WYDANIA
Kwartalnik Pedagogiczny (ROK LXIX): 2024 NUMER 3 (273)
Zapraszamy do lektury najnowszego numeru Kwartalnika Pedagogicznego 2024, nr 3 (273), który obfituje w różnorodne tematy i innowacyjne ujęcia zagadnień współczesnej pedagogiki. W bieżącym wydaniu znajdą Państwo artykuły, które eksplorują kluczowe wyzwania współczesnej edukacji, analizując je z perspektywy badań empirycznych, teorii literatury, a także praktycznych rozwiązań edukacyjnych.
W dziale artykułów:
- Błażej Przybylski przedstawia wyniki jakościowego badania na temat indywidualnych wyobrażeń o przyszłości wśród studentek pedagogiki („Indywidualna przyszłość w projekcjach studentek pedagogiki. Raport z badania jakościowego”). Analiza ujawnia dominujące wzorce, aspiracje oraz obawy studentek, które w 2023 roku opisały swoją przyszłość w formie esejów. Autor podkreśla, że refleksja nad przyszłością może być postrzegana jako przywilej, a sam proces tworzenia esejów przynosi pozytywne efekty dla uczestniczek badania.
- Farhad Majeed Hama bada funkcje języka kurdyjskiego (L1) w nauczaniu języka angielskiego jako obcego (L2) w kontekście edukacyjnym na Uniwersytecie Human Development w Kurdystanie Irackim („An investigation on the utilization of Kurdish as the first language (L1) in English as a foreign language (L2) classes”). W artykule omówiono postawy nauczycieli i studentów wobec używania L1 w nauce języka obcego oraz jego potencjalne korzyści i ograniczenia.
- Ewa Lewandowska-Tarasiuk podejmuje temat kulturowego zwrotu w teorii literatury i jego implikacji dla praktyki edukacyjnej („Kulturowy zwrot teorii i inne czytanie”). W artykule autorka analizuje, jak praktyczne zastosowanie teorii literackich może wzbogacić współczesne nauczanie.
- Emilia Agnieszka Mazurek przedstawia kooperatywy edukacyjne w edukacji domowej jako istotny element socjalizacji dzieci poza systemem szkolnym („Kooperatywy edukacyjne w edukacji domowej a socjalizacja dzieci poza szkołą”). W tekście podjęto próbę obalenia mitów o braku socjalizacji w edukacji domowej oraz wskazano na znaczenie współpracy w społeczności homeschoolerskiej.
- Laura Camas-Garrido i Gonzalo Jover zgłębiają temat dziecięcej zabawy jako formy twórczego uczestnictwa w kulturze („Zabawa dzieci jako przejaw twórczego uczestnictwa”). Artykuł analizuje relację między zabawą, kreatywnością i społecznym uczestnictwem dzieci w kulturze.
W dziale recenzyjnym:
- Małgorzata Kiedrowska recenzuje publikację „Zagrożone dorastanie i bezpieczeństwo młodzieży. Konteksty ryzyka i profilaktyki” autorstwa M.Z. Jędrzejko, M. Sarzały i W. Piestrzyńskiego, która podejmuje temat zachowań ryzykownych młodzieży oraz strategii profilaktycznych („Bezpieczeństwo młodzieży – profilaktyka”). Autorka recenzji wskazuje na znaczenie wsparcia edukacyjnego i medialnego w przeciwdziałaniu negatywnym zjawiskom wśród młodych ludzi.
- Paweł Prüfer dokonuje krytycznej analizy monografii Bogusława Śliwerskiego Rewolucje szkolne, która proponuje radykalne reformy współczesnego systemu edukacji („Ewolucyjne i transformacyjne przynaglenia dla edukacji i szkoły”). W recenzji omówiono m.in. zagadnienie przestrzeni szkolnej i jej roli w procesie kształcenia.
To wydanie Kwartalnika Pedagogicznego dostarcza inspiracji i narzędzi do refleksji nad współczesnymi problemami edukacyjnymi oraz możliwościami ich przezwyciężenia. Znajdą tu Państwo zarówno pogłębione analizy teoretyczne, jak i praktyczne rekomendacje, które mogą wzbogacić pracę naukowców, praktyków edukacji oraz polityków oświatowych.
Joanna Madalińska-Michalak
Redaktor naczelna Kwartalnika Pedagogicznego
Kwartalnik Pedagogiczny nr 2/2024: Technologie i nowe media w edukacji: teoria, praktyka i krytyka
Z przyjemnością prezentujemy kolejny numer czasopisma „Kwartalnik Pedagogiczny” – nr 2 / 2024, poświęcony tematyce technologii i nowych mediów w edukacji. Numer skupia się na rosnącej roli technologii we współczesnej edukacji medialnej, oferując interdyscyplinarny przegląd teorii, praktyk oraz krytycznych analiz.
Pod redakcją Joanny Madalińskiej-Michalak i Małgorzaty Tryńskiej, numer zawiera artykuły naukowe autorstwa:
-
Aleksandry Karoliny Pethe, która analizuje wpływ przełamywania tabu językowego na komunikację społeczną,
-
Joanny Bierówki, która bada korzystanie z Internetu przez Głuchych,
-
Heleny Balcerek, która eksploruje rolę gier RPG w kształceniu kompetencji komunikacyjnych uczniów z ASD,
-
Agnieszki Grażul-Luft, która przedstawia zasady webwritingu i ich implementację w popularnych serwisach internetowych,
-
Magdaleny Pokropek, która prezentuje różne podejścia do treningu myślenia krytycznego w środowisku nowych mediów,
-
Agnieszki Szurek, która omawia metody krytyki retorycznej w nauczaniu nowych mediów na poziomie akademickim.
