dr hab. Agnieszka Naumiuk
prof. UW
Katedra Pedagogiki Społecznej, Zakład Inkluzji, Integracji i Edukacji Społecznej
Członkini Rady Dyscypliny Pedagogika WPUW.
agnieszka.naumiuk@uw.edu.pl

Zainteresowania naukowe:
środowiskowe uwarunkowania wychowania, działanie społeczno-edukacyjne w środowisku, organizacje społeczne jako środowisko edukacyjne, uczestnictwo społeczne młodzieży i dorosłych, edukacja w społeczeństwie obywatelskim i tworzeniu demokracji, rola filantropii i wolontariatu w edukacji społecznej, edukacja społeczników, systemy edukacji pozaformalnej i nieformalnej, sieci wsparcia społecznego, związki pedagogiki społecznej z pracą socjalną, empowerment, aktywizacja grup i jednostek zagrożonych wykluczeniem.

Wybrane publikacje:
Wybrane Artykuły po 2020 r.:
[2022] Naumiuk A., Dylematy skupienia. Polska Szkoła Pracy Socjalnej wobec globalnej zmiany: od tradycji społecznikowskich przez wyzwania profesjonalizacji, ku potrzebom umiędzynarodowienia. Praca Socjalna nr 2/2022.
[2022] Naumiuk A., Serra F., Pinto C, Uggerhoy L, Rassel M. Using participation to understand and address the anxieties of European youth about unemployment, future work and community w: V. B.Nielsen, I. Julkunen, P. Malin, L. Uggerhøj, Social Work, Social Welfare, Unemployment and Vulnerability among Youth, Routlege Research Series, London, s. 95-111 (chapter 7)
https://www.routledge.com/Social-Work-Social-Welfare-Unemployment-and-Vulnerability-Among-Youth/Nielsen-Malin-Julkunen-Uggerhoj/p/book/9780367562083
[2021] When Europe's East, West,, North and South Meet: Learning from Crss-country Collaboration in Creating and International Social Work MAster Programme, AgnieszkavNaumiuk , Michael Rassell, Lars Uggerhoj,in: W. Lorenzat all, European Social Work After 1989. European Social Work Education and Practice: http: //doi:org/10.1007/978-3-030-45811-9_8, Springer, s. 119-133
[2021] Sharing Experience and Learning in Doing International Research: The case of Erasmus Mundus Advances Program in: Minding the Gaps in Social Work (ed.), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021. s. 17-30.
[2020] Coexistence, co-responsibility and interdependence as categories important to social pedagogy directed towards building communities. Kultura, Społeczeństwo, Edukacja 2020 nr 1.s. 63-72, wersja polska 53-62.
Publikacje książkowe:
[2022] Naumiuk A., Dylematy skupienia. Polska Szkoła Pracy Socjalnej wobec globalnej zmiany: od tradycji społecznikowskich przez wyzwania profesjonalizacji, ku potrzebom umiędzynarodowienia. Praca Socjalna nr 2/2022.
[2022] Naumiuk A., Serra F., Pinto C, Uggerhoy L, Rassel M. Using participation to understand and address the anxieties of European youth about unemployment, future work and community w: V. B.Nielsen, I. Julkunen, P. Malin, L. Uggerhøj, Social Work, Social Welfare, Unemployment and Vulnerability among Youth, Routlege Research Series, London, s. 95-111 (chapter 7)
https://www.routledge.com/Social-Work-Social-Welfare-Unemployment-and-Vulnerability-Among-Youth/Nielsen-Malin-Julkunen-Uggerhoj/p/book/9780367562083
[2021] When Europe's East, West,, North and South Meet: Learning from Crss-country Collaboration in Creating and International Social Work MAster Programme, AgnieszkavNaumiuk , Michael Rassell, Lars Uggerhoj,in: W. Lorenzat all, European Social Work After 1989. European Social Work Education and Practice: http: //doi:org/10.1007/978-3-030-45811-9_8, Springer, s. 119-133
[2021] Sharing Experience and Learning in Doing International Research: The case of Erasmus Mundus Advances Program in: Minding the Gaps in Social Work (ed.), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021. s. 17-30.
[2020] Coexistence, co-responsibility and interdependence as categories important to social pedagogy directed towards building communities. Kultura, Społeczeństwo, Edukacja 2020 nr 1.s. 63-72, wersja polska 53-62.
Publikacje książkowe:
- Jane Addams. Życie i działalność (2024).Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
- Minding the Gaps in Social Work (ed.) (2021). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
- Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje (2018) (współaut. Grażyna Dryżałowska, Magdalena Kuleta-Hulboj, Monika Skura, Anna Steinhagen) Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
- Edukacja Partycypacja - Zmiana w doświadczeniu działaczy lokalnych (animatorów społecznych) (2013). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
- Uczestnictwo społeczne młodzieży. Możliwości działań - opinie i postawy (2007) Wydawnictwo Akapit, Toruń.

Aktywność naukowa:
Kierownik (polskiej części) Programu Horyzont Europe: Responsive 1.03.2023-28.02.2026
Stypendystka Fundacji Fulbright Senior Researcher 25.09. 2022-25.06.2023.
Stypendystka Fundacji Fulbright Senior Researcher 25.09. 2022-25.06.2023.