Mazowiecki Kongres Edukacji – program
PIĄTEK 14 kwietnia 2023r.
9.30-10.15 | Sesja | Otwarcie kongresu: Rektor UW
Marszałek Województwa Mazowieckiego aula sala 0.410 |
10.15-11.45 | 1 | Sesja plenarna – dyskusja panelowa 1:
Pytanie o przyszłość edukacji: organizacja systemu edukacji Spotkanie poświęcone wybranym problemom systemu kształcenia w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem trudności, wynikających z prawnych, organizacyjnych i politycznych ram funkcjonowania oświaty, a także z wyzwań, związanych ze zmieniającymi się realiami życia społecznego. W panelu biorą udział politycy oświatowi i badacze edukacji. Moderacja: Roman Dolata W dyskusji panelowej biorą udział:
aula sala 0.410 |
11.45-12.00 |
Przerwa kawowa (sala 1.120) |
|
12.00-13.30 |
2.1 | Joanna Madalińska-Michalak: Lider na trudne czasy sala 1.138 |
2.2 | Sesja 2.2a: 12.00-12.45
Beata Rola: Rola i zadania szkoły w kreowaniu środowiska otwartego na różnorodność sala 1.026 Sesja 2.2b: 12.45-13.30 Justyna Kurtyka-Chałas: Czy to już depresja? Kluczowe objawy, etapy i formy pomocy dziecku i nastolatkowi sala 1.026 |
|
2.3 | Iwona Kołodziejek: Czy szkoła lubi rutynę? sala 1.420 | |
2.4 | Agnieszka Kałdonek-Crnjaković: Języki obce i uczniowie z ADHD i dysleksją sala 1.430 | |
2.5 | Beata Kotarba, Beata Ordakowska-Szumska, Agnieszka Sułowska: Jak budować myślącą klasę
na lekcjach matematyki? sala 1.241 |
|
2.6 | Marta Rakoczy: Otwarta szkoła. O koniecznej współpracy między instytucjami edukacyjnymi
a instytucjami kultury sala 1.128 |
|
2.7 | Zuzanna Wojciechowska: Techniki redukcji stresu sala 1.132 | |
Uwaga: Wszystkie sesje od 2.1 do 2.7 trwają 90 minut i odbywają się w tym samym czasie tj. 12.00-13.30 |
||
13.00-14.15 |
Przerwa |
|
14.15-15.45 | 3.1 | Aleksandra Jasińska-Maciążek, Karina Porębska, Roman Dolata, Iwona Jabłonka: Profesjonalna diagnoza psychologiczno-pedagogiczna w szkole szansą na skuteczne wsparcie uczniów sala 1.138 |
3.2 | Anna Grzybowska, Justyna Kamińska, Dariusz Brzuska: Misja Mars, czyli kilka słów o gamifikacji na przedmiotach przyrodniczych sala 1.241 | |
3.3 | Izabella Gorczyca, Joanna Górecka: Dobro się stanie w dobrostanie. Od relacji do motywacji sala 1.132 | |
3.4 | Zuzanna Michalska, Małgorzata Ratkowska, Agata Równy i Sylwia Jędra: Rozwój kompetencji przyszłości uczniów i nauczycieli w programie Klub Młodego Odkrywcy koordynowanym przez CNK sala 1.128 |
|
3.5 | Katarzyna Rychlicka-Maraszek: Zastosowanie technik i narzędzi coachingowych w praktyce edukacyjnej sala 1.420 | |
3.6 | Sesja 3.6a: 14.15 – 15.00
Paweł Bącal: Czy można nauczać o Europie Środkowo-Wschodniej bez stereotypów? sala 1.026 Sesja 3.6b: 15.00 – 15.45 Danuta Romaniuk i Anna Walewska: Jak uaktywnić języki w szkole: Narzędzie schoolU.uw.edu.pl dla uczniów, nauczycieli i rodziców sala 1.026 |
|
Uwaga: Wszystkie sesje od 3.1 do 3.6 odbywają się w tym samym czasie w godzinach 14.15-15.45 |
||
15.45-16.00 |
Przerwa kawowa (sala 1.120) |
|
16.00-17.30 | 4 | Sesja plenarna – dyskusja panelowa 2:
Pytanie o przyszłość szkoły: organizacja kształcenia szkolnego – inspiracje społeczne W panelu biorą udział osoby zarządzające oświatą. Moderacja: Małgorzata Żytko W dyskusji panelowej biorą udział:
|
Wydarzenie towarzyszące:
PIĄTEK 14 kwietnia 2023 r.
13.20-14.20 | 5 | Ruch, który rozwija umysł – wykorzystanie piłek „edubal – EDUball – BRAINball” w edukacji szkolnej i przedszkolnej
Koordynator: Andrzej Rokita Warsztat, ukazujący praktyczne możliwości wykorzystania „piłek edukacyjnych” w prowadzeniu lekcji w ramach kształcenia przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Miejsce: Studium Wychowania Fizycznego i Sportu ul. Dobra 56/66, sala numer 8 Warsztat prowadzony przez Zespół Prof. Andrzeja Rokity (AWF we Wrocławiu) |
SOBOTA 15 kwietnia 2023r.
