Spotkania akademickie QUAERO – archiwum
SPOTKANIA AKADEMICKIE
– QUAERO –
PRZESTRZEŃ PYTANIA, PRZESTRZEŃ ROZMOWY
Nie będziemy wiedzieć wszystkiego,
ale możemy o wiele rzeczy po prostu pytać i próbować rozumieć.
Ideą przewodnią Spotkań Akademickich Quaero jest tworzenie przestrzeni (kameralnych) spotkań środowiska akademickiego (oraz jego przyjaciół lub sympatyków), w trakcie których poruszane są zagadnienia pedagogiczne oraz kwestie poszerzające horyzont rozumienia współczesności. Spotkania są również okazją do prezentowania interesujących rezultatów badań (w szerokim tego słowa znaczeniu).
W języku łacińskim quaero [czyt. ’kwerō’] znaczy między innymi:
– wyruszam na poszukiwanie, szukam; pytam, dowiaduję się
– szukam w myśli, szukam rozwiązań, prowadzę rozważania nad czymś
– usiłuję coś zrozumieć, chcę wiedzieć; staram się coś odkryć, odnaleźć…
Forma spotkań (seminaria, konwersatoria, mini-konferencje, warsztaty, dyskusje itp.) zależna jest od poruszanych kwestii. Tematy Spotkań Akademickich ustala Zespół Quaero, biorąc pod uwagę zgłaszane propozycje oraz własne dociekania.
Ogromną rolę w Spotkaniach Akademickich odgrywają zaproszeni goście, dlatego serdecznie dziękujemy osobom, które przyjęły nasze zaproszenie.
Spotkania Akademickie QUAERO są otwarte dla wszystkich zainteresowanych.
Szanowni Państwo, Drodzy Studenci,
Wszyscy Zainteresowani
Zachęcamy i serdecznie zapraszamy do rozwijania działalności naukowej w ramach Spotkań Akademickich Quaero.
Celem spotkań jest tworzenie przestrzeni dla:
– poszukującego zainteresowania badaniami z zakresu teorii i filozofii wychowania
– aktywnego uczestniczenia w życiu naukowym Wydziału Pedagogicznego UW
– dzielenia się rezultatami twórczych działań z zakresu różnorodnych pól badawczych i specjalizacji kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim oraz w innych ośrodkach kształcenia akademickiego w Polsce i na świecie.
Zapraszamy osoby twórcze, zainteresowane poszerzeniem swoich horyzontów, pragnące pogłębić zdolności rozumienia rzeczywistości oraz praktyki kształcenia/wychowania oraz osoby, które wciąż szukają swojego miejsca… Proponujemy przestrzeń sensownego doświadczenia i jego stricte kształtującego charakteru.
Wszystkie spotkania odbywają się w budynku Wydziału Pedagogicznego UW,
- Mokotowska 16/20
Info: mprzanowska@uw.edu.pl
Spotkania i wydarzenia w roku akademickim 2016/2017
W bieżącym roku akademickim – poza tradycyjną formułą spotkań – rozpoczniemy pracę w trzech obszarach:
Pedagogika przekładu / Translation(al) Education, czyli Naukowy Klub Translatologiczny
semestr letni – poniedziałki:
godz. 10.00, Translation and Education oraz
godz. 11.45 Listening and Interpretation
Translatoria indywidualne (jęz. francuski, hiszpański i włoski) według mailowych ustaleń.
Studia z pedagogiki współczesnej: cz. I Współczesna pedagogika kultury: Kształtująca sztuka interpretacji (spotkania nieregularne, przez cały rok)
Muzyczność kształcenia cykl autorskich konwersatoriów prowadzonych we współpracy z Uniwersytetem Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie według informacji poniżej.
Uczestnictwo w spotkaniach jest otwarte dla wszystkich zainteresowanych i wymaga mailowego potwierdzenia udziału: mprzanowska@uw.edu.pl
Przygotowujemy również „konsultacje interpretacyjne” dla absolwentów UW oraz autorskie warsztaty wokół „pasji kwerowiczów” – będziemy informować na bieżąco.
Konwersatarium „Muzyczność kształcenia”, spotkanie I, 21.03.2017r, godz. 18.00, UMFC, ul. Okólnik 2, Nowa Sala Senatu
Serdecznie zapraszamy na pierwsze spotkanie z cyklu konwersatoriów przygotowanych we współpracy z Uniwersytetem Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Temat pierwszego konwersatorium brzmi Terra (in)cognita – pedagogika a muzyka. Konwersatorium prowadzi dr Małgorzata Przanowska, UW.
