dr hab. Agnieszka Naumiuk
prof. UW
Zakład Pedagogiki Społecznej, Pracownia Inkluzji, Integracji i Edukacji Społecznej
Członkini Rady Dyscypliny Pedagogika.
Koordynatorka międzynarodowych studiów magisterskich ADVANCES 2.0
Koordynatorka międzynarodowych studiów magisterskich ADVANCES 2.0
agnieszka.naumiuk@uw.edu.pl
15.09.2022-30.07.2023 urlop naukowy, stypendium Fundacji Fulbrighta
Zainteresowania naukowe:
środowiskowe uwarunkowania wychowania, działanie społeczno-edukacyjne w środowisku, organizacje społeczne jako środowisko edukacyjne, uczestnictwo społeczne młodzieży i dorosłych, edukacja w społeczeństwie obywatelskim i tworzeniu demokracji, rola filantropii i wolontariatu w edukacji społecznej, edukacja społeczników, systemy edukacji pozaformalnej i nieformalnej, sieci wsparcia społecznego, związki pedagogiki społecznej z pracą socjalną, empowerment, aktywizacja grup i jednostek zagrożonych wykluczeniem.
Wybrane publikacje:
Wybrane Artykuły po 2016 r.:
1. [2016] Jane Addams i jej koncepcja pracy w środowisku społecznym. "Pedagogika Społeczna" 2016 nr 3 (61), s.37-54.
3. [2017] Budżet partycypacyjny w kształtowaniu wspólnej przestrzeni lokalnej – potencjał edukacyjny i inspiracje pedagogiczne. (współaut. Michał Bron Jr.) "Pedagogika Społeczna" 2017 nr 3 (65), s. 37-54.
4. [2017] W stulecie wydania "Diagnozy społecznej" Mary Ellen Richmond - między tradycją a zmianą w myśleniu o standardach pracy socjalnej. "Praca socjalna" 2017 nr 6 (32), s. 5-25.
5. [2018] Education to participate and engage - Polish traditions and challenges of participation-oriented pedagogy. "Polish Journal of Educational Studies" Vol I (LXXI)
6. [2018, 2020]Community leaders’ perspective on their role and links with social education. Case of Poland. W: D. Keller, K. O’Neil, H. Nicolaisen, D. Schugurensky, K. Villaseñor (red.) (s.115-129). In: Social Pedagogy and Social Education: Bridging Traditions and Innovations, Phoenix, Arizona: Social Pedagogy Association./Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
7. [2019]Diversity, dialogue, and identity in designing globally relevant social work education. "Social Work Education" eds. Michael Rasell, Helene Join -Lambert, Agnieszka Naumiuk, Lars Uggerhoj, Janet Walker
https://doi.org/10.1080/02615479.2019.1570108
7.[2019] Trudności w funkcjonowaniu edukacyjnym dzieci z zaburzeniami przywiązania – wyzwania dla środowiska szkolnego. W: M. Cywińska (red.) Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci. (s. 135-157), Wydawnictwo UAM. (współautorstwo z dr Anną Steinhagen)
8. [2019] Koncepcja settlementów oraz współczesne polskie programy włączania społeczności lokalnych w integrację migrantów. "Kultura i Edukacja" 2019 nr 1(123), s. 175-197. (współautorstwo z dr Martą Pietrusińską).
13.[2020] Coexistence, co-responsibility and interdependence as categories important to social pedagogy directed towards building communities. Kultura, Społeczeństwo, Edukacja 2020 nr 1.s. 63-72, wersja polska 53-62
9. [2021]When Europe's East, West,, North and South Meet: Learning from Crss-country Collaboration in Creating and International Social Work MAster Programme, AgnieszkavNaumiuk , Michael Rassell, Lars Uggerhoj,in: W. Lorenzat all, European Social Work After 1989. European Social Work Education and Practice: http: //doi:org/10.1007/978-3-030-45811-9_8, Springer 2021 s. 119-133
10.[2021] Sharing Experience and LEarning in Doing International Research: Teh case of Erasmus Mundus Advances Program in: Minding the Gaps in Social Work (ed.), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021. s. 17-30.
11. Naumiuk A., Serra F., Pinto C, Uggerhoy L, Rassel M. (2022): Using participation to understand and address the anxieties of European youth about unemployment, future work and community w: V. B.Nielsen, I. Julkunen, P. Malin, L. Uggerhøj, Social Work, Social Welfare, Unemployment and Vulnerability among Youth, Routlege Research Series, London, s. 95-111 (chapter 7)
12. Naumiuk A.(2022), Dylematy skupienia. Polska Szkoła Pracy Socjalnej wobec globalnej zmiany: od tradycji społecznikowskich przez wyzwania profesjonalizacji, ku potrzebom umiędzynarodowienia. Praca Socjalna nr 2/2022.
Publikacje książkowe:
1) Edukacja i aktywizacja społeczna w organizacjach pozarządowych. Przykład ruchu United Way. „Orthos” Wydawnictwa Edukacyjne, Warszawa 2003.
