dr Urszula Markowska-Manista

Stanowisko:
adiunkt
Jednostka:
Katedra Pedagogiki Społecznej i Pedagogiki Specjalnej / Department of Social Pedagogy and Special Pedagogy
Funkcje:
członkini Rady Naukowej Dyscypliny Pedagogika/Member of The Scientific Board in Education
E-mail:
u.markowska-ma@uw.edu.pl
Dyżur:
pok. 333 / room 333, w sem. letnim: poniedziałek 17-18.00
proszę o wczesniejsze e-mailowe umawianie spotkań/(the students are requested to) make an appointment in advance via e-mail.
Konsultacje w czasie zjazdów.


 
Zainteresowania naukowe:
Academic interests:

field research, participatory research

childhood studies and children's rights in “fragile contexts” analysed through a postcolonial perspective, conducted in the stream of female, indigenous field research in culturally diverse backgrounds;

indigenous research on the daily life and education of children and adolescents from minority groups in Central Africa, the Horn of Africa and the South Caucasus;

research on the social adaptation as well as social and cultural conditioning of development of children (marginalised and excluded from school education in culturally diverse backgrounds),

children on the move and children “out of place”;

genocide studies and “difficult knowledge”;

inclusion in educationindigenous education, education of national and ethnic minorities, education of children with a migrant background

sustainable development, human rights, and transformation in the traditions of minorities and migrants in Central Europe, Central Africa, the Horn of Africa and the South Caucasus.

Zainteresowania naukowe

badania terenowe, partycypacyjne

studia nad dzieciństwem i prawami dzieci w tzw. „wrażliwych/predysfunkcyjnych kontekstach” analizowane w perspektywie postkolonialnej, realizowane w nurcie kobiecych, indygenicznych badań terenowych w środowiskach zróżnicowanych kulturowo;

badania życia codziennego i edukacji dzieci i młodzieży z grup mniejszościowych w Afryce Środkowej, w Rogu Afryki, na Kaukazie Płd.;

badania dotyczące adaptacji społecznej oraz społecznych i kulturowych uwarunkowań funkcjonowania dziecka marginalizowanego, wykluczonego w edukacji szkolnej w środowiskach zróżnicowanych kulturowo,

dzieci w drodze (children on the move), dzieci bez miejsca (children „out of place”);

studia nad ludobójstwami i „trudna wiedza”;

inkluzja w edukacji, wychowanie i edukacja rdzenna (indigenous education), edukacja mniejszości narodowych, etnicznych, dzieci z kontekstem migracyjnym;

problematyka zrównoważonego rozwoju, praw człowieka i przemian w srodowiskach osób migrujących w Europie Środkowej, Afryce Środkowej, w Rogu Afryki i na Kaukazie Płd.


 
Wybrane publikacje:
SELECTED PUBLICATIONS

2020

Budde Rebecca & Markowska-Manista Urszula (Eds). (2020): Childhood Studies and Children’s Rights Between Research and Activism. Honouring the Work of Manfred Liebel, Springer, ISBN978-3-658-29179-2, DOI 10.1007/978-3-658-29180-8.

Jawor Anna, Markowska-Manista Urszula, Pietrusińska J. Marta, Konkultura. Wymiary uczestnictwa w kulturze młodych imigrantów z Ukrainy w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2020, ISBN 978-83-66470-12-5 (w druku).

Markowska-Manista Urszula, (2020): entry “Pedagogy” In: Daniel T. Cook (Ed).The SAGE Encyclopedia of Children and Childhood Studies. London: Sage. 5 volumes, ISBN-10: 1473942926, ISBN-13: 978-1473942929 (forthcoming).

Markowska-Manista Urszula, (2020): entry “Janusz Korczak” In: Daniel T. Cook (Ed). The SAGE Encyclopedia of Children and Childhood Studies. London: Sage. 5 volumes, ISBN-10: 1473942926, ISBN-13: 978-1473942929 (forthcoming).

