Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Praktyki asystenckie w szkole – instrukcja

Liczba godzin: 60 godz.

Forma zaliczenia: ZO

Termin: Praktyki odbywają się raz w tygodniu przez cały semestr letni

  1. Cele praktyki

Praktyka ta ma charakter próbnej pracy nauczycielskiej, powinna zapoznać z różnymi aspektami pracy zawodowej nauczycieli/nauczycielek wczesnej edukacji, a w szczególności umożliwić studentom/studentkom:

  • Poznanie różnych aspektów funkcjonowania szkoły jako instytucji edukacyjnej,

  • Rozwijanie refleksji pedagogicznej i twórczej postawy wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych w szkole,

  • Weryfikację poznanych zasad projektowania, planowania, organizowania i prowadzenia zajęć zintegrowanych,

  • Doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy.

  1. Treści praktyki

Na treść praktyki składa się:

  1. Poznanie dokumentów prawnych funkcjonowania szkoły: statut, program wychowawczy, program profilaktyczny, program współpracy z rodzicami, szkolny system oceniania, kompetencje rady pedagogicznej, inne regulaminy obowiązujące na terenie szkoły.

  2. Nabycie umiejętności prowadzenia i korzystania z dokumentacji szkolnej: program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny

  3. Obserwowanie, projektowanie, organizowanie, prowadzenie i ewaluacja zajęć z uczniami kl. I-III

  4. Analizowanie wyników obserwacji pracy nauczyciela/nauczycielki i uczniów /uczennic klas, w których odbywa się praktyka.

  5. Wykorzystywanie w procesie dydaktycznym metod aktywizujących oraz różnych form pracy z uczniami/uczennicami w celu motywowania ich do uczenia się.

  6. Diagnozowanie i indywidualizowanie pracy uczniów/uczennic o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zasady współpracy z różnymi instytucjami wspierającymi rozwój dziecka.

  7. Analiza i rozwiązywanie problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej.

  8. Zasady organizowania zebrań i planowania współpracy z rodzicami.

  9. Dokumentowanie własnej pracy i ocenianie nabytych kompetencji pedagogicznych z wykorzystaniem różnych narzędzi badawczych.

Zadania i treści praktyki studenci/tki realizują w ramach następujących modułów:

  • Zapoznanie z dokumentacją szkolną oraz programem i rozkładem materiału nauczania. Refleksje i opracowanie dokumentacji z praktyk – 10 godz.

  • Obserwowanie zajęć lekcyjnych – 25 godz.

  • Samodzielne prowadzenie zajęć (w tym realizacja zaprojektowanej sytuacji edukacyjnej) – 15 godz.

  • Konsultacje związane z przygotowaniem zajęć, omawianie obserwowanych i samodzielnie prowadzonych zajęć z nauczycielem/nauczycielką – opiekunem praktyki – 10 godz.

  1. Organizacja praktyki

Studenci/studentki przydzielani są do klas parami lub pojedynczo. Studenta/studentkę obowiązuje cotygodniowa praca w szkole zgodnie z zaplanowanym harmonogramem zajęć. Harmonogram zajęć opracowuje student/studentka z nauczycielem/nauczycielką –opiekunem/opiekunką praktyk i przedstawia go opiekunowi z UW. W razie choroby student/studentka niezwłocznie powiadamia opiekuna praktyk w szkole i w UW.

  • Studenci/studentki współpracują z koordynatorem praktyk z ramienia UW zgodnie z zasadami odbywania praktyk w zakresie procedury ubezpieczenia i sporządzenia wymaganej dokumentacji do realizacji praktyki na terenie szkoły (podpisywanie porozumień, dostarczenie do szkoły ramowego programu praktyk, wzoru zaświadczenia, instrukcji praktyk)

  • Studenci są ubezpieczani NNW na czas praktyk. Każdy student zgłasza się w tej sprawie do P. Agnieszki Tokarzewskiej drogą mailową a.tokarzewska@uw.edu.pl wysyłając stosowną tabelę. Do uzyskania ubezpieczenia niezbędne jest podanie następujących informacji: imię i nazwisko, numer PESEL oraz termin rozpoczęcia i zakończenia praktyk. Szczegółowe wytyczne w tej sprawie studenci uzyskują od opiekunów praktyk z ramienia WP. Zgłoszenie należy przesłać najpóźniej 5 dni przed dniem rozpoczęcia praktyk (z wyłączeniem sobót, niedziel, świąt i innych dni wolnych od pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami). Wskazane jest przesłanie w zgłoszeniu wszystkich umówionych terminów wizyt w placówce, w sytuacjach wyjątkowych studenci mogą wskazać dodatkowy dzień odbywania praktyk stosując się do powyższych zasad. Wzór tabeli zgłoszeniowej stanowi oddzielny dokument (w tabeli z danymi należywpisać kolejne daty pobytu studenta w placówce, przy czym w kolumnach Data rozpoczęcia praktyki i Data zakończenia praktyki, umieszczane są takie same terminy).

