Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Dr Monika Skura

Stanowisko:
adiunkt


Jednostka:
Katedra Pedagogiki Specjalnej i Włączającej/Department of Special Education and Inclusive Education


Funkcje:
Członkini Rady Wydziału


Telefon:
(22)55-308-29


E-mail:
monika.skura@uw.edu.pl


Dyżur:
Room/217, Duty hours: środa, 14.30-15.30
Przed spotkaniem proszę o maila/Before the meeting, please write an email.


Urlop:
Wyjazd służbowy/Business trip:
12.11.24-21.11.24
20.01.25-26.01.25
10.03.25-23.01.25
06-04.25-12.04.25
05.05.25-14.05.25








Zainteresowania naukowe:



  • profesjonalny rozwój nauczycieli uczniów ze SPE/professional development for teachers of students with special educational needs (SEN);

  • zróżnicowana i włączająca edukacja/diversity and inclusive teaching, edukacja specjalna/special education;

  • kształcenie i wychowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi/education of students with special educational needs, zarządzanie trudnymi zachowaniami/managing challenging behaviors.



Wybrane publikacje:



  • Monika Skura, Gosia Klatt & Joanna Dobkowska (2024),  Pedagogy as a political action – discussing controversial topics in Polish schools, Teachers and Teaching: theory and practice, 1–24. DOI:10.1080/13540602.2024.2447794;

  • Monika Skura & Urszula Markowska-Manista (2024), Working with students from diverse cultural backgrounds: experiences of Polish teachers from various types of schools, Studia z Teorii Wychowania, TOM XV, nr 2(47), p. 129-147. DOI:10.5604/01.3001.0054.6583;

  • Monika Skura (2024), Investigating Emotional Intelligence, Social Competencies, and Teacher Professional Experience in Addressing the Needs of Students with Special Educational Needs (SEN) Across Various Educational Settings in Poland. Revista de Pedagogia i Treball Social, 13(1), p 81-99. DOI: 10.33115/udg_bib/pts.v13i1.23014;

  • Monika Skura, Agnieszka Małkowska-Szkutnik & Aleksandra Berkowska (2024), Professionals providing psychological-pedagogical assistance in schools: experiences and reflections, Educational Research, DOI: 10.1080/00131881.2024.2320641;

  • Monika Skura (2023), Support for students with special educational needs in the Slovenian education system. Kwartalnik Pedagogiczny, 68(4 (270)), 59-76, DOI:10.31338/2657-6007.kp.2023-4.3;

  • Monika Skura, Anna Steinhagen, Weronika Lorens-Rosa & John J. Wheeler (2023), Forms of work for parents of children on the autism spectrum during the pandemic: Selected aspects of functioning and children's participation in therapy, The New Educational Review, 74(4), 153-165, DOI: 10.15804/tner.2023.74.4.11;

  • Monika Skura (2023), Special Needs and Disabilities in Primary Education (Poland). In Bloomsbury Education and Childhood Studies. (Eds.) Dobkowska J. and Corsaro B., London: Bloomsbury. DOI:10.5040/9781350887176.014;

  • Monika Skura & John J. Wheeler (2023) Addressing Challenging Behaviours in the Classroom: Perceptions of Teachers in Poland, European Journal of Special Needs Education, 1-15, DOI: 10.1080/08856257.2023.2191109;

  • Monika Skura, Weronika Lorens-Rosa, Anna Steinhagen (2023) Influence of COVID-19 pandemic on therapy delivery for children with ASD: parental evaluation of participation, significance for functioning and satisfaction, Forum Pedagogiczne, 13(1), 301–317, DOI:10.21697/fp.2023.1.18;

  • Monika Skura & Anna Steinhagen (2023) Who supported teachers during the Covid-19 lockdown? Online learning amidst a changing Polish educational system, Teacher Development, 1-18, DOI: 10.1080/13664530.2023.2231900;

  • Monika Skura (2022) Preparedness and competences of Polish teachers on the threshold of changing the structure, organization and standards of the education systems, Polska Myśl Pedagogiczna,  doi:10.4467/24504564PMP.22.020.16073, vol. 8, s. 389-415;

  • Monika Skura, Anna Steinhagen (2022) I can see positive aspects of online education. Educators’ wellbeing and challenges faced during the COVID-19 pandemic, The New Educational Review, 68, 235-244. DOI: 10.15804/tner.2022.68.2.19;

  • Monika Skura (2021) Funkcjonowanie osobiste i zawodowe nauczycieli oraz specjalistów placówek oświatowych podczas pracy zdalnej w czasie pierwszej fali pandemii w Polsce/Personal and professional functioning of teachers and specialists of educational institutions whilst working remotely during the first wave of the pandemic in Poland, Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 54(4): s. 63-89; GICID: 01.3001.0015.6431;

