International Summer School in Philosophy and Education.
Wydział Pedagogiczny we współpracy z International Institute for Hermeneutics, Memorial University of Newfoundland, Kaneda, Universität Augsburg, Niemcy oraz Akademią Ignacjanum organizuje od 2013 roku tygodniowe szkoły letnie, International Summer School in Philosophy and Education.
Szkoła letnia, Education and the Hermeneutics of the Self odbyła się w dniach 23-27 maja 2016. Była poświęcona pedagogicznym inspiracjom płynącym z refleksji nad ludzką podmiotowością i odniesieniem do Innego w filozofii, psychoanalizie, socjologii i naukach o kulturze. 14 profesorów i adiunktów oraz 16 doktorantów i studentów z różnych ośrodków krajowych i zagranicznych tworzyło wspólnotę myślicieli poszukujących rozumienia człowieka, który jest podmiotem edukacji. Wypracowanie nowatorskiego modelu edukacji jest zasadniczym celem naszych przedsięwzięć. Formuła Summer School zakłada, że wszyscy uczestnicy przebywają przez cały tydzień razem. Od porannej kawy poprzez formalne sesje i wspólne posiłki cały czas poświęcony jest na dyskusje nad tematem przewodnim. Każda sesja formalna składa się z tradycyjnego wykładu każdego z uczestników, po którym jest zawsze ożywiona debata. Mieszkanie pod wspólnym dachem przez tydzień jest znakomitą okazją do pogłębionych dyskusji, jak również do nawiązania głębokich relacji osobistych. Patrząc retrospektywnie na poprzednie edycje widać wyraźnie jak relacje naukowe i osobiste owocują wspólnymi projektami badawczymi i innymi formami współpracy, recenzowaniem książek, artykułów, pisaniem rekomendacji, etc.
Nieprzypadkowy był wybór tematu Summer School 2016. Sama hermeneutyka jawi się jako praktyka tego, co nosi miano philosophia, jako praktyka słuchania i mówienia do własnego Ja, komunikowania się z tradycją i z drugim człowiekiem. Doświadczenie słuchania i mówienia jest kluczowe dla uczestniczenia w rozmowie. Jako proces dochodzenia do zrozumienia rozmowa wymaga pełnego zaangażowania ze strony każdego z jej uczestników, otwierania się na drugą osobę, również na siebie jako tego innego, w celu zrozumienia tego, o czym się mówi. To zaangażowanie jest wezwaniem do przeprowadzenia zmiany, wezwaniem do gotowości do zaakceptowania faktu, że ten drugi może mieć rację, a tym samym i do rewizji własnego rozumienia. Gotowość do zmiany własnego sposobu bycia wyraża fundamentalne zrozumienie tego, że bycie osobą doświadczoną oznacza bycie człowiekiem otwartym na nowe doświadczenia pojawiające się w kontekście istniejących wyzwań. Bycie otwartym na odmienne interpretacje nie jest wyrazem politycznej poprawności lub napawaniem się samą odmiennością, ale wynika z prawdziwego przekonania o tym, że angażując drugą osobę w rozmowę stwarzamy, a nie jedynie odtwarzamy, sens. To, co w rozmowie jest najbardziej stymulujące, to gotowość wyjścia poza wygodny, znany sobie świat, w celu osiągnięcia nowego zrozumienia. Uczenie się rozumienia własnego sposobu