Markowska-Manista Urszula, Koshulko Oksana (2020): Theoretical Studies on Childhood and War: a Case of Ukraine. In: J. Marshall Beier & Jana Tabak (Eds.), Other Childhoods: Finding Young People in Peace and Conflict, Palgrave Macmillan, New York (to be published in 2020).

Markowska-Manista Urszula (2020). Ba’Aka children at the crossroads of traditional indigenous and modern education – reflections from field research in Central African Republic. In: Kleeberg-Niepage, A.; Ofosu-Kusi, Y.; Rademacher, S. & Tressat, M. (Eds). Children, Childhood, and the future. Cross-Cultural Perspectives. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, ISBN: 978-1-5275-4251-8, 1527542513, pp. 131-159.

Markowska-Manista Urszula, Zakrzewska-Olędzka Dominika (2020/in print). Children's rights through Janusz Korczak's perspective and their relation to children's social participation. In: Thomas S., Hildebrandt F., Rothmaler J. (Eds.) Partizipation in der Bildungsforschung, Beltz Juventa, pp. 140-157, ISBN 978-3-7799-3958-0.

Urszula Markowska-Manista, (2020), Reflections on Janusz Korczak’s pedagogy and children’s rights. In: Budde Rebecca & Markowska-Manista Urszula (Eds): Childhood Studies and Children’s Rights: Between Research and Activism, Springer, ISBN 978-3-658-29179-2, DOI https://doi.org/10.1007/978-3-658-29180-8_6

Urszula Markowska-Manista, (2020), entry 'Clarity about the purpose of research' in: Chapter 1: ‘Planning the research: purpose and methods’. In: Virginia Morrow and Priscilla Alderson (Eds). The Ethics of Research with Children and Young
People.  A Practical Handbook
, Second Edition, SAGE, ISBN 9781526477866 (forthcoming).

Markowska-Manista Urszula, (2020): The life of Ba’Aka children and their rights: Between the processes of poverty and deprivation. In: Lawson David &  Angemi Diego,  Kasirye Ibrahim (Eds.) What Works for Africa’s Poorest Children: From Measurement to Action, Practical Action Publishing ISBN-13: 978-1788530460 (forthcoming).

Urszula Markowska-Manista, Dominika Zakrzewska-Olędzka, and Krzysztof Sawicki, (2020), Multilingualism in the Upbringing and Education of Children in Multinational Families. Case Study from Poland. In: Fourth International Scientific Conference Communication Trends in the Post-literacy Era: Multilingualism, Multimodality, Multiculturalism, KnE Social Sciences, pp. 64--74. DOI 10.18502/kss.v4i2.6310

Recenzje

Markowska-Manista, U. Zwischen Sandkasten und Abschiebung. Zum Alltag junger Kinder in Unterkünften für Geflüchtete (Between the sandpit and deportation. Everyday life of young children in refugee accommodation centres) edited by Anne Wihstutz, Children’s Geographies, Taylor & Francis 2020.

2019

Markowska-Manista, U., Zakrzewska-Olędzka, D. (2019). Refugee- and migrant background students in Polish schools in the narratives of teachers. ICERI2019 Proceedings. Seville, Spain: IATED Academy (WoS), pp. 5497-5503 ISBN:978-84-09-14755-7, ISSN: 2340-1095, Doi: 10.21125/iceri.2019.1318 https://library.iated.org/view/MARKOWSKAMANISTA2019REF

Liebel Manfred, Markowska-Manista Urszula, RESISTIR A LA DESESPERACIÓN Y LA IMPOTENCIA CON LA ESPERANZA. UNA LECTURA DE LOS DIARIOS DE JANUSZ KORCZAK, MILLCAYAC - Revista Digital de Ciencias Sociales / Vol. VI / N° 11 / septiembre 2019- febrero 2020. ISSN: 2362-616x., pp. 415-442. SIPUC. FCPyS. UNCuyo. Mendoza.

Sawicki Krzysztof & Markowska-Manista Urszula,  (2019). Youth at risk and education - challenges, implications, good practices in multicultural societies, In: CULTURE OF PEACE AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT EDUCATION. Proceedings of International Conference. Creativity and innovation from the sustainable development education perspective  (3rd Edition), Bucureşti, EDITURA UNIVERSITARĂ, pp. 56-65. DOI 10.5682/9786062810559.

