ETYKA WYDAWNICZA
Czasopismo „Kwartalnik Pedagogiczny” prowadzi swoją działalność zgodnie z obowiązującymi przepisami krajowymi i międzynarodowym oraz przyjętymi standardami wydawniczymi, ze szczególnym uwzględnieniem oczekiwanych zachowań etycznych będących podstawą akademickiej kultury wydawniczej.
Wszystkie manuskrypty nadsyłane do czasopisma „Kwartalnik Pedagogiczny” są sprawdzane pod kątem zgodności z etycznymi standardami publikacji, a także pod kątem ich rzetelności i wartości naukowej.
Poniżej przedstawiamy zasady etyczne dotyczące wszystkich stron zaangażowanych w publikowanie w czasopiśmie „Kwartalnik Pedagogiczny” („Education Research Quartely”). Przedstawione zasady zostały opracowane na podstawie rekomendacji stowarzyszenia COPE (the Committee on Publication Ethics), które uwzględniono w dokumencie The Core Practices: https://publicationethics.org/core-practices
Przydatne materiały COPE:
https://publicationethics.org/resources
https://publicationethics.org/files/Code_of_conduct_for_journal_editors_Mar11.pdf
Zasady etyki wydawniczej
Zasada fair play: Artykuły przekazane do publikacji w „Kwartalniku Pedagogicznym” są oceniane pod kątem zawartości merytorycznej, rzetelności, spójności z profilem czasopisma, spełniania standardów etycznych i przydatności dla nauki, bez względu na płeć, rasę, orientację seksualną, narodowość, wyznanie i poglądy polityczne autorów.
Zasady oryginalności pracy: Teksty nadsyłane do redakcji muszą być oryginalne i wcześniej niepublikowane. Każdy nadesłany tekst poddawany jest weryfikacji przez system antyplagiatowy https://crosscheck.ithenticate.com/en_us/login
Zasady autorstwa pracy: Redakcja dokłada wszelkich starań, aby eliminować wszelkie przejawy nierzetelności naukowej w procesie publikacyjnym, takie jak ghostwriting oraz guest lub gift authorship.
Z ghostwriting mamy do czynienia wówczas, gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, lecz nie został wymieniony jako jeden z autorów, ani nie uwzględniono go w podziękowaniach zamieszczonych w publikacji. Redakcja prosi więc o podawanie informacji na temat współautorów badań, których wyniki omawiane są w artykule, jak również o określenie własnego wkładu w uzyskane rezultaty badawcze.
Z guest lub gift authorship mamy do czynienia wówczas, gdy udział danej osoby w tworzeniu tekstu był znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a mimo to jest ona podana jako autor bądź współautor publikacji.
Autor lub autorzy mogą zostać poproszeni o złożenie oświadczenia o źródłach finansowania publikacji, wkładzie instytucji naukowo-badawczych lub stowarzyszeń i innych podmiotów (financial disclosure).
Zasada rzetelności naukowej: W przypadku podejrzenia wystąpienia niewłaściwych praktyk np. ghostwriting, guest lub gift authorship czy plagiatu redaktor podejmuje działania proceduralne: kontaktuje się z autorem w celu uzyskania wyjaśnienia, gromadzi dokumentację, sprawdza stopień pokrycia powtórzeń używając programu antyplagiatowego. Redaktor naczelny może rozważyć poinformowanie o zaistniałej sytuacji przełożonych autora i/lub osób odpowiedzialnych za zarządzanie badaniami w instytucji autora.
Zasada przeciwdziałania konfliktom interesów: Redakcja wymaga podania w artykule informacji o wkładzie poszczególnych autorów w powstanie publikacji, o źródłach finansowania publikacji, o wkładzie instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów, a także wszelkie istotne informacje o konflikcie interesów, które mogły wpłynąć na wyniki badań lub ich interpretację.
Wycofanie tekstu: Redakcja może podjąć decyzję o wycofaniu publikowanego tekstu w przypadku:
- braku wiarygodności wyników badań,
- wcześniejszego opublikowania pracy w innym miejscu,
- popełnienia plagiatu,
- naruszenia standardów etycznych.
Autor wycofanego tekstu zostanie o tym fakcie poinformowany. Informacja o wycofaniu tekstu obok tytułu i nazwiska jego autora powinna także zawierać wyjaśnienie przyczyn podjęcia takiej decyzji przez redakcję. Wycofany tekst nie będzie usuwany z archiwum czasopisma, a jego status będzie wyraźnie zaznaczony.