem naukowym stosujemy również taki zapis (Benardete, 2002). W obu przypadkach informację o redakcji naukowej umieszczamy przy nazwiskach redaktorów (red.) dopiero w bibliografii, na końcu artykułu.
  • Rozdział w pracy zbiorowej, artykuł w czasopiśmie, materiały z konferencji zapisujemy w tekście tak: (Melosik, 2019); (Mezirow, 1997) (Endler, Parker,1990b); (Klus-Stańska, 2017); (Zamarian, 2014); (Bridges, 1997); (Madalińska-Michalak, 2020); (Wysłowska i in., 2019).
  • Jeśli cytujemy akty prawne i inne dokumenty, podajemy w nawiasie skrót do ustawy (Dz.U. 2019 r. poz. 2215) lub początek zapisu bibliograficznego, np.: (Ankieta socjologiczna…).
  • Wszystkie źródła cytowane w tekście muszą być również zamieszczone w bibliografii na końcu artykułu  (References), uporządkowane alfabetycznie według nazwisk autorów. Ważne jest, aby stosować spójny format w odniesieniu do wszystkich pozycji, w tym formatowanie tytułów książek i artykułów.
  • W przypadku prac zbiorowych redaktorzy naukowi muszą być wyraźnie oznaczeni w bibliografii, aby podkreślić ich wkład w publikację. W przypadku, gdy redaktorzy są także autorami, należy to jasno zaznaczyć.
  • W bibliografii należy uwzględnić nazwiska tłumaczy cytowanych prac obcojęzycznych, co pozwoli na dokładne określenie źródła oraz ułatwi czytelnikom znalezienie oryginalnych tekstów. Należy również podać rok tłumaczenia, jeśli jest inny niż rok oryginału.

Obowiązuje standard zapisu bibliograficznego (cytowania) według stylu APA.

Spis cytowanej literatury, do której w tekście umieściliśmy odpowiednie odsyłacze, znajduje się na końcu tekstu w sekcji zatytułowanej References. Przykłady:

Jaeger, W. (2001). Paideia. Formowanie człowieka greckiego, tłum. M. Plezia, H. Bednarek. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Filipiak, E., Lemańska-Lewandowska, E. (2015). Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji. Raport tematyczny z badań ACK. Bydgoszcz: ArtStudio.

Hessen, S. (1997a). O sprzecznościach i jedności wychowania: zagadnienia pedagogiki personalistycznej. Dzieła wybrane, [b.tłum.]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Hessen, S. (1997b). Podstawy pedagogiki, tłum. A. Zieleńczyk. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Heatherton, T. F., Kleck, R. E., Hebl, M. R., Hull, J. G. (red.). (2008). Społeczna psychologia piętna, tłum. J. Radzicki, M. Szuster, T. Szustrowa. Warszawa: Collegium Civitas, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Przanowska, M. (2015). Pytania o sens (w) edukacji. Grondinowska semantyka sensu i jej pedagogiczne egzemplifikacje. Kwartalnik Pedagogiczny, nr 2 (236), 31.

Bridges, D. (1997). Personal autonomy and practical competence: developing politically effective citizens. W: D. Bridges (red.), Education, Autonomy and Democratic Citizenship. Philosophy in a changing world (s. 153–164). London; New York: Routledge.

Madalińska-Michalak, J. (2020). Autonomia nauczyciela. Forum Oświatowe, nr 31/2(62), 11–26.

Madalińska-Michalak, J. (2021). Polskie Towarzystwo Pedagogiczne i jego działalność w latach 2017–2020. Forum Oświatowe, nr 32/2(64), 183-204.

Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.). (2019). Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gołębniak, B. Kwiatkowska, H. (red.). (2012). Nauczyciele. Programowe (nie) przygotowanie. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Benardete, S. (2002). Encounters & Reflections. Conversations with Seth Benardete, red. R. Burger, Chicago: The University of Chicago Press. 

Endler, N. S., Parker, J. D. (1990b). State and trait anxiety, depression and coping styles. Australian Journal of Psychology, nr 42(2), 207–220. https://doi.org/10.1080/ 00049539008260119

Mezirow, J. (1997). Transformative Learning: Theory to Practice. New Directions for Adult and Continuing Education, nr 74, 5–12; https://doi.org/10.1002/ace.7401

Wysłowska, O., Bulkowski, K., Slot, P. (2019, August). The role of classroom diversity in the relations between professionals’ beliefs and practices. Paper presented at the 29th European Early Childhood Education Research Association Conference, Aristotle University of Thessaloniki, Thessaloniki, Greece.

Zamarian, A. (2014, grudzień). Edukacja tanatologiczna jako istotny element wychowania humanistycznego. Referat wygłoszony na VI Konferencji Pedagogiki Dialogu, zorganizowanej przez Katedrę Podstaw Pedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela; tekst ujednolicony: Dz. U. 2019 r. poz. 2215.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. (Dz. U. 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681, 1818, 2197 i 2248 oraz z 2020 r. poz. 374).

Ankieta socjologiczna na temat świadomości historycznej młodzieży, przeprowadzona na zlecenie OBOP w latach 1991–92, 827 ankiet, BUW Rps nr akces. 3174.