Markowska-Manista Urszula, Zakrzewska-Olędzka Dominika, Korczakowskie metody partycypacyjnej pracy z dziećmi i aktualność ich zastosowania w edukacji międzykulturowej, EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA, 2019, nr 1 (10), pp. 241-253, DOI: 10.15804/em.2019.01.14

Markowska-Manista Urszula, Zakrzewska-Olędzka Dominika, La pedagogía de Janusz Korczak y los métodos de trabajo participativo con los niños por sus derechos humanos. Sociedad E Infancias, 2019/3, pp. 295-313. DOI: https://doi.org/10.5209/soci.64452

Markowska-Manista Urszula, Zakrzewska-Olędzka Dominika, Refleksje nad zastosowaniem korczakowskich metod partycypacyjnej pracy z dziećmi w obozach dla uchodźców, Problemy Wczesnej Edukacji, 2 (45) / 2019, pp. 72-80. https://doi.org/10.26881/pwe.2019.45.07

Markowska-Manista Urszula, (2019): ‘Bad Children’ – International stigmatisation of children trained to kill during war and armed conflict. In: Nadia von Benzon, Catherine Wilkinson (Eds.), Intersectionality and Difference in Childhood and Youth. Global Perspectives, 1st Edition, Routledge the Taylor & Francis Group, London & New York, ISBN 9781138608290, pp. 61-75. DOI: 10.4324/9780429466588

Markowska-Manista Urszula & Sawicki Krzysztof, Migrant Children and Youth “On the Move”: Between the Legacy of the Past and Challenges of the Future,  Kultura i Edukacja, 2019, No. 2 (124), pp. 9–23. DOI 10.15 804/kie.20 .02.01

Markowska-Manista Urszula (2019): Postcolonial dimensions of social work in Central African Republic and its impact on the life of hunter-gatherer children and youth. A critical perspective. In: Handbook on Postcolonial Social Work (Eds.) Tanja Kleibl, Ronald Lutz, Ndangwa Noyoo, Routledge the Taylor and Francis Group, London, ISBN 9781138604070,  9780429468728, DOI https://doi.org/10.4324/9780429468728,  pp. 286-301.

Zakrzewska-Olędzka, D., Markowska-Manista, U. (2019). Intercultural education in a monocultural society – benefits and challenges of the Erasmus+ program students’ involvement in the school life. ICERI2019 Proceedings. Seville, Spain: IATED Academy (WoS), pp. 5521-5526, ISBN:978-84-09-14755-7, ISSN: 2340-1095, Doi: 10.21125/iceri.2019.1318

Markowska-Manista Urszula (2019): Migrant and Refugee Children in Polish Schools in the Face of Social Transformation. In: Maier-Höfer Claudia (Ed.), Die Vielfalt der Kindheit(en) und die Rechte der Kinder in der Gegenwart. Praxisfragen und Forschung im Kontext gesellschaftlicher Herausforderungen, Springer Wiesbaden GmbH, ISBN 978-3-658-21237-7, DOI 10.1007/978-3-658-21238-4, ss. 79-100.

Zakrzewska-Olędzka Dominika, Markowska-Manista Urszula,  „Obdarzanie obopólne” – mistrz i uczeń w indywidualnym i wspólnym świecie naukowym, Studia z Teorii Wychowania, Tom X 2019, Nr 1(26), ss. 237-255.

Anna Jawor, Urszula Markowska-Manista, Marta J. Pietrusińska, Bariery w korzystaniu z oferty warszawskich instytucji kultury przez młodych imigrantów z Ukrainy. Diagnoza, przyczyny i rekomendacje. Raport. Warszawa 2019.

