dr Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz
adiunkt
Zakład Edukacji Estetycznej i Studiów nad Kulturą
Członkini Rady Naukowej Dys. Pedagogika.
Członkini Rady Dydaktycznej
Współkoordynatorka kierunku Edukacja Alternatywna z Animacją Społeczno-Kulturalną (studia I stopnia) i Edukacja Alternatywna z Edukacją Artystyczną (studia II stopnia)
Opieka nad Studenckim Kołem: Teatr Naprzeciwko.
Członkini Rady Dydaktycznej
Współkoordynatorka kierunku Edukacja Alternatywna z Animacją Społeczno-Kulturalną (studia I stopnia) i Edukacja Alternatywna z Edukacją Artystyczną (studia II stopnia)
Opieka nad Studenckim Kołem: Teatr Naprzeciwko.
b.kwiatkowska@uw.edu.pl
323, Dyżury w marcu 2025: poniedziałek 10.03 od 13.15 do 14.15; poniedziałek 31.03 od 14.15 do 15.15

Zainteresowania naukowe:
edukacja estetyczna i edukacja artystyczna; wychowanie przez sztukę; sztuka współczesna, sztuka zaangażowana; edukacja alternatywna; pedagogika teatru; nowe zjawiska w sztuce i ich aspekty pedagogiczne

Wybrane publikacje:
2016: "Wychowawcze aspekty sztuki współczesnej. Z perspektywy pedagogiki krytycznej", Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016. Monografia
2024: W poszukiwaniu wspólnotowości. Autoetnograficzna opowieść o Biennale Sztuki w Wenecji, w: Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 1(18), 164-177, https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.13.
2023: Irena Wojnar o potencjale edukacyjnym sztuki nowoczesnej, w: Kwartalnik Pedagogiczny, nr 1 (267) 2023, s. 79-89, https://doi.org/10.31338/2657-6007.kp.2023-1.6
2022: "From Janusz Korczak's Democratic Pedagogy to Sharon Lockhart's Artistic Project: Pedagogical Inspiration in Contemporary Art", International Journal of Art & Design Education, nr 41 (3), 389-402. https://doi.org/10.1111/jade.12418
2022: „Tunel do sześcianu”: art-based research w praktyce edukacji wyższej, Kultura i Edukacja, nr 3 (137), 2022, s.188-203, https://doi.org/10.15804/kie.2022.03.10
2022: Społeczne funkcje sztuki w polskiej teorii wychowania estetycznego Ireny Wojnar – perspektywa współczesna, w: Pedagogika Społeczna, nr 1-2 (83-84) 2022, s.77-92, DOI: 10.35464/1642-672X.PS.2022.1-2.07
2021: "Edukacyjny potencjał Pawilonu Polonia na Biennale Sztuki w Wenecji: Halka/Haiti oraz Mały Przegląd", w: Kwartalnik Pedagogiczny, nr 3 (261), 2021, s.7-29.
2021: "Inspirujący niepokój i radosna niepewność: pedagogika teatru w przestrzeni szkoły" (współautorka: Wioletta Kiełbicka), w: (red.) J. Pękala, K. Białożyt – Wielonek, Obszary (nie)pewności w pracy współczesnego nauczyciela, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021, s. 186-198.
2020: „The Educational Turn in Contemporary Art and Critical Aesthetic Pedagogy: Rethinking the Theory of Aesthetic Education”, w: Kultura i Edukacja, nr 4 (130), 2020, s. 94-108.
2019: Arts Education and Theatre Pedagogy as a Tool for Education in the 21st Century. Polish case study, in: Spirituality of a Personality: Methodology, Theory and Practice, v.2 (89) 2019, Publishing House of the Volodymyr Dahl East Ukrainian National University, p.130-140. ISSN 2220-6310
2018: Filozofia sztuki Jacques’a Rancière’a w kontekście współczesnych rozważań nad relacją sztuka – pedagogika; w: Ruch Pedagogiczny, nr 4/2018, s.33-46.
2018: All human questions can only be questions about creation: the extended concept of art by Joseph Beuys as an inspiration for education in the field of art, in: Spirituality of a Personality: Methodology, Theory and Practice, v.2 (83) 2018, Publishing House of the Volodymyr Dahl East Ukrainian National University, p.64-74. ISSN 2220-6310
2017: „To nasze przedstawienie będzie dziwne?” Warsztaty Twórczych Lokatorów w kontekście współczesnej pedagogiki teatru, (współautorka: Katarzyna Aderek), w: Kwartalnik Pedagogiczny nr 4/2017, s.160-178,
2024: W poszukiwaniu wspólnotowości. Autoetnograficzna opowieść o Biennale Sztuki w Wenecji, w: Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 1(18), 164-177, https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.13.
2023: Irena Wojnar o potencjale edukacyjnym sztuki nowoczesnej, w: Kwartalnik Pedagogiczny, nr 1 (267) 2023, s. 79-89, https://doi.org/10.31338/2657-6007.kp.2023-1.6
2022: "From Janusz Korczak's Democratic Pedagogy to Sharon Lockhart's Artistic Project: Pedagogical Inspiration in Contemporary Art", International Journal of Art & Design Education, nr 41 (3), 389-402. https://doi.org/10.1111/jade.12418
2022: „Tunel do sześcianu”: art-based research w praktyce edukacji wyższej, Kultura i Edukacja, nr 3 (137), 2022, s.188-203, https://doi.org/10.15804/kie.2022.03.10
2022: Społeczne funkcje sztuki w polskiej teorii wychowania estetycznego Ireny Wojnar – perspektywa współczesna, w: Pedagogika Społeczna, nr 1-2 (83-84) 2022, s.77-92, DOI: 10.35464/1642-672X.PS.2022.1-2.07
2021: "Edukacyjny potencjał Pawilonu Polonia na Biennale Sztuki w Wenecji: Halka/Haiti oraz Mały Przegląd", w: Kwartalnik Pedagogiczny, nr 3 (261), 2021, s.7-29.
2021: "Inspirujący niepokój i radosna niepewność: pedagogika teatru w przestrzeni szkoły" (współautorka: Wioletta Kiełbicka), w: (red.) J. Pękala, K. Białożyt – Wielonek, Obszary (nie)pewności w pracy współczesnego nauczyciela, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021, s. 186-198.
2020: „The Educational Turn in Contemporary Art and Critical Aesthetic Pedagogy: Rethinking the Theory of Aesthetic Education”, w: Kultura i Edukacja, nr 4 (130), 2020, s. 94-108.
2019: Arts Education and Theatre Pedagogy as a Tool for Education in the 21st Century. Polish case study, in: Spirituality of a Personality: Methodology, Theory and Practice, v.2 (89) 2019, Publishing House of the Volodymyr Dahl East Ukrainian National University, p.130-140. ISSN 2220-6310
2018: Filozofia sztuki Jacques’a Rancière’a w kontekście współczesnych rozważań nad relacją sztuka – pedagogika; w: Ruch Pedagogiczny, nr 4/2018, s.33-46.
2018: All human questions can only be questions about creation: the extended concept of art by Joseph Beuys as an inspiration for education in the field of art, in: Spirituality of a Personality: Methodology, Theory and Practice, v.2 (83) 2018, Publishing House of the Volodymyr Dahl East Ukrainian National University, p.64-74. ISSN 2220-6310
2017: „To nasze przedstawienie będzie dziwne?” Warsztaty Twórczych Lokatorów w kontekście współczesnej pedagogiki teatru, (współautorka: Katarzyna Aderek), w: Kwartalnik Pedagogiczny nr 4/2017, s.160-178,