Numer „Technologie i nowe media w edukacji ” adresowany jest do badaczy, nauczycieli oraz studentów, zainteresowanych przyszłością edukacji medialnej w erze cyfrowej.
Kwartalnik Pedagogiczny nr 1/2024: Interdyscyplinarne podejścia do zdrowia, edukacji i wsparcia społecznego: Badania nad rozwojem i integracją
Z wielką przyjemnością prezentujemy najnowszy tom naszego czasopisma naukowego, zatytułowany „Interdyscyplinarne podejścia do zdrowia, edukacji i wsparcia społecznego: Badania nad rozwojem i integracją”. Niniejszy tom stanowi zbiór artykułów, które ukazują szerokie spektrum interdyscyplinarnych badań i praktyk, mających na celu poprawę jakości życia oraz integrację różnych grup społecznych.
W obliczu rosnących wyzwań współczesnego świata, istotne jest podejmowanie działań mających na celu wspieranie zdrowia psychicznego i fizycznego, edukację, rewalidację oraz wsparcie społeczne. Prezentowane w tym tomie artykuły odzwierciedlają te priorytety, oferując czytelnikom nowatorskie podejścia, wyniki badań oraz praktyczne rozwiązania. W pierwszym artykule, Małgorzata Obara-Gołębiowska przedstawia wpływ interdyscyplinarnych interwencji związanych z utratą wagi na redukcję BMI oraz poziom depresji i lęku u pacjentów z otyłością. Ten tekst ukazuje, jak ważne jest holistyczne podejście do zdrowia, łączące aspekty fizyczne i psychiczne. Karapetyan Tatevik w swoim artykule analizuje najlepsze praktyki organizacji pozarządowych w zakresie rozwiązań IT wspierających kobiety i dziewczęta w Armenii i Polsce. To badanie podkreśla rolę technologii w zwiększaniu równości szans i empowermentu kobiet. Marlena Duda bada wpływ autonomii i uczestnictwa na różnicowanie się tożsamości u osób z długotrwałą niepełnosprawnością ruchową, uwzględniając moderacyjną rolę płci. Jej wyniki pokazują, jak ważne jest indywidualne podejście do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Kolejne artykuły, autorstwa Iwony Skrzypczyk-Gałkowskiej, Katarzyny Pająk oraz zespołu badawczego składającego się z Anny Myrdy, Kingi Misiniec, Marka Misiniec i Grzegorza Struzikiewicza, koncentrują się na rewalidacji i wsparciu dzieci i młodzieży z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Ich prace podkreślają znaczenie dostosowanych metod edukacyjnych i terapeutycznych w procesie rozwoju i integracji społecznej. Tom zamyka artykuł recenzyjny Roberta Pawlaka, który omawia politykę państwa wobec małych dzieci na przykładzie klubu Jagiellońskiego. Jego uwagi oferują cenny kontekst polityczny i społeczny, stanowiący tło dla praktyk i interwencji omawianych w poprzednich artykułach.
Mamy nadzieję, że przedstawione w tym tomie badania i analizy będą inspiracją dla naukowców, praktyków oraz decydentów, przyczyniając się do dalszego rozwoju interdyscyplinarnych podejść w zakresie zdrowia, edukacji i wsparcia społecznego. Zapraszamy do lektury i refleksji nad zaprezentowanymi pracami.
WYDANIA ARCHIWALNE
- Kwartalnik Pedagogiczny Nr 2/2023
- Kwartalnik Pedagogiczny Nr 1/2023
- Kwartalnik Pedagogiczny Nr 4/2022
- Kwartalnik Pedagogiczny Nr 3/2022
- Kwartalnik Pedagogiczny Nr 2/2022
- Kwartalnik Pedagogiczny Nr 1/2022
Zapraszamy do przeglądania archiwalnych numerów Kwartalnika.
Wszystkie wydania czasopisma objęte są płatnym dostępem przez pierwsze 6 miesiecy od publikacji. Następnie przechodzą do wolnego dostępu. Archiwum można przeglądać według kolejnych wydań lub korzystając z wyszukiwarki w prawym górnym rogu ekranu.
Elektroniczne wersje pojedynczych artykułów można kupić, wybierając konkretny numer czasopisma, a w nim dany artykuł.
Ceny „Kwartalnika Pedagogicznego” w roku 2017:
prenumerata roczna (4 numery) – 80,00 zł,
prenumerata półroczna (2 numery) – 40,00 zł,
pojedynczy numer – 20,00 zł.
Wydanie papierowe z 10% rabatem oraz wersję elektroniczną czasopisma można kupić w księgarni internetowej Wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego www.wuw.pl
Prenumeratę „Kwartalnika Pedagogicznego” prowadzą:
RUCH S.A., www.prenumerata.ruch.com.pl, e-mail: prenumerata@ruch.com.pl,
tel. 22 693 70 00 lub 801 800 803,
KOLPORTER SA, www.dp.kolporter.com.pl/prenumerata,
GARMOND PRESS SA, www.garmondpress.pl/prenumerata