Praktyki asystenckie w przedszkolu – instrukcja
Liczba godzin: 60 godz.
Forma zaliczenia: ZO
Termin: Praktyki odbywają się raz w tygodniu przez cały semestr zimowy
Instrukcja praktyk
I. Cele praktyk:
Celem praktyki asystenckiej jest:
-
poszerzenie wiedzy zdobytej na studiach i rozwijanie umiejętności jej wykorzystania w praktyce;
-
poznanie organizacji placówki, zapoznanie się z dokumentacją określającą zasady i regulaminem jej funkcjonowania;
-
nabycie kompetencji w zakresie planowania, organizowania i ewaluacji różnych form i rodzajów aktywności dzieci;
-
zdobycie praktycznej wiedzy i umiejętności stosowania różnych środków dydaktycznych, form i metod w edukacji przedszkolnej;
-
zdobycie umiejętności wykorzystania metod aktywizujących w przedszkolu, dostrzegania ich walorów wychowawczych i edukacyjnych;
-
nabycie umiejętności refleksyjnego analizowania i dokumentowania pracy własnej i dzieci w różnorodnych sytuacjach edukacyjnych;
-
doskonalenie umiejętności obserwowania, diagnozowania i rozwiązywania problemów wychowawczych;
-
doskonalenie umiejętności obserwacji dziecka (m.in. procesu adaptacji);
-
nabycie umiejętności indywidualizowania pracy z dziećmi;
-
poznanie różnych form i sposobów włączania rodziców do współpracy z nauczycielem i placówką;
-
nabycie umiejętności współdziałania z nauczycielem/lką – opiekunem i pozostałymi osobami z personelu, otwartego sposobu komunikowania wzajemnych oczekiwań, refleksyjnego i krytycznego oceniania efektów własnego działania;
-
kształtowanie postawy współodpowiedzialności za przebieg własnej praktyki, twórczego podejścia do wykonywanych zadań, inicjatywy i samodzielności w działaniu.
II. Treści praktyki
Zadania i treści praktyki studenci/tki realizują w ramach następujących modułów:
-
Zapoznanie z dokumentacją przedszkolną oraz programem i rozkładem materiału nauczania. Refleksje i opracowanie dokumentacji z praktyk – 10 godz.
-
Obserwowanie zajęć przedszkolnych (w tym obserwacja dziecka) – 25 godz.
-
Samodzielne prowadzenie zajęć (z wykorzystaniem stworzonej pomocy dydaktycznej) – 15 godz.
-
Konsultacje związane z przygotowaniem zajęć, omawianie obserwowanych i samodzielnie prowadzonych zajęć z nauczycielem/nauczycielką – opiekunem praktyki – 10 godz.
-
Organizacja praktyki
Studenci/studentki przydzielani są do grup parami lub pojedynczo. Studenta/studentkę obowiązuje cotygodniowy pobyt w przedszkolu w przedszkolu zgodnie z zaplanowanym harmonogramem zajęć (około 4 godz. Dydaktyczne w tygodniu). Harmonogram zajęć opracowuje student/studentka z nauczycielem/nauczycielką –opiekunem/opiekunką praktyk i przedstawia go opiekunowi z UW. W razie choroby student/studentka niezwłocznie powiadamia opiekuna praktyk w przedszkolu i w UW.
