Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Z ogromnym żalem przyjęliśmy wiadomość o odejściu Pani Profesor Barbary Wilgockej-Okoń

 

Prof. dr hab. Barbara Wilgocka-Okoń była cenionym pracownikiem naukowym Wydziału Pedagogicznego UW, kierowała przez 15 lat Katedrą Edukacji Początkowej, którą objęła w 1982 roku po zakończeniu pracy przez Prof. Jadwigę Walczynę.

Prof. B. Wilgocka-Okoń była absolwentką studiów pedagogicznych na UW, tytuł profesora nadzwyczajnego uzyskała 1978 roku a zwyczajnego w 1993. Już podczas studiów współpracowała z zespołem naukowym wówczas dr Wincentego Okonia i uczestniczyła w realizacji badań, dotyczących procesu nauczania i efektywności kształcenia. Skoncentrowała się na diagnozowaniu osiągnięć dzieci w klasach początkowych w zakresie mówienia, czytania i pisania oraz ich pedagogiczno-psychologicznych uwarunkowań. Zaowocowało to rozprawą doktorską  pod tytułem Zasób umysłowy dzieci dawniej i dziś, której promotorem był Prof. B. Suchodolski,  opublikowanej w formie książki. Zapoczątkowało to rozwinięcie samodzielnym badań naukowych dotyczących problematyki dojrzałości i gotowości szkolnej prowadzonych w konsultacji z Prof. M. Przetacznikową. Badania o charakterze ogólnopolskim wymagały stworzenia autorskiego testu do badania dojrzałości szkolnej, a uzyskane na tej podstawie wyniki stały się podstawą rozprawy habilitacyjnej- Dojrzałość szkolna a środowisko wydanej w 1972 roku, a obronionej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Na podstawie testu dojrzałości szkolnej przez wiele lat w Polsce diagnozowano gotowość dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole.

Prof. B. Wilgocka-Okoń włączała się aktywnie swoimi publikacjami w ogólnopolską dyskusję na temat edukacji dzieci 6-letnich w szkole, analizowała uwarunkowania pozytywnej adaptacji do szkoły związane zarówno z środowiskiem społecznym, jak i gotowością szkoły.

Ważnym obszarem badań, które miały także aplikacyjny charakter była problematyka wymagań stawianych przez szkołę i możliwości ich realizacji przez uczniów. Ta tematyka została podjęta w kolejnej publikacji książkowej: Obciążenia uczniów a optymalizacja pracy szkoły (1976).

Dorobek naukowy Prof. B. Wilgockiej-Okoń koncentrował się wokół problematyki rozwoju i wychowania dzieci we wczesnej edukacji oraz stwarzania warunków do ujawniania się ich potencjału rozwojowego. Współtworzyła i aktywnie rozwijała badania naukowe w obszarze pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyniki badań naukowych obejmujących praktykę edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej stanowiły podstawę wprowadzania znaczących zmian w kształceniu nauczycieli w Polsce i organizacji pracy placówek dla małych dzieci.

Najważniejsze publikacje to: Gotowość szkolna dzieci 6-letnich (2003), Stan wychowania przedszkolnego w Polsce (1989), Rozwój i wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym(1985), O badaniu dojrzałości szkolnej (1971), Zasób umysłowy dzieci dawniej i dziś (1967).

Prof. B. Wilgocka -Okoń wypromowała wielu doktorów oraz rzesze absolwentów studiów magisterskich, którzy zasili polską wczesną edukację.