Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Zaproszenie na wykład prof. Jana Heysteka, 16 maja 2025

[English text below]

Jan Heystek: „School Leadership and Development for Sustainable Quality Education in a Diverse Socioeconomic Context”

Seminarium Międzynarodowe, Wydział Pedagogiczny UW, ul. Mokotowska 16/20, sala 507
Date:16 May 2025 (piątek), 13:30- 15:00.

W ramach Seminarium Międzynarodowego serdecznie zapraszamy na wykład prof. Jana Heysteka (Extraordinary Professor – North-West University, Academic Head – Edutel Higher Education) pt. „School Leadership and Development for Sustainable Quality Education in a Diverse Socioeconomic Context”, który odbędzie się 16 maja w godz. 13.30–15.00 w sali 507.

Profesor Heystek, wybitny badacz z zakresu przywództwa edukacyjnego, przedstawi wyniki swoich wieloletnich badań nad rolą dyrektorów szkół, zespołów kierowniczych i społeczności szkolnych w poprawie jakości kształcenia, zwłaszcza w kontekście zróżnicowanym społeczno-ekonomicznie. Wykład będzie doskonałą okazją do refleksji nad znaczeniem rozwoju kompetencji liderskich w edukacji oraz ich wpływem na efektywność nauczania.

Wykład prowadzony będzie w języku angielskim.

Koordynator: prof. Joanna Madalińska-Michalak, Katedra Dydaktyki i Pedeutologii

Przywództwo i rozwój w oświacie na rzecz zrównoważonej jakości edukacji w zróżnicowanym kontekście społeczno-ekonomicznym

Rozwój zawodowy liderów edukacyjnych od lat stanowi przedmiot międzynarodowego zainteresowania (Brauckmann, Pashiardis i Ärlestig, 2023). Według danych OECD (2022), w 12 krajach należących do grupy TALIS odnotowano formy szkoleń z zakresu przywództwa w ciągu ostatniego roku. Jednak niewiele państw wprowadza obowiązek szkoleń przed objęciem stanowiska dyrektora szkoły lub wymaga systematycznego doskonalenia przywództwa. W Republice Południowej Afryki nie istnieją obowiązkowe wymogi dotyczące szkoleń menedżerskich czy liderskich dla dyrektorów szkół – podobnie jak w wielu krajach europejskich, w tym w Polsce (Madalińska-Michalak i Heystek, 2023). Istnieją różne formy doskonalenia zawodowego, lecz niewielu nauczycieli uczestniczy w szkoleniach z zakresu przywództwa przed awansem (Kirori i Dickinson, 2020).

Wykład odwołuje się do dwóch projektów: dotyczącego wyzwań związanych z doskonaleniem funkcjonowania szkół oraz programu rozwoju przywództwa. Analiza poprawy jakości pracy szkoły zostanie przeprowadzona z wykorzystaniem teorii systemów Bronfenbrennera, koncepcji pola i habitusu Bourdieu oraz czynników kontekstualnych Hallingera. Z kolei badanie dotyczące rozwoju przywództwa skupi się na motywach uczestników podejmujących działania rozwojowe, mimo że nie są one wymagane do awansu zawodowego, oraz na tym, jak łączą te aktywności z pełnoetatową pracą nauczyciela. Ramy teoretyczne pozwalające zrozumieć motywacje uczestników stanowią wybrane teorie motywacyjne: hierarchia potrzeb Maslowa, teoria oczekiwań Vrooma oraz teoria wyznaczania celów Locke’a.

Prof. Jan Heystek rozpoczął swoją karierę zawodową jako wicedyrektor szkoły średniej, a w 1995 roku objął stanowisko starszego wykładowcy na Uniwersytecie w Pretorii. W latach 2006–2012 kontynuował działalność akademicką na Uniwersytecie w Stellenbosch. Od 2013 roku związany jest z Uniwersytetem Północno-Zachodnim (North-West University), gdzie pełnił funkcję profesora badawczego, a następnie dyrektora jednostki naukowej Edu-Lead, zajmującej się badaniami nad przywództwem edukacyjnym. Obecnie jest profesorem nadzwyczajnym na tej uczelni oraz kierownikiem akademickim w Edutel Higher Education.