Recenzje
Urszula Markowska-Manista, JACQUELINE BHABHA, CAN WE SOLVE THE MIGRATION CRISIS?  Ruch Prawniczy, Socjologiczny i Ekonomiczny, vol. 81, Nr 3 (2019), ss. 295-298, DOI: https://doi.org/10.14746/rpeis.2019.81.3.19

Urszula Markowska-Manista, Book Review- The Kids are in Charge: Activism and Power in Peru’s
Movement of Working Children (Taft), Children, Youth and Environments JSTOR, 2019 Vol. 29, Issue 2, pp.132-134, DOI:10.7721/chilyoutenvi.29.2.0132, https://www.jstor.org/journal/chilyoutenvi 

2018

Markowska-Manista Urszula, (2018). The ethical dilemmas of research with children from the countries of the Global South. Whose participation? Polish Journal of Educational Studies, Vol. I (LXXI), pp. 51-65, DOI: 10.2478/poljes-2018-0005

Markowska-Manista Urszula (Ed.) (2018). Children and  Youth in Varied Socio-Cultural Contexts - theory, research, praxis, APS, Warszawa, ISBN 978-83-66010-09-3, 288.

Markowska-Manista Urszula(Ed.). (2018): The Contemporary Problems of Children and Youth in Multicultural Societies. Theory, Research, Praxis, 2018, APS, ISBN 978-83-64953-94-1, 252.

Liebel Manfred & Markowska-Manista Urszula, Pädagogik der Achtung [online]. socialnet Lexikon. Bonn: socialnet, 22.06.2018. Verfügbar unter: https://www.socialnet.de/lexikon/Paedagogik-der-Achtung

Dąbrowa Ewa, Markowska-Manista Urszula, Przygotowanie nauczycieli i pedagogów w zakresie edukacji międzykulturowej – prezentacja projektu badawczego, Edukacja Międzykulturowa, 2018, nr 1(8), ss. 169-184. DOI: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.11

Markowska-Manista Urszula (2018): (Nie)możliwe? Próby reintegracji, readaptacji i deradykalizacji byłych dzieci-żołnierzy w wybranych krajach na kontynencie afrykańskim i na Półwyspie Arabskim w: K. Górak-Sosnowska (red.), Zderadykalizować radykała, Difin SA, Warszawa.

2017

Januszewska Edyta, Markowska-Manista Urszula (2017): Dziecko “inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, APS, ISBN 978-83-64953-56-9, 435 s.

Liebel Manfred, Markowska-Manista Urszula (2017): Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytywany, APS, ISBN 9788364953682, 240 s.

Machul-Telus Beata, Markowska-Manista Urszula, Nijakowski Lech M. (red.) (2017): Krwawy cień genocydu. Część druga. Ludobójstwa - pamięć, dyskurs, edukacja, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, ISBN 978-83-65304-63-6, 538 s.

Markowska-Manista Urszula, Pilarska Justyna (eds.) (2017): An Introspective Approach to Women's Intercultural Fieldwork, APS, ISBN 978-83-64953-59-0, 188.

Markowska-Manista Urszula (2017): Détermination de l’intérêt supérieur des enfants marginalisés au moyen d’une participation active, In: Sormunen M. (Ed.), L’intérêt supérieur de l’enfant: Un dialogue entre théorie et pratique, Conseil de l'Europe ISBN 978-92-871-8553-2, ss. 49-60.

Markowska-Manista Urszula, Pasamonik Barbara (red.) (2017): Kryzys migracyjny. Perspektywa
pedagogiczno-psychologiczna, vol. 2, APS, ISBN 9788364953-83-5, 192 s.

Ossowska Danuta, Filina Maria, Markowska-Manista Urszula, Tuchareli M. , Dzneladze I., Karaś B. (red.) (2017): "POLSKI KAUKAZ" Historia i perspektywy kontaktów polsko-gruzińskich, vol. II, Universal, ISBN 978-9941-26-152-7, 204 s.

Pasamonik Barbara, Markowska-Manista Urszula (red.) (2017): Kryzys migracyjny. Perspektywa
społeczno-kulturowa, vol. 1, APS, ISBN 978-83-64953-82-8, 204 s.

