DLA AUTORÓW

ZGŁOŚ ARTYKUŁ

Zapraszamy do współpracy naukowców polskich i zagranicznych związanych z pedagogiką, jak i reprezentantów innych dyscyplin naukowych do składania tekstów  w języku polskim lub angielskim w formie artykułów oryginalnych, artykułów przeglądowych oraz artykułów recenzyjnychTeksty składane do Kwartalnika Pedagogicznego powinny prezentować wyniki badań dotyczące szeroko rozumianej edukacji, w tym edukacji nauczyciela i jej uwarunkowań oraz pedagogiki w Polsce, krajach europejskich i na świecie
 
Redakcja Kwartalnika Pedagogicznego przyjmuje wyłącznie teksty oryginalne, które nie były opublikowane wcześniej i nie są rozpatrywane do druku w innym czasopiśmie ani w pracy zbiorowej.
Teksty należy składać poprzez panel: ICI Publishers Panel.
Tekst powinien być starannie przygotowany pod względem językowym i formalnym.
W przypadku dostarczenia tekstu, który nie spełnia standardów językowych lub opisanych poniżej wymogów formalnych, redakcja zwraca się do autora z prośbą o wprowadzenie stosownych korekt.
Kwartalnik Pedagogiczny nie pobiera od Autorów żadnych opłat za zgłoszenie tekstu ani za proces redakcyjny.

Złożenie tekstu 

Osoby zainteresowane opublikowaniem artykułu w Kwartalniku Pedagogicznym proszone są o zapoznanie z zamieszczonymi poniżej zasadami przygotowania tekstu. 
Aby złożyć tekst należy przejść do do systemu ICI Publishers Panel.

Sprawdzenie tekstu przed wysłaniem

Autorzy proszeni są o sprawdzenie czy tekst spełnia zamieszczone niżej kryteria. Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych mogą zostać odrzucone.

    1. Tekst jest utworem oryginalnym, do którego Autor dysponuje pełnią praw.
    2. Tekst nie był wcześniej opublikowany i nie jest rozpatrywany do druku w innym czasopiśmie ani w pracy zbiorowej.
    3. Tekst spełnia wymagania jednego z trzech rodzajów artykułów publikowanych w czasopiśmie tj. artykułu oryginalnego, artykułu przeglądowego lub artykułu recenzyjnego (recenzji naukowej).
    4. Tekst jest starannie przygotowany pod względem językowym i formalnym zgodnie z zasadami przygotowania tekstu, wskazanymi poiżej.

Dodawanie manuskryptu

    1. Zarejestruj się w systemie ICI Publishers Panel postępując zgodnie z wyświetlanymi kolejno wskazówkami.
    2. Zaloguj się do systemu i wybierz kontekst “Autor”.
    3. Wybierz opcję “Dodaj manuskrypt” (w centrum ekranu).
    4. Następnie na stronie “Czasopisma” odszukaj Kwartalnik Pedagogiczny wpisując jego tytuł lub numer ISSN/E-ISSN i kliknij Wybierz po prawej stronie.
    5. Przejdź do uzupełniania kolejnych kroków formularza. Najpierw warto pobrać szczegółową instrukcję w formie pliku PDF (pawy górny róg ekranu).
    6. Nie zapomnij zamieścić w systemie, oprócz pliku z tekstem, także pliku z NOTATKĄ O AUTORZE, która powinna zawierać: Imię i nazwisko, tytuł naukowy, obecne miejsce zatrudnienia, zainteresowania naukowe i publikacje książkowe (tytuł i rok wydania) – maksymalnie 60-70 słów.

Jeśli wystąpią jakiekolwiek trudności, prosimy o kontakt na adres e-mail Redakcji:  kwartalnik.pedagogiczny@uw.edu.pl