bycia to zadanie na całe życie, ujawniające potrzebę i możliwość wzrostu jednostki w trakcie przekraczania granic wyznaczanych przez jej osobiste, społeczne i polityczne zwyczaje i przekonania. To uczenie się pomaga również przezwyciężać atomizację współczesnego społeczeństwa i domaga się solidarności, wzajemnego wsparcia oraz osobistej odpowiedzialności. Hermeneutyka i edukacja apelują o interpretacyjne podejście do edukacji. Zrozumienie zdarzenia edukacyjnego posiada przejrzysty wymiar edukacyjny w życiu jednostki. Zrozumienie nie jest tylko jednym z możliwych ludzkich zachowań, ale również sposobem bycia samego Dasein. Hermeneutyka nie jest jedynie teorią czy dyscypliną akademicką, ale połączoną praktyką życia i myślenia w kontekście współczesnych wyzwań pojawiających się w globalnym i wielokulturowym środowisku. Kompleksowe i wnikliwe myślenie o edukacji ujawnia wiele trudności w obliczu narzuconej indoktrynacji i konformizmu wielu systemów edukacyjnych, związanych z kontrolą poglądów, przekonań i postaw. Nauczanie i uczenie się nie są dwoma oddzielnymi procesami, ale dzieją się równocześnie i kształtują nasze rozumienie tego, co się z nami dzieje, kiedy nauczamy i uczymy się. Istotą edukacji jest doprowadzenie nauczycieli i uczniów do zrozumienia, że za edukacją kryje się coś egzystencjalnie ważnego, co nie może zostać przesłonięte żadnym programem nauczania, a co może zostać odkryte jedynie przez pojedynczą osobę, czyli przez podmiot edukacji. Twórcza edukacja stymuluje uczenie się i odkrywanie oraz wzywa do wzbogacania edukacyjnego doświadczenia poprzez rozmowy z innymi, dyskutowanie i angażowanie się w nieformalne relacje. Edukacja to interakcja pomiędzy uczniami a nauczycielami, zachęcająca do niezależnego oraz krytycznego myślenia i w znacznej mierze rozwijająca ludzkie życie.
Kolejna edycja, tym razem rozszerzona o dalsze ośrodki międzynarodowe odbyła się ponownie w Krakowie w dniach 15-19 maja 2017 i była poświęcona fenomenowi gościnności, Difficult Memory, Forgiving and Forgetting: Education toward Hospitality, Acknowledging, and Respecting. Wśród 25 uczestników z 15 różnych ośrodków krajowych i zagranicznych było 11 profesorów i adiunktów oraz 14 doktorantów i studentów. Hermeneutyczne rozumienie konfliktu interpretacji oferuje pomoc w rozwiązywaniu konfliktów. Pytając o naturę konfliktu pomaga zaangażowanym stronom w zrozumieniu ich odmienności i nieprzystawalności ich perspektyw. Hermeneutyczna gościnność wzywa do bezwarunkowego przyjęcia zarówno tego, kto jest inny, jak i tego co odmienne, obce. (hospitality, hospes, hostis). W obliczu europejskiego kryzysu migrantów i uchodźców dyskutowaliśmy o gościnności w horyzoncie odpowiedzialności. W odniesieniu do fenomenu pamięci, przebaczania i zapominania, szczególnie podkreślaliśmy wymiar pamięci jako świadectwa, popierając konieczność kształcenia w kierunku bezwarunkowej gościnności, uznania drugiego i uszanowania obcego i odmiennego.
