Tak tego nie wkujesz! Sprawdź, jak skutecznie zapamiętywać

Photo by Jesse Martini on Unsplash

Czytasz wielokrotnie notatki przed egzaminem?
Masz nadzieję, że to pomoże ci lepiej zapamiętać informacje? Większość studentów tak robi. Jeśli jesteś jednym z nich, koniecznie przeczytaj ten tekst, zanim znów zasiądziesz do nauki. 

To tylko mit!

W książce Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów
Jeffrey Holmes bierze na celownik wiele mitów związanych z procesem uczenia się. W rozdziale jedenastym, zatytułowanym „Powtarzanie jest bardzo skuteczną strategią uczenia się” przekonuje czytelników, że wcale tak nie jest.
Dlaczego jest to tak ważna informacja?

Według Holmesa, większość uczniów i studentów stosuje metodę wielokrotnego czytania bardzo często. Okazuje się jednak, że korzyści płynące z powtarzanej ekspozycji na te same informacje są zaskakująco niewielkie. Powtarzanie w pewnym stopniu wzmacnia zapamiętywanie. Myślę, że każdy zgodziłby się z tym stwierdzeniem. W czym więc tkwi problem? Po pierwsze Holmes określa tę metodę jako bierną i przez to dużo mniej efektywną niż metody aktywne. Po drugie, najwięcej efektów przynosi dwukrotne odczytanie notatek, a każde kolejne jest już znacznie mniej efektywne. Jeśli nie powtarzanie notatek, to co? Holmes twierdzi, że najbardziej efektywne są próbne reprodukcje. 

Daj mózgowi wycisk

Próbne reprodukcje, ang. retrieval practice, to świadome przypominanie sobie informacji, czyli zmuszenie mózgu do „wyciągnięcia” danej informacji z pamięci. Próba przypomnienia sobie odpowiedzi wpływa efektywniej na proces zapamiętywania niż na przykład szukanie tej odpowiedzi w podręczniku. Często może nam się wydawać, że coś już wiemy, ale kiedy próbujemy sobie to przypomnieć, sprawia nam to trudność. Czujemy, jakbyśmy się ze sobą zmagali. To właśnie ta „walka,” zmaganie i wyzwanie sprawiają, że informacje na stałe zapisują się w naszej pamięci. Próbując przypomnieć sobie różne informacje, ćwiczymy nasz mózg i wzmacniamy pamięć, oraz jesteśmy w stanie trafniej zidentyfikować luki w pamięci. To taka umysłowa siłownia!

Ta strategia wymaga wytężonego wysiłku mentalnego i przez to może wydawać się trudna, ale jest przy tym o wiele skuteczniejsza niż bierne metody, takie jak ponowne czytanie, robienie notatek, czy słuchanie wykładów. I choć stosując tę metodę może wydawać się nam, że jeśli czegoś dobrze nie pamiętamy, to znaczy, że słabo sobie radzimy i nasz postęp jest powolny, to paradoksalnie właśnie wtedy mamy szansę na skuteczniejsze i trwalsze zapamiętywanie.

 

Autorka artykułu:
Maja Gajda

Źródła:

Pooja K. Agarwal, Ph.D., What is Retrieval Practice? https://cutt.ly/ehNd5J3

Jeffrey Holmes, Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów

Blake Harvard, Evidence-Based Learning Strategies https://theeffortfuleducator.com/2018/01/27/2-evidence-based-learning-strategies/