ZASADY PRZYGOTOWANIA TEKSTU 

    • Maksymalna objętość tekstu, wraz z bibliografią do 8000 słów.
    • Artykuł powinien zostać opatrzony tytułem w języku polskim i języku angielskim.
    • Do artykułu powinien zostać załączony abstrakt długości 200250 słów w polskiej i angielskiej wersji językowej. Treść abstraktu powinna uwzględniać: cel badań, pytanie badawcze, metody badań, konkluzje oraz informacje o aktualności i nowatorstwie naukowym artykułu.
    • Do artykułu powinny zostać załączone także słowa kluczowe (5-7) w polskiej i angielskiej wersji językowej.
    • Zasady formatowania: Times New Roman 12; interlinia 1,5; marginesy standardowe (2,5 cm ze wszystkich stron); tekst zawarty w jednej kolumnie; wszelkie tabele muszą mieścić się w obszarze strony tekstu (orientacja pionowa lub pozioma); nie należy używać funkcji dzielenia wyrazów.
    • Artykuł należy zapisać w formacie RTF, DOC, DOCX lub ODT.
    • Rysunki, ilustracje, zdjęcia, mapy i inne materiały graficzne należy przesłać osobno w formacie JPEG. Rozmiary grafiki nie powinny być mniejsze niż 300 x 500 pikseli. Wymagane jest oznaczenie tych materiałów w tekście wraz z numeracją (np. Rys. 1) i podaniem źródła. W przypadku, gdy autor wykorzystuje cudze materiały graficzne zobligowany jest do przesłania pozwolenia od ich autorów.
    • Tabele należy przesłać w osobnym pliku, w formacie DOC lub DOCX. Tak samo jak w przypadku ilustracji, tabele powinny być oznaczone i ponumerowane. Należy też podać ich źródła oraz ewentualne zgody na wykorzystanie tych materiałów.  Zarówno grafiki, jak i tabele prosimy przesyłać w wersji czarno-białej.
    • Prosimy o podanie pełnych danych do kontaktu z redakcją (imię i nazwisko, adres korespondencyjny, adres e-mail, nr telefonu) oraz wskazanie autora korespondencyjnego.
    • Artykuły muszą być anonimowe dla recenzentów, dlatego prosimy, aby wszystkie informacje identyfikujące autorów artykułu w tekście, odsyłaczach, przypisach i bibliografii były usunięte.
    • Przypisy dolne – stosowanie ich należy ograniczyć do niezbędnego minimum (informacje o prawach autorskich i uzupełniające tekst).
    • W tekście należy podawać przy pierwszym przywołaniu omawianej osoby jej pełne imię i nazwisko, potem samo nazwisko.
    • W bibliografii należy podać nazwiska tłumaczy cytowanych prac obcojęzycznych.
    • Obowiązuje standard zapisu bibliograficznego (cytowania) według stylu APA.
    • Sugerowany układ treści:
      • Wstęp
      • Przegląd literatury
      • Metodologia
      • Wyniki
      • Dyskusja
      • Wnioski
      • References

Cytowanie w tekście

Każde cytowanie innej pracy jest w tekście opatrzone odpowiednim odsyłaczem do cytowanej pracy. Zawiera on w nawiasie tylko nazwisko autora, rok wydania dzieła i numer strony, np.: (Jaeger, 2000, s. 5); (Filipiak, Lemańska-Lewandowska, 2015, s. 30).

Gdy przytaczamy dwie książki tego samego autora wydane w tym samym roku, stosujemy zapis: (Hessen, 1997a; Hessen, 1997b), a gdy więcej książek, to rok oznaczamy z kolejnymi literami alfabetu.

Jeśli przywołujemy cytaty z książek kilku autorów, to porządkujemy alfabetycznie: (Frith, 2015, s. 148; Spitzer, 2008, s. 111).

Jeśli przytaczana praca ma dwóch autorów, umieszczamy nazwiska obu autorów (Filipiak, Lemańska-Lewandowska, 2015, s. 30); w przypadku większej liczby autorów, podajemy pierwsze nazwisko i „i in.”, np.: (Heatherton i in., 2008).

W przypadku cytowań pośrednich, kiedy praca jest trudno dostępna albo w języku nieznanym autorowi, w tekście zaznaczamy nazwisko autora cyt. i źródło, z którego bezpośrednio korzystaliśmy (Grondin, 2003, za: Przanowska, 2015, s. 31).

Jeśli praca zbiorowa ma redaktora naukowego, podajemy w nawiasie jego nazwisko i rok publikacji pracy oddzielone przecinkiem: (Kwieciński, Śliwerski, 2003); (Gołębniak, Kwiatkowska, 2012). 

Do publikacji z autorem i redaktorem naukowym stosujemy również taki zapis (Benardete, 2002). W obu przypadkach informację o redakcji naukowej umieszczamy przy nazwiskach redaktorów (red.) dopiero w bibliografii, na końcu artykułu.  

Rozdział w pracy zbiorowej, artykuł w czasopiśmie, materiały z konferencji zapisujemy w tekście tak: (Melosik, 2019); (Mezirow, 1997) (Endler, Parker,1990b); (Klus-Stańska, 2017); (Zamarian, 2014); (Bridges, 1997); (Madalińska-Michalak, 2020); (Wysłowska i in., 2019).

Jeśli cytujemy akty prawne i inne dokumenty, podajemy w nawiasie skrót do ustawy (Dz.U. 2019 r. poz. 2215) lub początek zapisu bibliograficznego, np.: (Ankieta socjologiczna…).