Krzysztof Maliszewski – dr hab., kierownik Zakładu Podstaw Pedagogiki i Historii Wychowania w Instytucie Pedagogiki UŚ w Katowicach. Autor książek: Teoria wychowania moralnego w pedagogice kultury II Rzeczypospolitej (Katowice 2004), Ciemne iskry. Problem aktualizacji pedagogiki kultury (Toruń 2013), Pedagogika na pograniczu światów. Eseje z cyklu „Medium Mundi”(Katowice 2015); współredaktor serii wydawniczej „Medium Mundi”. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na pedagogice filozoficznej (zwłaszcza aksjologicznych i antropologicznych aspektach wychowania), historii myśli pedagogicznej oraz problematyce pedagogiki kultury, a także hermeneutycznych podstawach humanistyki.
Spotkania i wydarzenia w roku akademickim 2015/2016
ŚWIĘTUJEMY 200-LECIE UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO!!!
Spotkania i wydarzenia w roku akademickim 2014/2015
Protagoras w Warszawie? W pewnym sensie – tak.
Zapraszamy
Pracowników, Doktorantów, Studentów,
wszystkie Zainteresowane Osoby
(nie tylko z Wydziału Pedagogicznego UW)
na spotkanie / seminarium naukowe z
andragogiem, filozofem i filologiem klasycznym
dr Marcinem Wasilewskim
z Uniwersytetu Łódzkiego
Protagoras o edukacji i demokracji
16 kwietnia 2015r., godz. 15.00, Czytelnia (lub s.500)
Wydział Pedagogiczny UW, Ul. Mokotowska 16/20
| Protagoras z Abdery. Sofista i wychowawca. Studium z historii filozofii wychowania |
Zespół SAQuaero
15.10.2014r., godz. 15:30, Czytelnia Biblioteki Wydziału Pedagogicznego
– dr Klaudia Węc – Ryzyko jako warunek rozwoju
Zobacz plakat
Spotkaniu patronuje Polskie Towarzystwo Pedagogiczne / oddział warszawski
Planujemy zorganizowanie ogólnopolskiego i międzywydziałowego seminarium naukowego: Czytanie (nie tylko) Gadamera. Kwestia hermeneutyki wychowania.
Seminarium będzie otwarte dla osób zainteresowanych namysłem nad kształceniem i wychowaniem człowieka, współczesnymi kierunkami pedagogicznymi oraz szeroko pojętą edukacją. Punktem wyjścia do naszych rozważań będzie spuścizna twórcy hermeneutyki filozoficznej, Hansa-Georga Gadamera, którego myśl nawiązuje – choć nie zawsze w sposób jawny – do założeń pedagogiki kultury. Specyfiką proponowanego seminarium będzie wspólna lektura wybranych tekstów lub ich fragmentów (do lektury zaprosimy również gości – znawców hermeneutyki filozoficznej) oraz wydobycie praktycznego, kształcącego wymiaru tego doświadczenia, które Gadamer określił jako krytyka hermeneutyczna. Ważnym elementem scalającym seminaryjne dociekania będzie rozważenie kwestii hermeneutyki wychowania: Czy takie określenie ma sens w kontekście dokonań pedagogiki kultury? Jaka jest specyfika „hermeneutyki wychowania”? Jaki rodzaj doświadczenia kryje się za tą rozważaną teoretycznie propozycją? Jakie wyzwania przed nią stoją wobec oczekiwań współczesnego świata? Jakiego człowieka i jaki typ relacji proponuje? Jakie znaczenie ma sztuka w wychowaniu i kształceniu człowieka? Czy jest możliwe, aby obok zawodu nauczyciela i pedagoga pojawiła się profesja hermeneuty wychowania? Co hermeneutyka filozoficzna wnosi do problemu zastosowania teorii do praktyki? Na te i inne pytania będziemy – przez wnikliwą lekturę i prowadzone dyskusje – szukać odpowiedzi.
Seminarium będzie miało formę cykliczną, rozpocznie się w r.ak. 2014/15. Tymczasem przyjmujemy zgłoszenia osób zainteresowanych seminarium.
Zgłoszenia (sugestie, uwagi, propozycje) prosimy kierować na adres naszego opiekuna naukowego, dr Małgorzaty Przanowskiej: mprzanowska@uw.edu.pl (w temacie prosimy wpisać: „SAQ – hermeneutyka wychowania”).
*UWAGA! Studenci i doktoranci WPUW, którzy chcieliby seminarium zaliczyć jako przedmiot kursowy na UW proszeni są zamieszczenie takiej informacji w mailu lub o zapisanie się na zajęcia („Hermeneutyka wychowania”) przez USOS. Szczegółowe informacje zostaną podane drogą mailową.
Studenci innych wydziałów i ośrodków akademickich – a także inni uczestnicy seminarium – otrzymają zaświadczenia o udziale w seminarium (wraz z informacją o liczbie punktów ETCS, i in.). W zależności od rodzaju zgłoszeń jest możliwość zorganizowania seminarium w trybie weekendowym.