Jego wczesne badania koncentrowały się na zarządzaniu szkołami, zwłaszcza na roli rodziców jako partnerów w procesie poprawy jakości edukacji. W ostatnich latach jego zainteresowania naukowe skupiają się na roli dyrektorów szkół, zespołów kierowniczych oraz rad szkolnych w podnoszeniu jakości kształcenia w szkołach funkcjonujących w trudnych warunkach społeczno-ekonomicznych. Podejmowane działania na rzecz poprawy efektywności tych placówek są ściśle powiązane z rozwojem kompetencji przywódczych, a szczególnie z wpływem kwalifikacji liderów edukacyjnych na wyniki uczniów.

Dorobek naukowy prof. Heysteka obejmuje współautorstwo dwóch podręczników: Zarządzanie zasobami ludzkimi w edukacji (2005) oraz Przywództwo personalne w edukacji (2008), autorstwo 11 rozdziałów w międzynarodowych publikacjach zbiorowych, a także promotorstwo 25 prac doktorskich i 38 magisterskich. Opublikował łącznie 51 artykułów w recenzowanych czasopismach krajowych oraz 47 w międzynarodowych.


Jan Heystek: „School Leadership and Development for Sustainable Quality Education in a Diverse Socioeconomic Context

The International Seminar at the Faculty of Education: Mokotowska 16/20, room 507
Date: 16 May 2025 (Friday), at 1:30-3:00 pm.

As part of the International Seminar, we cordially invite you to a lecture by

Prof. Jan Heystek (Extraordinary Professor – North-West University, Academic Head – Edutel Higher Education) entitled “School Leadership and Development for Sustainable Quality Education in a Diverse Socioeconomic Context”, which will take place on May 16th, from 13:30 to 15:00 in Room 507.

Prof. Heystek, a distinguished scholar in the field of educational leadership, will present insights from his extensive research on the role of school principals, leadership teams, and school communities in improving the quality of education, particularly in socioeconomically disadvantaged contexts. The lecture will offer a valuable opportunity to reflect on the importance of leadership development in education and its impact on learning outcomes.

The lecture will be conducted in English.All are welcome.

Coordinator: prof. Joanna Madalińska-Michalak, Department of Didactics and Teacher Education

Title
School leadership and development for sustainable quality education in a diverse socioeconomic context

School leaders’ professional development has been a topic of international interest for years (Brauckmann, Pashiardis, and Ärlestig, 2023). According to the OECD (2022), 12 countries in the TALIS group report some form of leadership training in the past year. However, few countries require pre-principalship or ongoing leadership development. In South Africa, there are no mandatory management or leadership training requirements for school leaders, similar to many European countries like Poland (Madalińska-Michalak & Heystek, 2023).

Various development formats exist, but few educators engage in leadership training before promotion (Kirori & Dickinson, 2020). This presentation will use refer to two projects, namely the challenges with school improvement and the leadership development program. The school improvement will use Bronfenbrenner’s systems theory, Bourdieu’s field and habitus and Hallinger’s contextual factors to provide a lens for these studies. The leadership development study will explore why participants pursue leadership development when it is not required for promotion and how they balance this with full-time teaching responsibilities. Motivational theories, including Maslow’s hierarchy of needs, Vroom’s expectancy theory, and Locke’s goal-setting theory, provide theframework for understanding the participants’ motivation.

Prof. Jan Heystek began his professional career as a deputy principal at a secondary school and, in 1995, was appointed as a senior lecturer at the University of Pretoria. From 2006 to 2012, he continued his academic work at Stellenbosch University. Since 2013, he has been affiliated with North-West University, where he served as a research professor and later as director of the Education Leadership (Edu-Lead) research entity. He currently holds the position of extraordinary professor at the same institution and also serves as the Academic Head at Edutel Higher Education.

His early research focused on school governance, particularly the role of parents as partners in improving educational standards. In recent years, his work has centered on the role of school principals, management teams, and governing bodies in enhancing the quality of education in schools operating in disadvantaged socioeconomic environments. These school improvement efforts are closely linked to the development of leadership competencies, with particular emphasis on the impact of educational leadership qualifications on student achievement.

Prof. Heystek is the co-author of two textbooks: Human Resource Management in Education (2005) and People Leadership in Education (2008). He has authored 11 book chapters in international edited volumes, supervised 25 doctoral and 38 master’s degree students, and published 51 articles in peer-reviewed national journals and 47 in internationally accredited journals.