Podyplomowe studia Pedagog specjalny w edukacji włączającej
Studia są przeznaczone dla osób, które posiadają dyplom ukończenia studiów I, II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich oraz kwalifikacje do prowadzenia przedmiotu lub prowadzenia zajęć i pragną nabyć kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach (zgodnie Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 22 sierpnia 2022r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli)
Urzeczywistniają one standardy przygotowania nauczycieli do praktycznej realizacji edukacji włączającej, rozumianej jako edukacja wszystkich uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach ogólnodostępnych. Warunkiem powodzenia idei edukacji włączającej są kompetencje nauczycieli w zakresie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych w warunkach szkół ogólnodostępnych. Obecnie w szkołach ogólnodostępnych brakuje jednak kadr wykwalifikowanych w zakresie edukacji włączającej. Nowe Standardy kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019r.) zmieniły niekorzystną sytuację poprzez szersze przygotowanie nauczycieli pedagogów specjalnych do pracy w placówkach włączających. Kształcenie zgodne z tymi standardami zapewnia nauczycielom pedagogom specjalnym wszechstronne przygotowywanie do wykonywania zadań w placówkach włączających. Program niniejszych podyplomowych studiów kwalifikacyjnych jest zgodny z Załącznikiem nr 3 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019r. określającego standard kształcenia na studiach podyplomowych przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie edukacji włączającej. Absolwenci studiów uzyskają pogłębioną wiedzę oraz nabędą kompetencje w zakresie diagnozowania specjalnych potrzeb dzieci i uczniów w podejściu funkcjonalnym oraz planowania, realizowania i monitorowania działań wspierających w placówkach włączających; nauczania w grupach zróżnicowanych z uwzględnieniem zasad uniwersalnego projektowania nauczania oraz efektywnego wykorzystania nowych technologii; nowoczesnych metod organizacji zespołów nauczycieli i specjalistów współpracujących na rzecz zapewnienia wysokiej jakości edukacji włączającej; efektywnych metod współpracy z rodzicami i prawnymi opiekunami uczniów i dzieci z niepełnosprawnościami; współczesnych, opartych na dowodach, metod kształtowania relacji w heterogenicznych grupach uczniów i dzieci, rozwijania kompetencji społecznych oraz zapobiegania podejmowaniu przez dzieci i uczniów zachowań problemowych.