***
Osoby chętne do utrwalania naszych spotkań w formie nagrań, przygotowywanie plakatów (wolontariat), prosimy o kontakt z Panią Agatą Bachmatiuk (agatabach@wp.pl) oraz Panią Sylwią Podbielską (podbielska.sylwia@gmail.com). Obie Panie odpowiadają za promowanie naszych działań.
Serdecznie dziękujemy Pani Lindzie Olejniczak za dotychczasową dwuletnią współpracę i przygotowywanie plakatów na nasze Spotkania.
***
Jeśli masz pomysł(y), poczułeś się zainspirowany do przedstawienia swoich propozycji, nie boisz się odpowiedzialnych i wymagających zadań lub chciałbyś po prostu być członkiem naszej quaero-akademickiej społeczności uczących się (profesorów i studentów, mistrzów i uczniów, których łączy przyjaźń w poszukiwaniu mądrości), zapraszamy Cię na nasze spotkania.
Zespół Quaero
Warszawa
Grudzień 2013r.
Wydarzenia w roku akademickim 2013 / 2014
06.06.2014r. , godz. 13.00, kawiarnia La Petite ul. Stanisława Noakowskiego 8 – Dyskusja na temat roli mediów we współczesnym świecie – na podstawie artykułu „Oczy Duce” Umberto Eco
Cykl „SAQ w CZYTELNI” był możliwy dzięki gościnności BIBLIOTEKI WYDZIAŁU PEDAGOGICZNEGO UW
20.05.2014r., godz. 15.00, Czytelnia WPed. UW – Krzysztof Kędracki – Rola fotografii w przestrzeni społecznej
13.05.2014r., godz. 15.30, Czytelnia WPed. UW – Eksperci i fantasmagorie
18.03.2014r., godz. 15.10, Czytelnia WPed. UW – Poradniki (pedagogiczne)
Zobacz plakat
Wydarzenia w roku akademickim 2012 2013
W semestrze letnim r.ak.2012/2013 odbyły się na wydarzenia, którymi wpisaliśmy się w obchody
60-lecia Wydziału Pedagogicznego UW.
19.II.2013r., godz. 13.30, s.413 – prof. dr hab. Andrzej Wierciński (Albert-Ludwigs-Universität Freiburg oraz International Institute for Hermeneutics)
Hermeneutyka edukacji: Doświadczenie rozumienia jako sposób bytowania człowieka w świecie
Spotkanie zorganizowane we współpracy z Polskim Towarzystwem Pedagogicznym O/ w Warszawie
Zobacz plakaty [1] [2]
10.IV.2013r., godz. 13.30, s.332 – prof. UP dr hab. Katarzyna Gurczyńska-Sady (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie)
O tym, że człowieka nie daje się wychować – prawda czy prowokacja filozofów?
Zobacz plakat
15.V.2013r., godz. 13:30, s.332 – dr Łukasz Lewandowski (Akademia Teatralna w Warszawie)
Teatr – człowiek – doświadczenie (przemiany)
Zobacz plakat
Wydarzenia w roku akademickim 2011 2012
26.III.12r. (pon.), godz.13.30, s.210 – dr Urszula Zbrzeźniak
M.Foucault, czyli jak trudno pozbyć się „człowieka”
Autorka plakatu: Gosia Montf
30.III.12r. (pt), godz.15.00, s.215 – dr Urszula Zbrzeźniak
M.Foucault, czyli jak trudno pozbyć się „człowieka”
Zobacz plakat
autorka plakatu: Linda Olejniczak – studentka specjalności Pedagogika wczesnoszkolna z edukacją plastyczną
23.IV.12r. (pon.), godz.13.30, s.210 – prof. dr hab. Włodzimierz Lorenc
Hermeneutyczne koncepcje człowieka: Gadamer – Caputo
Zobacz plakat
14.V.12r. (pon), godz.13.30, s.210 – mgr Wojciech Kaftański
Między byciem a stawaniem się: Kierkegaarda koncepcja egzystencji
Zobacz plakat
21.V.12r. (pon.), godz.16.00, s.219 – prof. dr hab. Andrzej Leder
Antropologia psychoanalityczna
Zobacz plakat
25.V.12r. (pt), godz.15.00, s.215 – mgr Dominika Depta-Marel
Dociekania filozoficzne z dziećmi i młodzieżą – metoda Matthew Lipmana
Zobacz plakat
Kontakt:
dr Małgorzata Przanowska
Uniwersytet Warszawski Wydział Pedagogiczny
Zakład Pedagogiki Ogólnej i Filozofii Edukacji
- Mokotowska 16/20
00-561 Warszawa