Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Wizyta gruzińskich wykładowców w ramach projektu Curriculum Innovation for Social Inclusion (CISI)

W dniach 10-14 października 2022 r. odbywała się na naszym wydziale wizyta gruzińskich wykładowców w ramach projektu Curriculum Innovation for Social Inclusion (CISI) . Nasi goście uczestniczyli w wykładach i odbyli szereg wizyt, które miały na celu poznanie edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w Polsce.

Z tej okazji 10 października gościliśmy też wykładowczynie z Instytutu Polonistyki Stosowanej:

dr hab. Olgę Jauer-Niworowską, wykład pt.: Speech-language diagnosis and therapy in a complex approach;

dr Alicję Karsznii-Sobczak, wykład pt.: Stuttering – diagnosis and treatment;

dr Marlenę Kurowską, wykład pt.: Speech and language disorders in children with cerebral conditioning;

dr Joannę Zawadkę, wykład pt.: Recognizing developmental dyslexia in children – the role of Speech-Language Pathologists dla naszych gości z gruzińskich uniwersytetów oraz podzielenie się z nami wiedzą i praktyką.

Doświadczeniem w prowadzeniu zajęć ze studentami podzieliła się mgr Ewa Pytlak – nauczyciel terapeuta– Selected issues in pedagogical therapy – working with students of the Faculty of Education.

11 października nasi goście zwiedzali Szkołę Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 330 im. Nauczycieli Tajnego Nauczania przy ul. Mandarynki 1.

12 października Nasi goście odwiedzili Szkołę Podstawową Specjalną nr 111 im. Stefana Starzyńskiego przy ul. Różana 22/24, a 13 października – Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną nr 15 przy ulicy Siennickiej 40 i Szkołę Podstawową nr 398 mieszczącą się na ulicy Rembrandta 8. Tego dnia goście odwiedzili też Muzeum Marii Grzegorzewskiej i spotkali się z pracownikami: prorektor ds. rozwoju, dr hab. prof. APS Anną Odrowąż-Coates, dr Magdaleną Lejzerowicz oraz studentami z koła naukowego Disability Studies APS, Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie.

Dzień Edukacji Narodowej świętowaliśmy na Wydziale na warsztacie zatytułowanym Montessori pedagogy in the therapy of children with Special Educational Needs, prowadzonym przez mgr Monikę Pawluczuk-Solarz.

[divider]

Wystąpienie stanowiło próbę przybliżenia problematyki diagnozy i terapii zaburzeń mowy. W wystąpieniu przedstawiono podstawowe pojęcia związane z interdyscyplinarnością logopedii w kontekście powiązań logopedii zarówno z naukami humanistycznymi, jak i społecznymi. Poruszone zostały wybrane zagadnienia dotyczące biologicznych i medycznych oraz lingwistycznych, psychologicznych i pedagogicznych podstaw logopedii. Szczególną uwagę poświęcono problematyce rozwoju językowego oraz psycholingwistycznym modelom przetwarzania danych językowych. Istotną część wystąpienia zajęły analizy wiążące obraz zaburzeń mowy ze zintegrowanym wpływem czynników wewnętrznych (biopsychicznych) i środowiskowych (wzorce językowe i oddziaływania edukacyjno-terapeutyczne). Rozważano również złożone zależności między dominującym obrazem zaburzeń mowy i opublikowaną ostatnio klasyfikacją tych zaburzeń (Jauer-Niworowska, Emiluta-Rozya 2021) a propozycjami terapii logopedycznej.

Dr hab. Olga Jauer-Niworowska, wystąpienie Speech & Language Diagnosis and Theray in Complex Approach 

W procesie diagnostycznym niepłynności mówienia kluczowe jest różnicowanie niepłynności patologicznej i fizjologicznej. Wieloczynnikowa koncepcja jąkania wskazuje na współdziałanie czynników fizjologicznych, lingwistycznych, psychologicznych i środowiskowych. Dwa główne nurty terapeutyczne dotyczą modyfikowania sposobu mówienia oraz modyfikowania sposobu jąkania.

Dr Alicja Karsznia-Sobczak, wystąpienie Stuttering – diagnosis and treatment

Zaburzenia mowy i języka pochodzenia ośrodkowego są uwarunkowane uszkodzeniami anatomicznymi i/ lub dysfunkcjami w ośrodkowym układzie nerwowym. Są to zaburzenia często nazywane specyficznymi, ponieważ  ich objawy mają charakter wyizolowany, przede wszystkim językowy. Dotyczą dzieci, u których rozwój słuchu fizycznego jest prawidłowy. Także poziom rozwoju poznawczego i emocjonalno-społecznego jest normatywny.  Patomechanizm tych zaburzeń polega na nieprawidłowym – u różnych dzieci w odmiennym stopniu – funkcjonowaniu słuchu fonemowego, kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowej.

Dr Marlena Kurowska, Speech and language disorders in children with cerebral conditioning 

Logopeda jest jednym ze specjalistów, do którego mogą trafić dzieci z dysleksją lub ryzykiem dysleksji. Jego działania wspierające rozwój językowy (zwłaszcza: świadomość fonologiczną) tych dzieci są kluczowe w zmniejszeniu ich obecnych lub przyszłych trudności w czytaniu i pisaniu.

 Dr Joanna Zawadka, wystąpienie Recognizing developmental dyslexia in children – the role of Speech-Language