PROGRAM
Monday, May 15, 2017, Ignatianum
10:00 am – 1:00 pm:
Ramsey Eric Ramsey, Arizona State University, USA
Words Addressed to Our Condition
Ronny Miron, The Program for Hermeneutics and Cultural Studies, The Interdisciplinary Unit, Bar-Ilan University, Israel
The Hermeneutic Aspect of Intentionality
Francesco Forlin, Convitto Nazionale ‘Principe di Napoli’ (Assisi) and Dipartimento Filosofia, Scienze Umane, Sociali e della Formazione (Università di Perugia), Italy
Recognition of the Self and Self-Recognition: Between Idealism and Realism
Markus Lipowicz, Jesuit University Ignatianum, Krakow, Poland
Sympathy for the Robot? The Premises, Promises and Risks of Posthumanistic Education
1:00 pm – 2:00 pm: lunch
2:00 pm – 5:00 pm:
Andrzej Wiercinski, University of Warsaw, Poland
Incommensurability and Incomparability: Philosophy of Education and the Task of Thinking
Preston Adcock, Arizona State University, USA
Suffering Something Different: A Hermeneutic Education as an Unlearning of Manhood
Miroslaw Woznica, Simpson University, Redding, California, USA
Education as Edification: Richard Rorty’s Neo-Pragmatist Philosophy of Education
Dariusz Wisniewski, SJ, University of Warsaw, Poland
Spiritual Exercises as the (Transformative) Way of Life: Ignatius of Loyola’s Philosophy of Education
6:00 pm dinner
Tuesday, May 16, 2017, Ignatianum
10:00 am – 1:00 pm:
Hovav Rashelbach Style, The Program for Hermeneutics and Cultural Studies, The Interdisciplinary Unit, Bar-Ilan University, Israel
Mode of Expression as Appropriateness between Word and Picture
Yessica del Rincon, Arizona State University, USA
Worlds, Borders, Community: A Hermeneutic Interpretation of Hospitality Towards Other-ed Spaces
Adam J. Goldsmith, University of Maine, USA
The Free-Play of the Beautiful: Reclaiming Aesthetic Moments Toward Undermining Oppressive Politics
Raelynn Gosse, University of Texas at Austin, USA
Magic and Delicious Power: Psychic Agency and Bodily Autonomy of the Female Figure
in the Romantic Paintings of Juan Luna
1:00 pm – 2:00 pm: lunch
2:00 pm – 5:30 pm:
Adam C. Haaga, Memorial University of Newfoundland, Canada
Fore-giving the (Im)possible: Derrida’s Promise for a Secret Madness
Paweł Kaźmierczak, Jesuit University Ignatianum, Krakow, Poland
pawel.kazmierczak@ignatianum.edu.pl
Tariq Ramadan and Alasdair MacIntyre on Islam in Europe
Ali Tariq Al-Omari, University of Karbala, Iraq
Islam as a Form of Hospitality
Ali Sanaa, University of Bremen, Germany
ali.sanaagermany@gmail.com
Hosting of Iraqi Asylum Seekers in Germany
Yael Canetti – Yaffe, The Program for Hermeneutics and Cultural Studies, The Interdisciplinary Unit, Bar-Ilan University, Israel
Shaping a Consciousness of the Past in Public Spaces – The Dialectics of the Memory of the Holocaust in Berlin
Wednesday, May 17, 2017, Ignatianum
10:00 am – 1:00 pm:
Andrej Božič, Nova Revija Institute for the Humanities, Ljubljana, Slovenia
The Other in Dialogue: Between Hermeneutic Experience and Responsive Rationality
Amir Winer, The Program for Hermeneutics and Cultural Studies, The Interdisciplinary Unit, Bar-Ilan University, Israel
The Phenomenology of Language in the Hermeneutic Community
Sarah Seitz, Arizona State University, USA
Sustaining Hope: A Hermeneutic Defense of the Earth as a Place of Welcome
Urszula Zbrzezniak, University of Warsaw, Poland
On the Ambivalence of Memory
1:00 pm – 2:00 pm: lunch
2:00 pm – 5:00 pm:
Paulina Sosnowska, University of Warsaw, Poland
Less of the Absolute, More of the Pedagogical: Hans Blumenberg and Education
Szczepan Urbaniak, SJ, Jagiellonian University, Poland
Jean-Luc Marion’s Phenomenology of Evil in the Context of Forgiving
Małgorzata Hołda, Pontifical University John Paul II, Krakow, Poland
The Positivity of Forgetting, Forgiving, and Learning Anew
Tyler Tritten, Gonzaga University, USA
Forgiveness Against Destruction: Toward Law as Ceremonial
Thursday, May 18, 2017
Discovering Krakow and/or Auschwitz
Friday, May 19, 2017, Ignatianum
10:00 am – 1:00 pm: round table with all participants
1:00 pm – 2:00 pm: lunch
2:00 pm – 5:00 pm: discussion in small groups
6:00 pm closing dinner with special guests from the hosting Universities