10.00-11.30 | 6.1 | Jacek Kochanowski: Osoba nieheteroseksualna i transpłciowa w wieku szkolnym sala 1.138 |
6.2 | Dominika Depta-Marel: Czy można „źle” myśleć? sala 1.232 | |
6.3 | Anna Antoniuk, Magdalena Olpińska: Jak uczyć się języków obcych w XXI w? sala 1.241 | |
6.4 | Małgorzata Przanowska: Formy słuchania a komunikacja i budowanie relacji sala 1.128 | |
6.5 | Zbigniew Izdebski, Agnieszka Walendzik-Ostrowska, Katarzyna Staciwa: Zdrowie psychiczne i seksualne uczniów sala 1.245 |
|
Uwaga: Wszystkie sesje od 6.1 do 6.5 odbywają się w tym samym czasie w godzinach 10.00-11.30 |
||
11.30-12.00 |
Przerwa kawowa (sala 1.120) |
|
12.00-13.30 | 7.1 | Sesja 7.1a: 12.00 – 12.45
Magdalena Trysińska: Czytać czy nie czytać… O pożytkach płynących z czytania sala 1.128 Sesja 7.1.b: 12.45 – 13.30 Anna Grzywacz: Co zrobić, by kaganiec oświaty nie stał się kagańcem? O lekcjach języka polskiego sala 1.128 |
7.2 | Grażyna Katra: Współpraca nauczyciela z psychologami sala 1.128 | |
7.3 | Małgorzata Piotrowska-Skrzypek: Wsparcie realizacji potrzeb nastolatków na lekcjach języka obcego. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli sala 1.138 | |
7.4 | Elżbieta Wierzbicka-Piotrowska, Elżbieta Brandeburska, Iwona Burkacka, Marta Falkowska, Agnieszka Marcinkiewicz, Regina Nagadowska, Joanna Wenek, Łukasz Wnuk: O języku lektur szkolnych inaczej sala 1.232 | |
7.5 | Leszek Olpiński: Kształtowanie kompetencji społecznych w edukacji domowej sala 1.450 | |
7.6 | Dorota Janczak, Renata Rudnicka: Kreatywność wsparta TIK – czyli nie taki chatGPT straszny sala 01.060 (poziom -1) |
|
Uwaga: Wszystkie sesje od 7.1 do 7.6 odbywają się w tym samym czasie w godzinach 12.00-13.30 |
||
13.30-14.15 |
Przerwa |
|
14.15-15.45 | 8.1 | Małgorzata Żytko, Ewa Pytlak, Krystyna Jakubowska: Rodzice w szkole – partnerzy czy klienci? sala 1.128 |
8.2 | Sesja 8.2a: 14.15 – 15.00
Justyna Deczewska, Magdalena Ziółek-Wojnar: Zacznij od końca! Czyli o tym, czym jest klasa odwrócona, co daje uczniom i nauczycielowi oraz czy ma rację bytu w polskiej edukacji sala 1.241 Sesja 8.2b: 15.00 – 15.45 Wojciech Pokojski: Wykorzystanie geoinformacji do podejmowania decyzji sala 1.241 |
|
8.3 | Anna Zielińska: Rozwój demokracji szkolnej sala 1.450 | |
8.4 | Joanna Smogorzewska: „Myślę, że wiesz…” – o roli teorii umysłu w edukacji sala 1.232 | |
8.5 | Ilona Banasiak, Agnieszka Błaszczak, Magdalena Olpińska, Mateusz Patera: Shared reading jako strategia wspierania wczesnego rozwoju wielojęzyczności dzieci w celu zwiększenia szans społecznych i edukacyjnych sala 1.430 | |
8.6 | Małgorzata Przanowska: Sztuka pytania – warsztat umiejętności komunikacyjnych i edukacyjno-rozwojowych sala 1.138 | |
Uwaga: Wszystkie sesje od 8.1 do 8.6 odbywają się w tym samym czasie w godzinach 14.15-15.45 |
||
15.45-16.00 |
Przerwa kawowa (sala 1.120) |
|
16.00-17.30 | 9 | Sesja plenarna – dyskusja panelowa 3:
Pytanie o przyszłość kształcenia nauczycieli: organizacja kształcenia nauczycieli – inspiracje uniwersyteckie W panelu biorą udział osoby organizujące kształcenie nauczycieli na UW. Moderacja: Barbara Murawska W dyskusji panelowej biorą udział:
|
Wydarzenie towarzyszące:
SOBOTA 15 kwietnia 2023 r.
12.00-15.00 | 10 | Obserwacja celowa i metoda badawcza w pracy nauczyciela biologii i chemii
Koordynator: Agnieszka Siporska, Marcin Chrzanowski W jaki sposób rozwijać umiejętności obserwacyjne uczniów? Jak w tym celu wykorzystać między innymi owoce i warzywa? W jaki sposób do implementacji metody naukowej podczas lekcji wykorzystać przyprawy czy galaretki? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas zajęć. Prosimy o zabranie ze sobą ulubionego owocu lub warzywa (w liczbie 2 sztuk) na zajęcia. Zajęcia warsztatowo-laboratoryjne, trwające 3 godziny zegarowe, skierowane do nauczycieli chemii i biologii, dotyczące między innymi metody naukowej w nauczaniu tych przedmiotów. Miejsce: Wydział Chemii UW, Laboratorium Dydaktyki Chemii, ul. Żwirki i Wigury 101, Budynek Radiochemii (wejście od Żwirki i Wigury 101), Sala 224 Dla ułatwienie wszystkich zapisanych uczestników prosimy o obecność o godz. 12.00 w holu Budynku Radiochemii przy portierni (wejście od Żwirki i Wigury 101). Stamtąd wspólnie pójdziemy do sali Liczba uczestników: 16 (nauczycieli chemii i biologii) Zajęcia prowadzone wspólnie przez: Laboratorium Dydaktyki Chemii, Wydziału Chemii i Pracownia Dydaktyki Biologii, Wydziału Biologii. |