Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

dr Kamila Witerska

Jednostka:
Katedra Studiów nad Systemami i Procesami Edukacji


E-mail:
k.witerska@uw.edu.pl








Zainteresowania naukowe:


Studia performatywne, pedagogika krytyczna i emancypacyjna, kreatywne myślenie i działanie, wspieranie rozwoju osobistego, rozwijanie umiejętności społecznych


Wybrane publikacje:


Witerska K. (2024), Jaka jest twoja historia? Storytelling i drama w edukacji do wartości w projekcie Remembrance, [w:] Helena Marzec red., Magdalena Archacka red., Anna Breś red., Kamila Witerska red., Edukacja w procesie zmiany. Wartości w społeczeństwie ryzyka, Łódź, Wydawnictwo AHE w Łodzi.

Majchrzak O., Ostrogska P., Witerska K., (2023) Inclusive Education, Social Skills Education And Gifted Students in the Polish Education System, [w:] Social Skills Of Gifted Students Within The Context Of Inclusive Education: Türkiye, Poland, Portugal, s. 89-118, Wydawnictwo Akademickie Nobel, Ankara, Numer ISBN 978-625-397-240-0

Witerska K. (2022) Metoda take&make jako przykład edukacji performatywnej, [w:] Kunat B., Szorc K., Kramkowska E., Winiecka K., red. Kultura i edukacja, kwartalnik 2022, nr3 (137),Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Witerska K. (2021) Play it Out Loud. The use of drama when working with shy children, Kultura i Wychowanie NR 2(20)/2021.

Witerska K.(2021) Dialog jako warunek, narzędzie i efekt metod performatywnych w edukacji, [w:] Elżbieta Stokowska-Zagdan, Grażyna Cęcelek, Elżbieta Woźnicka red., Szkoła jako przestrzeń budowania edukacyjnego dialogu, Difin, ISBN: 978-83-8270-039-8

Witerska K., Sieczka A. (2020) Realizacja założeń pozytywnej dyscypliny we współczesnej rodzinie, Kultura i Wychowanie 1(17)/2020, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, https://doi.org/10.25312/2083-2923.18/2020_07kwas

Witerska K. (2020) Drama procesualna w pracy z dziećmi w przedszkolu i klasach I-III, Warszawa, Difin.

Witerska K. Silina D. (2019), How to make a step to future education? Teaching/learning methods of 21st century in higher education, Kultura i Wychowanie, nr (16)2019, https://doi.org/10.25312/2083-2923.16/2019_11dskw

Witerska K. (2018) The Four Ps of Creativity in the Drama/Theatre Project Jutka’s Sleeplessness, [w:] Uszyńska-Jarmoc J. ed., Karwowski M. ed., Creativity. Theories – Research – Applications, Volume 5: Issue 1, Publisher: DE GRUYTER Poland, s. 104-115, DOI: https://doi.org/10.1515/ctra-2018-0007

Witerska K. (2018) Profesjonalizacja improwizacji [w:] Z. J. Czarnecki, M. K. Stasiak, L. Kuras, Kreatywność w edukacji, sztuce i biznesie, Łódź, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, ISBN 978-83-7405-663-0

Witerska K. (2018) Drama czy/i teatr. Aspekt procesualny i atrybutywny projektu dramowo-teatralnego „Bezsenność Jutki”, w: K. J. Szmidt red., Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2018/2 (7), Temat wydania: KREATOLOGIA - NAUKA O TWÓRCZOŚCI I KREATYWNOŚCI JAKO PRZESTRZEŃ INTERDYSCYPLINARNA, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ISSN: 2450-4491

Witerska K. (2017) Praca z wartościami w metodologii Teatru Forum [w:] K. Czykier, T. Sosnowski, T. Bajkowski (red.), Wartości – Edukacja – Przemiany. Inspiracje dla teorii i praktyki społecznej, Białystok 2017, ISBN 978-83-65997-02-9

Witerska K. (2016) Teatr Forum, Warszawa, Difin.

Lasocińska K., Witerska K., Zbonikowski A. (2016) Coaching skills of adult education professionals, [w:] Ślusarczyk Z. red., Janczewski J. red., Zarządzanie innowacyjne w gospodarce i biznesie, nr2 (23)/2016, Łódź, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Witerska K. (2016) Mit samotnego geniusza a poszukiwanie istoty innowacji w twórczych relacjach [w:] Pufal-Struzik I. red., Okraj Z. red., Kreatywność. Między mitami, stereotypami a rzeczywistością, Kielce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Witerska K.(2015) Teatr codzienny. Aktywność twórcza w Teatrze Forum, Uszyńska-Jarmoc J. red., Kunat B. red., Twórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, Białystok, Trans Humana.

Witerska K. (2015) Rola, fikcja i techniki dramowe. W jaki sposób drama rozwija twórcze myślenia i działanie?, [w:] Pufal-Struzik I. red., Okraj Z. red., Kreatywność. Pytania i odpowiedzi, Kielce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Witerska K. (2015) Creativity in Somebody Else's Shoes, [w:] Uszyńska-Jarmoc J., Karwowski M., Creativity 2(2) 2015, Białystok, Publisher: Faculty of Pedagogy and Psychology, University of Bialystok. DOI: https://doi.org/10.1515/ctra-2018-0007

Witerska K. (2014) Teatr Forum – teatr zmiany społecznej, [w] Bartkowicz Z. red., Węgliński A. red., Lubelski rocznik pedagogiczny XXXIII, Wychowanie i samowychowanie w resocjalizacji, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Witerska K. (2014) Drama. Przewodnik po koncepcjach, technikach i miejscach, Warszawa, Difin.

Witerska K. (2013) Krystyna Pankowska, Drama. Konteksty teoretyczne, [w:] Kwartalnik pedagogiczny, 2(228), Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Witerska K. (2012) Drama kreatywna jako swoista metoda dydaktyki twórczości, [w:] Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Sopot, GWP, s. 497-507

Witerska K. (2011) Drama kreatywna – perspektywa rozwojowa, [w:] Krasoń K. red. "Chowanna": Twórczość - Ekspresja - Aktywność artystyczna w rozwoju dzieci i adolescentów, Wydawnictwo UŚ.

Witerska K. (2009) Obserwacja i wywiady – jakościowe badania dramy kreatywnej, [w:] Szmidt K.J. red. Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Wydawnictwo AHE.

Witerska K. (2009) Wywiad indywidualny skoncentrowany na subiektywnej teorii [w:] Chomczyńska-Rubacha M. red. Przegląd Badań Edukacyjnych, Łódź, Wydawnictwo AHE.

Witerska K. (2011) How to make them fly? Development frameworks for drama [w:] Drama Research, Vol 2 No.1: April 2011, London, National Drama Publications.

Witerska K. (2011) Drama. Techniki, strategie, scenariusze, Warszawa, Difin.

Witerska K. (2010) Drama na różnych poziomach kształcenia, Łódź, Wydawnictwo AHE.

Witerska K. (2007) Drama – doświadczenie alternatywne, [w:] Śliwerski B. red., Pedagogika alternatywna. T.2 Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Śliwerski

Witerska K. (2007) Drama kreatywna jako swoista metoda dydaktyki twórczości, [w:] Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP.

Witerska K. (2006) Drama – przekraczanie granic własnego doświadczenia w kontekście niepełnosprawności, [w:] Gołębniak B.D. red., Kwiatkowska H. red., Kwieciński Z. red., Forum oświatowe, 2(35), 2006, Warszawa-Wrocław, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne i Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji TWP.