  • Monika Skura (2021) Nastawienie nauczycieli szkoły integracyjnej, specjalnej i ogólnodostępnej do edukacji inkluzyjnej uczniów różnorodnych kulturowo/Attitudes of inclusive, special and mainstream school teachers towards inclusive education of culturally diverse students, w: red. E. Kulesza, D Al-Khamisy, P. Zalewska OD INTEGRACJI DO INKLUZJI lat edukacji integracyjnej – idea i rzeczywistość Tom I, Wydawnictwo APS, s. 210-228;

  • Monika Skura & Joanna Świderska (2021) The role of teachers’ emotional intelligence and social competences with special educational needs students, European Journal of Special Needs Education, DOI: 10.1080/08856257.2021.1885177;

  • Monika Skura (2020) The experiences and difficulties of teachers in working with ASD learners from various types of schools, Edukacja, 3(154), s. 10–20, DOI 10.24131/3724.200202, ISSN 0239-6858;

  • Monika Skura (2020) Positive behavioural support at schools via designing supportive learning environments, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 31: 241-266. DOI: https://doi.org/10.14746/ikps.2020.310.11;

  • Monika Skura & John J. Wheeler (2020) Zastosowanie Modelu Pozytywnej Interwencji i Wspierania Zachowań w pracy edukacyjnej i wychowawczej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi/ Application of the Model of Positive Behavioral Interventions and Supports in educational work with SEN students; Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 3 (39): 72-96;

  • Monika Skura (2019) Kompetencje osobiste i społeczne nauczycieli szkół integracyjnych, ogólnodostępnych i specjalnych a ich chęć do pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną/Personal and social competences of integrative, mainstream and special school teachers and their willingness to work with students with intellectual disabilities, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 4(36), s. 43-62;

  • Monika Skura (2019) The perception of people with a physical disability towards those with a different kind of disability, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 25, s. 343-368;

  • Monika Skura (2019) The meaning of experiencing one's disability and its effect on one’s perception of society, Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 3(45), s. 5-16;

  • Monika Skura (2019) „Społeczeństwo dla wszystkich”, czy tylko ”szkoła dla wszystkich” - opinie nauczycieli szkoły specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej/“Society for all”  in the opinion of teachers from special, integrative and mainstream schools, Kwartalnik Pedagogiczny, 3(253), s. 119-138;

  • Monika Skura (2019) Znaczenie wsparcia grupy w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną, pracujących i gotowych do pracy/The  importance  of  self-help  groups  in  the  life  of  people  with intellectual disability of employed and ready for work, Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 1(43), s. 41-57;

  • Monika Skura (2018) Kilka uwag na temat pytania o integrację Innego/ A few comments on the matter of the question about integration of the Other, w: Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje, red. G. Dryżałowska, M. Kuleta-Hulboj, A. Naumiuk, M. Skura, A. Steinhagen, WUW, Warszawa, s. 78-97;

  • Monika Skura (2018) Relacje nauczyciela wspomagającego i nauczyciela wiodącego – temat wciąż otwarty/The relationship between general and support teachers – a (still) open debate, Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 1(29), s. 66-86;

  • Monika Skura (2017) Dialogiczne wspomaganie rozwoju rodziny w obliczu niepełnosprawności dziecka/Dialogical development support of the family in the face of the child’s disability, w: Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, red. J. Głodkowska, I. Konieczna, R. Piotrowicz i G. Walczak, Wydawnictwo APS, Warszawa, s. 379-387;

  • Monika Skura (2017) Inni o nas. Osoby z niepełnosprawnością wobec społecznego postrzegania niepełnosprawności//The others about us. The attitudes of people with disabilities towards the social perception of disability, w: Przemiany edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Pedagogika specjalna koncepcje i rzeczywistość, tom XIII, red. M. Wlazło, M. Sokołowski-Zgid, Wydział Humanistyczny US, Szczecin, s. 215-225;

  • Monika Skura (2017) Postawy wobec osób z niepełnosprawnością a postawy osób z niepełnosprawnością ruchową wobec ludzi z innym rodzajem niepełnosprawności (próba porównania)/Attitudes towards people with disabilities versus the attitudes of people with physical disabilities towards people with different disabilities – an attempt of comparison, Szkoła Specjalna, nr 5, s. 342-352;

  • Monika Skura (2017) Recenzja/Review: Wendy L. Moss, Susan A. Taddonio, Kids with physical disabilities and challenges, Free Spirit Publishing, Minneapolis 2015, w: Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, nr 1(35), s. 118-122;

  • Monika Skura (2016) Niepełnosprawność jako inność. Filozoficzne implikacje społecznych relacji osób z niepełnosprawnością/Disability as an otherness. Philosophical implications of social relations of people with a disability, w: Niepełnosprawność i Rehabilitacja, nr 4, rok XVI, s. 35-46;