Markowska-Manista Urszula, Tsur Avi, Gilad Batia (2017): Janusz Korczak und die Rechte der Kinder, In: Kinderrechte und Kinderpolitik. Fragestellungen der Angewandten Kindheitswissenschaften / Maier-Höfer Claudia (Ed.), Springer, Fachmedien Wiesbaden, ISBN 978-3-658-13801-1, ss. 11-26, DOI:10.1007/978-3-658-13801-1_2

Markowska-Manista Urszula, Liebel Manfred (2017): Mit Hoffnung der Verzweiflung und Hilflosigkeit widerstehen. Nachdenken über Janusz Korczak, w: “Resilienz aus der Sicht der betroffenen Subjekte: Die autobiographische Perspektive / Zander Margerita, Göppel Rolf (Eds.), Juventa-Verlag, ISBN 978-3-7799-3462-2, ss. 83 – 109.

Markowska-Manista Urszula (2017): The written and unwritten rights of indigenous children in Central Africa - between the freedom of "tradition" and enslavement for "development", w: Symbolic violence in socio-educational contexts. A post-colonial critique / Odrowąż-Coates Anna, S. Goswami (red.), APS, ISBN 978-83-64953-69-9, ss. 127-142.

Markowska-Manista Urszula, Zakrzewska-Olędzka Dominika: Pomiędzy teorią a praktyką kontaktu międzykulturowego, Pogranicze. Studia społeczne, vol. 30, 2017, ss. 113-129, DOI:10.15290/pss.2017.30.08

Filina Maria, Ossowska Danuta, Markowska-Manista Urszula, Tuchareli M., Dzneladze I., Karaś B. (red.) (2017): „POLSKI KAUKAZ” Historia i perspektywy kontaktów polsko-gruzińskich, Universal, ISBN 9789941120954, [1512-472X], 240 s.

2016

Markowska-Manista Urszula (red.) (2016): The Interdisciplinary Contexts of Reintegration and
Readaptation in the Era of Migration - an Intercultural Perspective, Development and Social Adaptation of Children and Youth, APS, ISBN 9788364953453, 248 s.

Markowska-Manista Urszula (2016): Between Inclusion and Self-Exclusion: The Multi-Faceted Character of the Educational Process of Azeris and Armenians in Georgia, w: Atomization or Integration? Transborder Aspects of Multipedagogy / Szerląg A., Pilarska J., Urbanek A. (red.), Cambridge Scholars Publishing, ISBN 978-1-4438-9451-7, ss. 140-158.

Markowska-Manista Urszula (2016): Determining marginalised children’s best interests through
meaningful participation - Lessons learned from the pedagogy of Janusz Korczak, w: The best
interests of the child – A dialogue between theory and practice / Sormunen M. (red.), Council of Europe, ISBN 978-92-871-8252-4, ss. 47-58.

Markowska-Manista Urszula (2016): Walka ze stereotypami odmiennosci kulturowej –szkolne i pozaszkolne pola bitewne, w: Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? / Dudzikowa Maria, Jaskulska Sylwia (red.), Wolters Kluwer SA, ISBN 978-83-8092-889-3, ss. 315-339.

Markowska-Manista Urszula. Reforming the Legal Status of Teachers in Poland. International Journal for Education Law and Policy (IJELP), Vol. 9/ 2013, Issue 1-2, pp. 131-151 .

Urszula Markowska-Manista, Aleksandra Niedźwiedzka-Wardak (2016). Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na uwarunkowania kulturowe - dydaktyka edukacji międzykulturowej. W: Dydaktyka specjalna: od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych (red.) Joanna Głodkowska, Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN, ss. 210-238.


 
Aktywność naukowa:


Wybrane projekty badawcze

2019-2021 - Project STELLAR (Supporting Teachers and Educators of English Language Learners Across Rural Settings), National Professional Development 5 year period grant 2016-2021, Department of Education, Office of English Language Acquisition (OELA), University of Florida. The federal GAN: #T365Z160094, (członkini zespołu naukowego, ekspertka zewnętrzna). Koordynatorka: Maria R. Coady, Ph.D., Irving and Rose Fien Endowed Professor, Associate Professor of ESOL and Bilingual Education

2019 - Improving state services supporting inclusive education in Georgia, Disability Research Center, Ivane Javakhishvili  Tbilisi State University (TSU), Georgia, United Nations Development Programme UNDP, (International Consultant in research)

2018 - Verfestigung und Weiterentwicklung der internationalen und interdisziplinären Forschungskooperation im Bereich Kindheitswissenschaften und Kinderrechte in Zeiten von Werte- und Normenwandlung mit Bezug zu geflüchteten und migrierenden Kindern und Jugendlichen in Polen und Deutschland, MACR, FH Potsdam, Germany.