References

Spis cytowanej literatury, do której w tekście umieściliśmy odpowiednie odsyłacze, znajduje się na końcu tekstu w sekcji zatytułowanej References. Przykłady:

Jaeger, W. (2001). Paideia. Formowanie człowieka greckiego, tłum. M. Plezia, H. Bednarek. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Filipiak, E., Lemańska-Lewandowska, E. (2015). Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji. Raport tematyczny z badań ACK. Bydgoszcz: ArtStudio.

Hessen, S. (1997a). O sprzecznościach i jedności wychowania: zagadnienia pedagogiki personalistycznej. Dzieła wybrane, [b.tłum.]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Hessen, S. (1997b). Podstawy pedagogiki, tłum. A. Zieleńczyk. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Heatherton, T. F., Kleck, R. E., Hebl, M. R., Hull, J. G. (red.). (2008). Społeczna psychologia piętna, tłum. J. Radzicki, M. Szuster, T. Szustrowa. Warszawa: Collegium Civitas, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Przanowska, M. (2015). Pytania o sens (w) edukacji. Grondinowska semantyka sensu i jej pedagogiczne egzemplifikacje. Kwartalnik Pedagogiczny, nr 2 (236), 31.

Bridges, D. (1997). Personal autonomy and practical competence: developing politically effective citizens. W: D. Bridges (red.), Education, Autonomy and Democratic Citizenship. Philosophy in a changing world (s. 153–164). London; New York: Routledge.

Madalińska-Michalak, J. (2020). Autonomia nauczyciela. Forum Oświatowe, nr 31/2(62), 1126.

Madalińska-Michalak, J. (2021). Polskie Towarzystwo Pedagogiczne i jego działalność w latach 2017–2020. Forum Oświatowe, nr 32/2(64), 183-204.

Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.). (2019). Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gołębniak, B. Kwiatkowska, H. (red.). (2012). Nauczyciele. Programowe (nie) przygotowanie. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Benardete, S. (2002). Encounters & Reflections. Conversations with Seth Benardete, red. R. Burger, Chicago: The University of Chicago Press. 

Endler, N. S., Parker, J. D. (1990b). State and trait anxiety, depression and coping styles. Australian Journal of Psychology, nr 42(2), 207–220. https://doi.org/10.1080/ 00049539008260119

Mezirow, J. (1997). Transformative Learning: Theory to Practice. New Directions for Adult and Continuing Education, nr 74, 5–12; https://doi.org/10.1002/ace.7401

Wysłowska, O., Bulkowski, K., Slot, P. (2019, August). The role of classroom diversity in the relations between professionals’ beliefs and practices. Paper presented at the 29th European Early Childhood Education Research Association Conference, Aristotle University of Thessaloniki, Thessaloniki, Greece.

Zamarian, A. (2014, grudzień). Edukacja tanatologiczna jako istotny element wychowania humanistycznego. Referat wygłoszony na VI Konferencji Pedagogiki Dialogu, zorganizowanej przez Katedrę Podstaw Pedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela; tekst ujednolicony: Dz. U. 2019 r. poz. 2215.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. (Dz. U. 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681, 1818, 2197 i 2248 oraz z 2020 r. poz. 374).

Ankieta socjologiczna na temat świadomości historycznej młodzieży, przeprowadzona na zlecenie OBOP w latach 1991–92, 827 ankiet, BUW Rps nr akces. 3174.

Opis bibliograficzny strony WWW musi zawierać nazwisko autora i tytuł pracy, tryb dostępu, protokół dostępu (miejsce, ścieżka, nazwa), a także aktualną datę otwarcia, np.:

Teresa Hejnicka-Bezwińska, Teraźniejszość w dialogu z edukacyjną przeszłością (po roku 1989). Pobrane z: http://www.pedagog.uw.edu.pl/THE/Hejnicka.pdf (otwarty 25.01.2020).

Klus-Stańska D. 2017. Uwagi do Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Pobrane z: http://edukacjananowo.pl/wp-content/uploads/2017/02/UWAGI-DO-PODSTAWY-PROGRAMOWEJ-KSZTA%C5%81CENIA-OG%C3%93LNEGO-DLA-SZKO%C5%81Y-PODSTAWOWEJ.pdf (otwarty 24.03.2020).

OŚWIADCZENIE AUTORA ARTYKUŁU

Autorzy, których artykuły zostały przyjęte do publikacji, proszeni są o wypełnienie  Oświadczenia Autora artykułu i przesłanie skanu na adres e-mail redakcji: kwartalnik.pedagogiczny@uw.edu.pl