  • Monika Skura (2016) Ja – inny. Relacje społeczne osób z niepełnosprawnością/Me – the other. The social relationship of people with a disability, WUW, Warszawa

  • Monika Skura (2016) Dialogiczny sposób życia w filozofii Martina Bubera - koncepcja bliska pedagogicznym wyzwaniom?/Dialogical lifestyle in the philosophy of Martin Buber – A concept close to pedagogic challenges?, Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, nr 1(31), s. 25-38;

  • Monika Skura (2015) Recenzja/Review: Antonina Ostrowska, Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013/Disabled people in society 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2015, Praca socjalna, 5, s. 160-164;

  • Monika Skura (2015) Teaching English to intellectually challenged learners in special system of schooling on the basis of Polish education programme, Kwartalnik Pedagogiczny, nr 3(237), s. 118-132;

  • Monika Skura (2015) Postawy nauczycieli szkoły specjalnej wobec osób z niepełnosprawnością/Attitudes of special school teachers toward people with disabilities, w: Szkoła Specjalna, nr 1, s. 28-46;

  • Monika Skura & Dominik Gołuch (2013) Obraz siebie osób z niepełnosprawnością ruchową/Self-image of physically disabled people, Niepełnosprawność i Rehabilitacja, nr 4 rok XIII, s. 47-60;

  • Monika Skura (2008), Metodyka języka angielskiego w kształceniu uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim/English language methodology in the education of students with a mild intellectual disability, Szkoła Specjalna, marzec/kwiecień, s. 119-132;

  • Monika Skura (2006) Pedagogiczne implikacje pojęcia Innego w filozofii hermeneutycznej Hansa-Georga Gadamera/Pedagogical implications of the concept of “the other” in Hans-Georg Gadamer’s hermeneutics philosophy, Człowiek -Niepełnosprawność -Społeczeństwo, nr 1(3), s. 33-40.



Aktywność naukowa:


GRANTY/GRANTS


Grudzień 2020, Minigrant, IDUB UW, Udział nauczycieli różnych szkół we wspieraniu pozytywnego zachowania uczniów/Participation of teachers from different types of schools in supporting positive behaviors of their pupils


Listopad 2021, MINIATURA 5, NCN, ID 531208, Rola specjalistów szkolnych w tworzeniu włączającego środowiska wspomagającego nauczanie/The role of school professionals in creating an inclusive learning support environment


Lipiec 2022, Minigrant, IDUB, PSP 501-D123-20-0004316, Nauczanie w spolaryzowanym społeczeństwie: praca nauczyciela w zmieniającym się kontekście społecznym i politycznym w Polsce/ Teaching in a polarized society: teachers' pedagogy in a changing social and political context in Poland


PROJEKTY/PROJECTS


2019-2023r. - International Project: Curriculum Innovation for Social Inclusion (CISI), Capacity Building in the field of Higher Education 2019 EU project no: 609736-EPP-1-2019-1-GEEPPKA2-CBHE-JP, IVANE JAVAKHISHVILI TBILISI STATE UNIVERSITY, Georgia


STUDY VISITS, TEACHING AND TRAINING MOBILITIES


April 24-29, 2017 - Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, University of Zagreb, Croatia;
May 22-27, 2017 - Faculty of Education, Complutense University of Madrid, Spain;
April 16-20, 2018 - Lisbon School of Education, Lisbon Polytechnic, Portugal;
May 7-11, 2018 - School of Education, University of Limerick, Ireland;
March 4-8, 2019 - Psychological Sciences and Educational Sciences, Université Paris Nanterre (Paris X), France;
May 13-17, 2019 - Faculty of Education Sciences, University of Córdoba, Spain;
October 18-23, 2021 - The Faculty of Education of the University of Ljubljana, Slovenia;
March 26, 2022 - April 1, 2022 - Faculty of Education, Psychology and Art, University of Latvia;
November 22-27, 2021; November 24-30, 2022; June 11-15, 2024 - Faculty of Education and Psychology , University of Girona, Spain;
January 21-27, 2023 - Department of Educational Foundations and Special Education, Clemmer College of Education, East Tennessee State University, United States;
April 25-29, 2023 - Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Transylvania in Brasov, Romania;
December 8-14, 2023 - Department of Educational Sciences and Early Childhood Education, University of Patras, Greece;
June 4-9, 2024; November 13-30, 2024 - School of Educational Sciences and Psychology, University of Eastern Finland, Joensuu, Finland;


INNE AKTYWNOŚCI/ OTHER SCIENTIFIC ACTIVITIES


Członkini Zespołu Pedagogiki Specjalnej KNP PAN/Member of the Special Education Team of the Committee on Educational Sciences of the Polish Academy of Sciences (KNP PAN)


Członkini sieci HBSC/Member of the HBSC network (Health Behaviour in School-aged Children)


Członkini/Member of The Association for Teacher Education in Europe (ATEE), RDC Professional Development of Teachers.