Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

UWażajmy na słowa

Dobór słów jest szczególnie ważny w dyskursie akademickim. 25 września, podczas posiedzenia Senatu UW, rektor prof. Alojzy Z. Nowak zainaugurował kampanię informacyjno-edukacyjną „Hejt boli. UWażajmy na słowa”. To akcja zainicjowana przez studentów i rzeczniczkę akademicką ds. studenckich i pracowniczych Uniwersytetu Warszawskiego.

Społeczność Uniwersytetu Warszawskiego jest wspólnotą dialogu, która za jedną ze swoich najwyższych wartości uznaje szacunek międzyludzki. Na naszej uczelni nie ma miejsca na dyskryminację ze względu na jakikolwiek czynnik: narodowy, etniczny, religijny czy światopoglądowy. Jako członkowie UW winniśmy szanować godność osobistą każdego człowieka. Do tego zobowiązuje nas misja Uniwersytetu – mówi prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW.

25 września, podczas posiedzenia Senatu UW, zainaugurowana została kampania informacyjno-edukacyjna „Hejt boli. UWażajmy na słowa”.

Przeciwko nienawiści

W poprzednim roku akademickim studenci Uniwersytetu Warszawskiego wyszli z inicjatywą organizacji akcji informacyjno-edukacyjnej służącej przekazaniu jasnego komunikatu: na Uniwersytecie Warszawskim nie ma miejsca na hejt i mowę nienawiści. Pod kierownictwem zespołu rzeczniczki akademickiej ds. studenckich i pracowniczych ruszyła kampania „Hejt boli. UWażajmy na słowa”.

W ten sposób chcemy zwrócić uwagę, jak ważny jest dobór słów w dyskursie akademickim. Z hejtem i mową nienawiści – szczególnie w dobie intensywnego rozwoju mediów społecznościowych – może spotkać się każdy z nas, niezależnie od tego, kim jest i czym się zajmuje. Nienawistne komentarze wywołują nie tylko cierpienie i psychiczną degradację u osoby doświadczającej hejtu, ale również eskalację frustracji w przestrzeni publicznej. Pamiętajmy, aby – nawet jeśli mamy różne zdania – odnosić się do siebie z szacunkiem, bez personalnych ataków – mówi dr Anna Cybulko, rzeczniczka akademicka ds. studenckich i pracowniczych UW w latach 2011–2024.

Seria przygotowanych i dostępnych w kanałach UW spotów, filmów, plakatów, ulotek i materiałów edukacyjnych mówi wyraźnie, że każda osoba, która doświadczyła mowy nienawiści lub była jej świadkiem, znajdzie wsparcie na uczelni. Kampania jest jednym z działań podejmowanych przez Uniwersytet na rzecz równego traktowania i promocji wartości akademickich, takich jak wzajemny szacunek i etyka słowa.

Uniwersytet Warszawski to nasza wspólna przestrzeń i wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za dobry dialog i bezpieczną komunikację. Reagujmy na mowę nienawiści, nie tylko w sytuacji, kiedy sami czujemy się pokrzywdzeni, ale również wtedy, gdy jesteśmy jej świadkami – apeluje dr Cybulko, dodając, że na UW istnieje kilka instytucji, do których można zgłaszać niepokojące sytuacje. Są to:

  • rzecznik akademicki ds. studenckich i pracowniczych: ombudsman(at)uw.edu.pl;

  • rzecznik praw studenta: rps(at)samorzad.uw.edu.pl;

  • zespół koordynatorek ds. przeciwdziałania nierównemu traktowaniu, dyskryminacji, mobbingowi oraz innym zachowaniom niepożądanym: zespolkoordynatorow(at)uw.edu.pl;

  • komisje rektorskie ds. nierównego traktowania i dyskryminacji oraz ds. mobbingu i innych zachowań niepożądanych.

Wszyscy członkowie wspólnoty akademickiej – zarówno osoby studiujące oraz doktoryzujące się, jak i pracujące na Uniwersytecie Warszawskim – mogą także skorzystać z profesjonalnego wsparcia Centrum Pomocy Psychologicznej oraz telefonu zaufania UW: 22 552 44 24.

Uniwersytet prowadzi aktywne działania na rzecz wspierania dialogu oraz równego traktowania. W lutym 2024 roku weszło w życie nowe zarządzenie rektora prof. Alojzego Z. Nowaka, które w sposób kompleksowy reguluje kwestie dotyczące przeciwdziałania zachowaniom nieakceptowalnym na UW, m.in. dyskryminacji, molestowaniu seksualnemu, nierównemu traktowaniu, mobbingowi i innym zachowaniom niepożądanym.

Realizatorzy kampanii przygotowali specjalną stronę internetową: https://uwazajmynaslowa.uw.edu.pl/

Znajdziemy tu m.in.:

  • opis kampanii;

  • definicje mowy nienawiści i hejtu;

  • namiary na instytucje pomocowe na UW;

  • materiały edukacyjne;

  • sposób zgłoszenia hejtu i mowy nienawiści na UW.

Koordynatorem projektu jest zespół rzeczniczki akademickiej ds. studenckich i pracowniczych. Opiekę merytoryczną nad kampanią pełni rzeczniczka akademicka ds. studenckich i pracowniczych w latach 2011–2024 dr Anna Cybulko. Partnerami projektu są: Rzecznik Praw Studenta, Samorząd Studentów UW, Zespół równościowy – Główna specjalistka ds. równouprawnienia oraz Pełnomocniczka Rektora ds. Polityki Przeciwdziałania Dyskryminacji i Molestowaniu Seksualnemu, Biuro Prasowe oraz Centrum Pomocy Psychologicznej.

Kampania „Hejt boli. UWażajmy na słowa” wpisuje się w zalecenia strategii „HR Excellence in Research”, zakładającej realizację działań w obszarze równego traktowania oraz zwiększenia wiedzy i świadomości w dziedzinie antydyskryminacji.