2016-2018 -  Consultancy Services in the field of strategic foresight for children in the CEECIS region, grant nrLLTS – 42407605, dla UNICEF Geneva Switzerland, (ekspertka i  badaczka w projekcie).

2016-2017 - Polnisch – Deutsche wissenschaftlicheDialoge über Kinderrechte, Janusz Korczak und Migration, PNFN, grant nr: 2016-07 (koordynatorka projektu).

2016-2017 - Paradigm shift in early teaching: constructivism and developmental approach vs. behavioristic strategies, grant nr: INGI-2105-29, Faculty of Education, J.J. Strossmayer University of Osijek, Chorwacja (badaczka w projekcie).

2012-2015 -  Children’s Rights Erasmus Academic Network (CREAN) International European Union Projekt, Lifelong Learning Programme, „Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA) of the European Commission” (współkierowniczka, wykonawczyni).

2014 - 2015 – BST APS: Edukacja itradycja w życiu codziennym mniejszości w Gruzji w oparciu o kategorię miejsca. Część II badań, (Gruzja), (koordynatorka i realizatorka badań).

2013-2014 - międzynarodowy projekt badawczy APS: Zapomniane mniejszości Gruzji - tradycja, edukacja, życie codzienne w obliczu przemian/Forgotten minorities in Georgia: tradition, education and everyday life in the face of transformations, (Gruzja, Kaukaz Południowy (kierowniczka, wykonawczyni).

2002-2012 – cykl terenowych badań partycypacyjnych dot. życia codziennego Ba’Aka, społecznego uczenia się, edukacji rdzennej i adaptacji szkolnej przy pomocy metody ORA (Observer - Réfléchir – Agir) w Afryce Środkowej (kierowniczka projektów, realizatorka badań)

Selected research projects

2019-2022 - International Project: Curriculum Innovation for Social Inclusion (CISI), Capacity Building in the field of Higher Education 2019 EU project no: 609736-EPP-1-2019-1-GEEPPKA2-CBHE-JP, IVANE JAVAKHISHVILI TBILISI STATE UNIVERSITY, Georgia (local coordinator)

2019 - Improving state services supporting inclusive education in Georgia, Disability Research Center, Ivane Javakhishvili  Tbilisi State University (TSU), Georgia, United Nations Development Programme UNDP, (International Consultant in research)

2018 - Verfestigung und Weiterentwicklung der internationalen und interdisziplinären Forschungskooperation im Bereich Kindheitswissenschaften und Kinderrechte in Zeiten von Werte- und Normenwandlung mit Bezug zu geflüchteten und migrierenden Kindern und Jugendlichen in Polen und Deutschland, MACR, FH Potsdam, Germany.

2016-2018 -  Consultancy Services in the field of strategic foresight for children in the CEECIS region, grant nrLLTS – 42407605, for UNICEF Geneva Switzerland, (expert and researcher in the project).

2016-2017 - Polnisch – Deutsche wissenschaftlicheDialoge über Kinderrechte, Janusz Korczak und Migration, PNFN, grant no.: 2016-07 (project coordinator).

2016-2017 - Paradigm shift in early teaching: constructivism and developmental approach vs. behavioristic strategies, grant no.: INGI-2105-29, Faculty of Education, J.J. Strossmayer University of Osijek, Croatia (researcher in the project).

2012-2015 -  Children’s Rights Erasmus Academic Network (CREAN) International European Union Projekt, Lifelong Learning Programme, ”Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA) of the European Commission” (co-manager, co-executor).

2014 - 2015 – BST APS: Education and tradition in the everyday life of minorities in Georgia based on the category of place. Part II of research/, (Georgia), (research coordinator and executor).