2) Uczestnictwo społeczne młodzieży. Możliwości działań - opinie i postawy. Akapit, Toruń 2007.
3) Edukacja - Partycypacja - Zmiana w doświadczeniu działaczy lokalnych (animatorów społecznych), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013
4) Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje. (współaut. Grażyna Dryżałowska, Magdalena Kuleta-Hulboj, Monika Skura, Anna Steinhagen) Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2018
5) Minding the Gaps in Social Work (ed.), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021.
1. [2016] Jane Addams i jej koncepcja pracy w środowisku społecznym. "Pedagogika Społeczna" 2016 nr 3 (61), s.37-54.
3. [2017] Budżet partycypacyjny w kształtowaniu wspólnej przestrzeni lokalnej – potencjał edukacyjny i inspiracje pedagogiczne. (współaut. Michał Bron Jr.) "Pedagogika Społeczna" 2017 nr 3 (65), s. 37-54.
4. [2017] W stulecie wydania "Diagnozy społecznej" Mary Ellen Richmond - między tradycją a zmianą w myśleniu o standardach pracy socjalnej. "Praca socjalna" 2017 nr 6 (32), s. 5-25.
5. [2018] Education to participate and engage - Polish traditions and challenges of participation-oriented pedagogy. "Polish Journal of Educational Studies" Vol I (LXXI)
6. [2018, 2020]Community leaders’ perspective on their role and links with social education. Case of Poland. W: D. Keller, K. O’Neil, H. Nicolaisen, D. Schugurensky, K. Villaseñor (red.) (s.115-129). In: Social Pedagogy and Social Education: Bridging Traditions and Innovations, Phoenix, Arizona: Social Pedagogy Association./Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
7. [2019]Diversity, dialogue, and identity in designing globally relevant social work education. "Social Work Education" eds. Michael Rasell, Helene Join -Lambert, Agnieszka Naumiuk, Lars Uggerhoj, Janet Walker
https://doi.org/10.1080/02615479.2019.1570108
7.[2019] Trudności w funkcjonowaniu edukacyjnym dzieci z zaburzeniami przywiązania – wyzwania dla środowiska szkolnego. W: M. Cywińska (red.) Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci. (s. 135-157), Wydawnictwo UAM. (współautorstwo z dr Anną Steinhagen)
8. [2019] Koncepcja settlementów oraz współczesne polskie programy włączania społeczności lokalnych w integrację migrantów. "Kultura i Edukacja" 2019 nr 1(123), s. 175-197. (współautorstwo z dr Martą Pietrusińską).
13.[2020] Coexistence, co-responsibility and interdependence as categories important to social pedagogy directed towards building communities. Kultura, Społeczeństwo, Edukacja 2020 nr 1.s. 63-72, wersja polska 53-62
9. [2021]When Europe's East, West,, North and South Meet: Learning from Crss-country Collaboration in Creating and International Social Work MAster Programme, AgnieszkavNaumiuk , Michael Rassell, Lars Uggerhoj,in: W. Lorenzat all, European Social Work After 1989. European Social Work Education and Practice: http: //doi:org/10.1007/978-3-030-45811-9_8, Springer 2021 s. 119-133
10.[2021] Sharing Experience and LEarning in Doing International Research: Teh case of Erasmus Mundus Advances Program in: Minding the Gaps in Social Work (ed.), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021. s. 17-30.
11. Naumiuk A., Serra F., Pinto C, Uggerhoy L, Rassel M. (2022): Using participation to understand and address the anxieties of European youth about unemployment, future work and community w: V. B.Nielsen, I. Julkunen, P. Malin, L. Uggerhøj, Social Work, Social Welfare, Unemployment and Vulnerability among Youth, Routlege Research Series, London, s. 95-111 (chapter 7)
12. Naumiuk A.(2022), Dylematy skupienia. Polska Szkoła Pracy Socjalnej wobec globalnej zmiany: od tradycji społecznikowskich przez wyzwania profesjonalizacji, ku potrzebom umiędzynarodowienia. Praca Socjalna nr 2/2022.
Publikacje książkowe:
1) Edukacja i aktywizacja społeczna w organizacjach pozarządowych. Przykład ruchu United Way. „Orthos” Wydawnictwa Edukacyjne, Warszawa 2003.
2) Uczestnictwo społeczne młodzieży. Możliwości działań - opinie i postawy. Akapit, Toruń 2007.
3) Edukacja - Partycypacja - Zmiana w doświadczeniu działaczy lokalnych (animatorów społecznych), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013
4) Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje. (współaut. Grażyna Dryżałowska, Magdalena Kuleta-Hulboj, Monika Skura, Anna Steinhagen) Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2018
5) Minding the Gaps in Social Work (ed.), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021.
Aktywność naukowa:
Kierownik (polskiej części) Programu Horyzont Europe: Responsive 1.03.2023-28.02.2026
Stypendystka Fudacji Fullbright Senior Researcher 25.09. 2022-25.06.2023.
Stypendystka Fudacji Fullbright Senior Researcher 25.09. 2022-25.06.2023.