Opis bibliograficzny strony WWW musi zawierać nazwisko autora i tytuł pracy, tryb dostępu, protokół dostępu (miejsce, ścieżka, nazwa), a także aktualną datę otwarcia, np.:

Teresa Hejnicka-Bezwińska, Teraźniejszość w dialogu z edukacyjną przeszłością (po roku 1989). Pobrane z: http://www.pedagog.uw.edu.pl/THE/Hejnicka.pdf (otwarty 25.01.2020).

Klus-Stańska D. 2017. Uwagi do Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Pobrane z: http://edukacjananowo.pl/wp-content/uploads/2017/02/UWAGI-DO-PODSTAWY-PROGRAMOWEJ-KSZTA%C5%81CENIA-OG%C3%93LNEGO-DLA-SZKO%C5%81Y-PODSTAWOWEJ.pdf (otwarty 24.03.2020).

 

RECENZJA I ANONIMIZACJA

  • Artykuły podlegają procesowi recenzji w trybie „peer review”, który zazwyczaj trwa od 4 do 8 tygodni. Teksty muszą być odpowiednio zanonimizowane. Wszelkie dane identyfikujące autorów, takie jak nazwiska, afiliacje, adresy e-mail oraz jakiekolwiek inne informacje, które mogłyby prowadzić do ich identyfikacji, powinny zostać usunięte zarówno z treści artykułu, jak i z przypisów oraz bibliografii. Recenzje są dokonywane przez ekspertów z danej dziedziny, co zapewnia wysoką jakość oraz obiektywność oceny. Zachowanie anonimowości autorów jest kluczowe dla zapewnienia rzetelności procesu recenzji.

SKŁADANIE MANUSKRYPTU

Aby złożyć tekst, zarejestruj się w systemie ICI Publishers Panel i postępuj zgodnie z poniższymi wytycznymi.

Dodawanie manuskryptu

  1. Zarejestruj się w systemie ICI Publishers Panel postępując zgodnie z wyświetlanymi kolejno wskazówkami.
  2. Zaloguj się do systemu i wybierz kontekst “Autor”.
  3. Wybierz opcję “Dodaj manuskrypt” (w centrum ekranu).
  4. Następnie na stronie “Czasopisma” odszukaj Kwartalnik Pedagogiczny wpisując jego tytuł lub numer ISSN/E-ISSN i kliknij Wybierz po prawej stronie.
  5. Przejdź do uzupełniania kolejnych kroków formularza. Najpierw warto pobrać szczegółową instrukcję w formie pliku PDF (pawy górny róg ekranu).
  6. Nie zapomnij zamieścić w systemie, oprócz pliku z tekstem, także pliku z NOTATKĄ O AUTORZE, która powinna zawierać: Imię i nazwisko, tytuł naukowy, obecne miejsce zatrudnienia, zainteresowania naukowe i publikacje książkowe (tytuł i rok wydania) – w sumie około 100 słów.

 

Jeśli wystąpią jakiekolwiek trudności, prosimy o kontakt na adres e-mail Redakcji:  kwartalnik.pedagogiczny@uw.edu.pl

 

ETYKA KORZYSTANIA ZE SZTUCZNEJ INTELIGENCJI W PUBLIKACJACH

Zasady etyczne dotyczące korzystania z AI w procesach twórczych i redakcyjnych powinny być przestrzegane przez wszystkich autorów, aby zapewnić odpowiedzialność i transparentność. Oto kluczowe zasady, które należy uwzględnić w pracach:

  1. Odpowiedzialność za treść
    Ostateczny kształt treści ponoszą ludzie. AI może wspierać procesy twórcze, jednak nie zastąpi krytycznego myślenia ani wnioskowania naukowego.
  2. Transparentność wykorzystania AI
    Autorzy są zobowiązani ujawnić korzystanie z narzędzi AI w procesie tworzenia swoich prac. Wszelkie zastosowanie technologii AI w procesie twórczym musi być wprost zadeklarowane. Oświadczenie o wykorzystaniu AI powinno zawierać nazwę użytego narzędzia oraz opis celu, zakresu i sposobu jego zastosowania.
  3. Precyzja treści
    Autorzy odpowiadają za precyzję, integralność i oryginalność treści. AI nie może być traktowana jako autor lub współautor pracy, a wszelkie treści generowane przez AI muszą być dokładnie weryfikowane przez autorów.
  4. Zgłaszanie obrazów i danych graficznych
    Wszelkie obrazy, ryciny lub grafiki wygenerowane przy użyciu AI muszą być zgłoszone wydawcy i poddane ocenie zgodnie z zasadami etycznymi WUW. Jeżeli AI została użyta do przetwarzania danych graficznych, powinno być to jasno opisane w metodologii badania.
  5. Zgłaszanie pytań i wątpliwości
    W razie pytań dotyczących etyki korzystania z AI, autorzy powinni skontaktować się z wydawnictwem.

Wszystkie zastosowania technologii AI muszą być zgodne z polityką etyczną Wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego, a autorzy są zobowiązani do przestrzegania zasad związanych z wykorzystaniem AI, aby zapewnić transparentność, poufność oraz ochronę praw autorskich.

Wydawnictwa UW działają zgodnie z rekomendacjami Stowarzyszenia Wydawców Szkół Wyższych, którego jesteśmy członkiem: https://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/911

OŚWIADCZENIE AUTORA ARTYKUŁU

Autorzy, których artykuły zostały przyjęte do publikacji, proszeni są o wypełnienie  Oświadczenia Autora artykułu i przesłanie skanu na adres e-mail redakcji: kwartalnik.pedagogiczny@uw.edu.pl