Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Trener kompetencji miękkich

Dotychczasowy program specjalności Andragogika – edukacja pozaformalna dorosłych – prowadzenie szkoleń ukierunkowany był na zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu trenera; edukatora, instruktora i organizatora działalności oświatowej dla dorosłych.

Wprowadzone zmiany względem dotychczas realizowanego programu dotyczą następujących obszarów:

  • Przemodelowanie związane jest ze zmianą koncepcji specjalności, której założeniem było wyposażanie studentów w kompetencje ogólne niezbędne na rynku trenerskim. W nowej koncepcji programu poszerzamy dotychczasową ofertę zapewniając jednocześnie studia wysokospecjalistyczne ukierunkowane na przygotowanie studentów do wykonywania pracy trenera kompetencji miękkich. Podstawowy nacisk w programie kształcenia został położony na rozwój kompetencji społecznych, w tym kompetencji komunikacyjnych, negocjacji i rozwiązywania konfliktów, współpracy w grupie, podejmowania decyzji i in.
  • Zmiana koncepcji specjalności wymusza zmianę nazwy, na bardziej czytelną i atrakcyjną dla potencjalnych kandydatów na studia. Poprzednia nazwa specjalności została zastąpiona nazwą: Trener kompetencji miękkich.
  • Przemodelowany program uwzględnia oczekiwania studentów, pracodawców oraz wytyczne formułowane przez Komisję Europejską ukierunkowane na kształtowanie kompetencji społecznych, osobistych, edukacyjnych, przedsiębiorczości, cyfrowych, językowych (prowadzenie wybranych zajęć w języku angielskim). W programie wprowadzone zostały także inne istotne zagadnienia mające na celu uwrażliwienie i tolerancję wobec odmienności i różnorodności kulturowej, a także zagadnienia ukierunkowane na kształtowanie postawy całożyciowego uczenia się.
  • W nowym programie kształcenia wprowadzone zostały zagadnienia ukierunkowane na kształtowanie przedsiębiorczości (zakładanie organizacji pozarządowej, pisanie biznesplanu, zakładanie własnej firmy, budowanie własnej marki itd.). Dzięki zaplanowanym działaniom ukierunkowanym na poszerzenie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym możliwe będzie poznanie i koncentracja na rzeczywistych problemach społecznych, które mogą stanowić potencjalny obszar niszowy w pracy trenera.
  • W przemodelowanym programie kształcenia zagadnienia specjalistyczne związane z rynkiem edukacyjnym będą prowadzone przez zapraszanych specjalistów z zewnątrz: trenerów, konsultantów, coachów.
  • W przemodelowanym programie studiów oprócz tradycyjnych metod dydaktycznych wykorzystywane będą nowoczesne metody, dostosowane do preferencji młodych ludzi takie jak: outdoor education ułatwiające samopoznanie, podnoszenie samooceny, przełamywanie wewnętrznych barier, pracę ze zmianą, które można stosować zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej oraz nowoczesne metody aktywne, w tym metody wykorzystujące nowoczesne technologie (m.in. wykorzystywanie w trakcie zajęć gier szkoleniowych, zastosowanie technik dramowych, case study i technik improwizacji wystąpień dydaktycznych, włączanie elementów grywalizacji, stosowanie narzędzi Web 2.0 typu: Kahoot, Mentimeter, Super Teacher, Tools, Padlet i in., wykorzystywanie podstawowego oprogramowania do tworzenia narzędzi dydaktycznych: Media Movie Maker, Podcast Addict, Podcast Go, Video Pad, zastosowanie metdod Outdoor education i in.)
  • Przemodelowany program specjalności dostosowany został do międzynarodowych wzorców (ACI, model ADDIE), co stwarza przyszłym absolwentom możliwość porównywania efektów kształcenia na międzynarodowym rynku pracy oraz wykorzystuje metodologię 4MAT

Zasady kwalifikacji na specjalności.

  • W trakcie składania dokumentów o przyjęcie na studia, kandydat składa deklaracje wyboru specjalności: deklaruje równorzędnie dwie specjalności. Dana specjalność powstanie, jeśli zgłosi się minimum 20 osób.
  • Studenci zainteresowani rekomendowaną ścieżką edukacyjną Trener kompetencji miękkich, po zakwalifikowaniu na studia przechodzą rekrutację wewnętrzną – egzamin ustny polegający na przedstawieniu 10 min. autoprezentacji ukazującej motywację i zainteresowania kandydata związane z planami edukacyjno-zawodowymi.

Sylwetka absolwenta:

Trener kompetencji miękkich

Absolwent będzie przygotowany do projektowania i prowadzenia profesjonalnych warsztatów i szkoleń m.in. w zakresie komunikacji interpersonalnej, autoprezentacji, podejmowania decyzji, negocjacji i rozwiązywania konfliktów. Będzie posiadał wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do efektywnego zarządzania dynamiką procesu grupowego, zastosowania kreatywnych i nowoczesnych narzędzi oraz metod pracy dydaktycznej. Przykładowe miejsca pracy: trener wewnętrzny w działach HR lub zewnętrzny (własna działalność gospodarcza), edukator i organizator działalności oświatowej dla dorosłych, menager w firmach i instytucjach zajmujących się edukacją dorosłych.