Poniżej umieszczamy recenzję książki: ,,Trudny czas dojrzewania”, której autorami są: L.Hayes, J. Ciarrochi. Dziękujemy GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne za podarowanie nam książki.
Recenzja książki: ,,Trudny czas dojrzewania” (L.Hayes, J.Ciarrochi)
Celem książki ,,Trudny czas dojrzewania” (L.Hayes, J. Ciarrochi) jest przedstawienie narzędzia, które wykorzystane do pracy z młodzieżą pozwala na odkrywanie i rozwijanie jej mocnych stron, dając wskazówki, jak radzić sobie z trudnościami pojawiającymi się na tym etapie rozwoju. Autorzy omawiają model pracy z młodzieżą DNA-V, który opiera się na terapii akceptacji i zaangażowania (ACT) oraz psychologii pozytywnej.
Książka ,,Trudny czas dojrzewania” składa się z dwóch części: w pierwszej, zostały omówione trzy podstawowe elementy modelu DNA-V. Skrót DNA nawiązuje do trzech umiejętności, do których odnoszą się metafory: odkrywcy, nawigatora i administratora, a które służą podejmowaniu działań z wyznaczonymi wartościami. Zaletą tej części jest szczegółowe wyjaśnienie metafor, dostarczając czytelnikowi uporządkowanej wiedzy, popartej konceptualizacją przypadków pozwalających na lepsze rozumienie teorii w aspekcie pomagania młodzieży.
Druga część książki to kontynuacja opisu modelu DNA-V z perspektywy rozszerzonej, gdzie autorzy pokazują sposoby wykorzystania modelu DNA-V, by pomóc młodzieży wypracować nowy stosunek do swojej osoby, m.in. rozwijając elastyczne postrzegania siebie, które ma wspierać młodzież w rozwijaniu bardziej użytecznych przekonań (umiejętności administratora), dostrajając się do sygnałów płynących z ciała w interakcjach z ludźmi i ze środowiskiem (umiejętności nawigatora) oraz znajdując nowe sposoby wzrostu i rozwoju (umiejętności odkrywcy). Ważnym rozdziałem drugiej części jest omówienie znaczenia sieci społecznych oraz zaproponowanie strategii powiązanych z modelem DNA-V, które ułatwiają skuteczne funkcjonowanie w obrębie większej sieci społecznej.
,,Trudny czas dojrzewania” to lektura polecana osobom pracującym z młodzieżą m.in. psychologom, nauczycielom, studentom pragnącym w przyszłości pracować z tą grupą wiekową oraz wszystkim tym, którzy interesują się wyżej przedstawianą tematyką. Dzięki treści publikacji ,,Trudny czas dojrzewania” można spojrzeć na młodzież z większą wyrozumiałością, unikając jej oceniania.
Monika Czerwińska, studentka V roku pedagogiki na Uniwersytecie Warszawskim