-
Studenci/studentki współpracują z koordynatorem praktyk z ramienia UW zgodnie z zasadami odbywania praktyk w zakresie procedury ubezpieczenia i sporządzenia wymaganej dokumentacji do realizacji praktyki na terenie przedszkola (podpisywanie porozumień, dostarczenie do przedszkola ramowego programu praktyk, wzoru zaświadczenia, instrukcji praktyk)
-
Studenci są ubezpieczani NNW na czas praktyk. Każdy student zgłasza się w tej sprawie do P. Agnieszki Tokarzewskiej drogą mailową a.tokarzewska@uw.edu.pl wysyłając stosowną tabelę. Do uzyskania ubezpieczenia niezbędne jest podanie następujących informacji: imię i nazwisko, numer PESEL oraz termin rozpoczęcia i zakończenia praktyk. Szczegółowe wytyczne w tej sprawie studenci uzyskują od opiekunów praktyk z ramienia WP. Zgłoszenie należy przesłać najpóźniej 5 dni przed dniem rozpoczęcia praktyk (z wyłączeniem sobót, niedziel, świąt i innych dni wolnych od pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami). Wskazane jest przesłanie w zgłoszeniu wszystkich umówionych terminów wizyt w placówce, w sytuacjach wyjątkowych studenci mogą wskazać dodatkowy dzień odbywania praktyk stosując się do powyższych zasad. Wzór tabeli zgłoszeniowej stanowi oddzielny dokument (w tabeli z danymi należywpisać kolejne daty pobytu studenta w placówce, przy czym w kolumnach Data rozpoczęcia praktyki i Data zakończenia praktyki, umieszczane są takie same terminy).
-
W celu przeprowadzenia badań SANEPIDU, student udaje się do dziekanatu, gdzie otrzymuje zaświadczenie informujące o posiadaniu statusu studenta i konieczności odbycia obowiązkowych praktyk w przedszkolu. Z zaświadczeniem student zgłasza się do sanepidu i umawia na badania w celach sanitarno-epidemiologicznych. Z wynikami badań udaje się do lekarza medycyny pracy, który wydaje końcowe zaświadczenie o stanie zdrowia.
-
Przed rozpoczęciem praktyki student/studentka ma obowiązek zapoznania się ze statutem przedszkola, programem wychowawczym, programem współpracy z rodzicami i innymi regulaminami obowiązującymi na terenie przedszkola (zwykle dostępne są na stronie internetowej placówki), a także z filozofią edukacyjną placówki (historia, misja, wizja, osiągnięcia), w której realizowana jest praktyka.
-
Następnie studenci/studentki obserwują zajęcia prowadzone przez nauczyciela/nauczycielkę oraz uczestniczą w odbywających się w trakcie ich pobytu w przedszkolu aktywnościach. Swoje spostrzeżenia dokumentują z wykorzystaniem Arkusza obserwacji zajęć.
W tym okresie studenci/studentki powinni także poznać:
-
-
zasady prowadzenia dokumentacji przedszkolnej,
-
obowiązki nauczyciela/lki-wychowawcy grupy i ustalić z opiekunem praktyk zakres zadań koniecznych do zrealizowania na praktykach,
-
zwyczaje, które wprowadził wychowawca na terenie swojej grupy, a także zasady współpracy z rodzicami,
-
metody i formy, które wykorzystuje podczas zajęć nauczyciel/lka,
-
dostępną bazą środków dydaktycznych,
-
nawiązać kontakt i poznać dzieci,
-
pozyskać informacje na temat specyficznych problemów wychowawczych klasy, omówić przyjęte sposoby ich rozwiazywania i profilaktyki,
-
przeanalizować program i rozkład materiału nauczania.
-
-
Następnie praktykanci/praktykantki samodzielnie realizują zaplanowane i zatwierdzone przez opiekuna praktyk działania.
-
Po wszystkich przeprowadzonych zajęciach praktykanci/praktykantki wraz z nauczycielem/lką analizują swoją pracę. Zwracają uwagę na zgodność między zamierzeniami i przebiegiem zajęć, na trudności i osiągnięte sukcesy.
-
Podczas praktyki studenci/studentki powinni
-
obserwować zajęcia i inne formy aktywności organizowane i prowadzone przez nauczyciela/lkę w grupie dzieci, dokonać ich analizy, którą dokumentują z wykorzystaniem arkusza obserwacji zajęć,
-
przeprowadzić obserwację dziecka będącego na etapie adaptacji na podstawie przygotowanego na zajęciach Projektowanie pracy w przedszkolu kwestionariusza obserwacji oraz opracowanie jej wyników
-
zdiagnozować potrzeby grupy na podstawie sporządzonego na zajęciach Projektowanie pracy w przedszkolu kwestionariusza wywiadu z nauczycielem oraz opracować jej wyniki
-
przeprowadzić zajęcia według autorskiego scenariusza z wykorzystaniem pomocy dydaktycznej zaprojektowanej i wykonanej na zajęciach Projektowanie pracy w przedszkolu oraz opracować wyniki badań
-
-
Po zakończeniu praktyki student/tka dokonuje ewaluacji własnych kompetencji.