  • Przed rozpoczęciem praktyki student/studentka ma obowiązek zapoznania się ze statutem szkoły, programem wychowawczym, programem współpracy z rodzicami, systemem oceniania i innymi regulaminami obowiązującymi na terenie szkoły (zwykle dostępne są na stronie internetowej szkoły), a także z filozofią edukacyjną szkoły (historia, misja, wizja, osiągnięcia), w której realizowana jest praktyka.

  • Następnie studenci/studentki obserwują lekcje prowadzone przez nauczyciela/nauczycielkę. Swoje spostrzeżenia dokumentują z wykorzystaniem Arkusza obserwacji zajęć.

W tym okresie studenci/studentki powinni także poznać:

    • zasady prowadzenia dokumentacji szkolnej,

    • obowiązki nauczyciela/lki-wychowawcy klasy i ustalić z opiekunem praktyk zakres własnych zadań w tym zak resie,

    • zwyczaje, które wprowadził wychowawca na terenie swojej klasy, a także zasady współpracy z rodzicami,

    • metody i formy, które wykorzystuje podczas zajęć nauczyciel/lka,

    • dostępną bazą środków dydaktycznych,

    • nawiązać kontakt i poznać uczniów/uczennice,

    • pozyskać informacje na temat specyficznych problemów wychowawczych klasy, omówić przyjęte sposoby ich rozwiazywania i profilaktyki,

    • przeanalizować program i rozkład materiału nauczania.

  • Następnie praktykanci/praktykantki samodzielnie realizują zaplanowane i zatwierdzone przez opiekuna praktyk działania.

  • Po wszystkich przeprowadzonych zajęciach praktykanci/praktykantki wraz z nauczycielem/lką analizują swoją pracę. Zwracają uwagę na zgodność między zamierzeniami i przebiegiem zajęć, na trudności i osiągnięte sukcesy.

  • Podczas praktyki studenci/studentki powinni zaobserwować i opisać wybrane zdarzenie krytyczne (arkusz zdarzenia krytycznego), opracować katalog dobrych praktyk dotyczący zasad współpracy i organizacji spotkań z rodzicami (na podstawie opracowanego i przeprowadzonego wywiadu z nauczycielem) oraz zrealizować zaprojektowaną sytuację edukacyjną na bazie opracowanego na zajeciach Projektowanie pracy w szkole scenariusza sytuacji edukacyjnej odpowiadającego potrzebom i zainteresowaniom uczniów.

  • Po zakończeniu praktyki student/tka dokonuje ewaluacji własnych kompetencji.

IV. Zadania opiekuna praktyk na terenie szkoły

  • Opracowanie harmonogramu i zorganizowanie poszczególnych dni pracy studentów/tek.

  • Pomoc w wyborze działań projektowych oraz tematów innych zajęć zintegrowanych, w terminie umożliwiającym studentom gruntowne przygotowanie się do pracy.

  • Konsultowanie przygotowanych przez studentów/studentki konspektów zajęć (w tym zaprojektowanej sytuacji edukacyjnej) i zatwierdzenie ich do realizacji.

  • Kontrola nad prawidłowym przebiegiem prowadzonych zajęć.

  • Wspólna refleksja i ocena poszczególnych elementów przeprowadzonych zajęć, udzielenie studentowi odpowiednich wskazówek i rad.

  • Wystawienie zaświadczenia o odbyciu praktyki według dostarczonego wzoru.

  1. Zaliczenie praktyki

Praktykę pedagogiczną zalicza koordynator praktyki z ramienia UW na podstawie otrzymanej dokumentacji formalnej oraz analizy prac studenta zgromadzonych w portoflio.

Do dokumentów formalnych należą:

  • porozumienie w sprawie organizacji praktyk pedagogicznych

  • ramowy program praktyki pedagogicznej

  • zaświadczenie o odbyciu praktyk pedagogicznych (opinia nauczyciela, opiekuna praktyk)

W portfolio powinny zostać umieszczone:

  • arkusz zdarzenia krytycznego

  • arkusz obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczyciela

  • katalog dobrych praktyk dotyczący zasad współpracy i organizacji spotkań z rodzicami (opracowany na podstawie wywiadu z nauczycielem)

  • własne refleksje do zorganizowanej sytuacji edukacyjnej

VI. Literatura

  • Babiuch M. (2002), Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, WSiP

  • Fisher R. (1999), Uczymy się uczyć, WSiP

  • Helm J.H., Katz J.G. (2003), Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Wyd. CODN

  • Jarosz E., Wysocka E. (2012), Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie „Żak”

  • Klus Stańska D. (red.) (2015), (Anty) edukacja wczesnoszkolna

  • Klus-Stańska D., Szczepska – Pustkowska M. (red.) (2009), Pedagogika wczesnoszkolna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

  • Perry R. (2000), Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSiP

  • Rudnik E, Moszyńska A, Owczarska B. (2010), Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wyd. Jedność

  • Szpotowicz, M., Szulc-Kurpaska, M. (2009), Teaching English to Young Learners, PWN

  • Tripp D. (1996), Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP

  • Włoch S., Włoch A. (2009), Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wyd. Akademickie „Żak”

  • Żłobicki W. (2000), Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Impuls