-
Zadania opiekuna praktyk na terenie przedszkola
-
Opracowanie harmonogramu i zorganizowanie poszczególnych dni pracy studentów/tek.
-
Pomoc w procesie obserwacji adaptacji dziecka do przedszkola oraz opracowania jej wyników
-
Pomoc w zdiagnozowaniu potrzeb grupy na podstawie przeprowadzonego wywiadu
-
Pomoc w wyborze tematów zajęć (także z wykorzystaniem stworzonej pomocy dydaktycznej), w terminie umożliwiającym studentom gruntowne przygotowanie się do pracy.
-
Konsultowanie przygotowanych przez studentów/studentki konspektów zajęć (w tym z wykorzystaniem własnej pomocy dydaktycznej) i zatwierdzenie ich do realizacji.
-
Kontrola nad prawidłowym przebiegiem prowadzonych zajęć.
-
Wspólna refleksja i ocena poszczególnych elementów przeprowadzonych zajęć, udzielenie studentowi odpowiednich wskazówek i rad.
-
Wystawienie zaświadczenia o odbyciu praktyki według dostarczonego wzoru.
-
Zaliczenie praktyki
Praktykę pedagogiczną zalicza koordynator praktyki z ramienia UW na podstawie otrzymanej dokumentacji formalnej oraz analizy prac studenta zgromadzonych w portoflio.
Do dokumentów formalnych należą:
-
porozumienie w sprawie organizacji praktyk pedagogicznych
-
ramowy program praktyki pedagogicznej
-
zaświadczenie o odbyciu praktyk pedagogicznych (opinia nauczyciela, opiekuna praktyk)
W portfolio powinny zostać umieszczone:
-
kwestionariusz obserwacji dziecka (adaptacja dziecka w przedszkolu) wraz opracowanymi wynikami obserwacji przeprowadzanej z jego wykorzystaniem
-
arkusz obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczyciela
-
kwestionariusz wywiadu z nauczycielem dotyczący potrzeb grupy (na bazie, którego studenci projektują pomoc dla dzieci) wraz z opracowanymi wynikami
-
projekt badań dotyczący wykorzystania autorskiej pomocy dydaktycznej na zajęciach z dziećmi
-
scenariusz zajęć z wykorzystaniem zaprojektowanej i samodzielnie wykonanej pomocy dydaktycznej wraz z opracowanymi wynikami badania
VI. Literatura
-
Bulera M., Żuchelkowska K. (2006), Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.
-
Bullough R. (2009), Początkujący nauczyciel: studium przypadku, GWP – Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
-
Giza T. (1999), Przygotowanie studentów do twórczej pracy pedagogicznej. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego, Kielce.
-
Kataryńczuk – Mania L., Magda-Adamowicz Marzenna, Olczak Agnieszka (2017), Pedagogika przedszkolna szansą na świadome budowanie potencjału dziecka, Wydawncitwo Adam Marszałek
-
Klim-Klimaszewska A. (2010), Pedagogika przedszkolna. Polski Instytut Wydawniczy Warszawa.
-
Klim-Klimaszewska A. (2005), Z praktyki wychowania przedszkolnego. Wydaw. Akademii Podlaskiej, Siedlce.
-
Krzemińki M., Moraczewska B.(red.), (2012), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, T I. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, Włocławek.
-
Leżańska W., Płóciennik E. (2021), Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wydawnictwo Uniwresytetu Łódzkiego, Łódź
-
Luck G. (2007), Nowe łatwe eksperymenty dla rodziców i dzieci. Wydawnictwo Jedność, Kielce.
-
Przyborowska B. (2013) Pedagogika innowacyjności. Między teorią, a praktyką. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika,Toruń.
-
Szymańska M. (2019), Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków.
-
Wlaźnik K. (1999), Wychowanie fizyczne w przedszkolu. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela. Wydawnictwo JUKA, Warszawa.