2013-2014 – international research project APS: The forgotten minorities in Georgia: tradition, education, and everyday life in the face of transformations, (Georgia, the South Caucasus), (project manager, executor).

2002-2012 – a cycle of participatory field research on the daily life of the Ba’Aka, social learning, indigenous education and school adaptation through ORA method (Observer - Réfléchir – Agir) in Central Africa (project manager, research executor).


International projects and scientific cooperation

 "Technical Assistance in the field of Early and Preschool Education" - Development cooperation programme: Technical assistance to supporting competent systems for professionalizing early and preschool education workforce in Georgia, UNICEF, the Association “Edukator” 2019 (external expert)


“Provide technical support in the development of a concept note and proposal for establishing an integrated ECD research center”, Georgia, UNICEF, the Association “Edukator” 2018 (external expert)

External Member of Childhood and Youth Studies Research Group, Moray House School of Education, University of Edinburgh, współpraca badawcza w zespole realizującym projekt badawczy finansowany przez Edinburg Futures Institute (EFI Research Awards) 2019.

Member of a Graduate Student’s Supervisory Committee & Guest Expert (for A. Olszewska Ph.D. Candidate, Fulbright Scholar & Delta Kappa Gamma Society Fellow) ESOL/ Bilingual Education, College of Education University of Florida USA, 2018-2019

Stypendystka DAAD (MACR FHP) - IUC, Ref. ST 21 - Ostmitteleuropa, Südosteuropa, Türkei, 2019.

 

INNE/ Other Scientific Activities


Nagroda naukowa w ramach 15 Edycji Nagród Naukowych Polityki 2015 – finalistka w
kategorii Nauki Społeczne, Warszawa 18 październik 2015.

Opieka nad doktorantem, który uzyskał grant naukowy (+Member of a Graduate Student’s Supervisory Committee & Guest Expert): A. Olszewska Ph.D. Candidate, Fulbright Scholar & Delta Kappa Gamma Society Fellow ESOL/ Bilingual Education, College of Education University of Florida USA, 2018-2020.

Mobilność międzynarodowa: staż podoktorski, Program Director & Lecturer - Master on Childhood Studies and Children’s Rights (MACR),  Department of Education and Psychology, Freie Universität Berlin, Berlin, Germany, 2016.

Mobilność międzynarodowa: dyrektor międzynarodowego programu: MA Childhood Studies and Children's Rights, University of Applied Sciences Potsdam/Fachhochschule Potsdam (2017-...)

Kierowanie całością lub „polską częścią” grantu
naukowego finansowanego ze środków zagranicznych, w tym ze środków Unii Europejskiej:

-Children’s Rights Erasmus Academic Network (CREAN) International European Union Project, Lifelong Learning Programme, „Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA) of the European Commission” (Award 527696-LLP-1-2012-1-DE-ERASMUSENW), 2012-2015 (Coordinator P25).

- grant from the Polish-German Foundation for Science/ Deutsch-Polnische Wissenschaftsstiftung for the years 2016 and 2017, for the academic- research project: Polnisch – Deutsche wissenschaftliche Dialoge über Kinderrechte, Janusz Korczak und Migration / Polish- German academic dialogues about children’s rights, Janusz Korczak and migration, project no.:2016-07. Coordinator, manager: Urszula Markowska-Manista PhD, May 2016 – June 2017.

Member of the international Northern Network team operating within CREAN - Children's Rights Erasmus Academic Network, European Commission, Lifelong Learning Programme (Award 527696-LLP-1-2012-1-DE-ERASMUSENW) 2012-2015

Opieka nad pracownikiem (post-doc) zrekrutowanym w otwartym konkursie o zasięgu międzynarodowym:

-a project LEAD and an academic supervisor for two University scholars from Nigeria: Ekwutosi Essien Offiong PhD (University of Calabar) and Chinyere Lilian Okam PhD (University of Calabar).  Consultancy  and supervision of an academic research project dedicated to Child positionings and women positioning in traditional and liberal discourses 2019 http://www.aps.edu.pl/unesco-chair/unesco-janusz-korczak-chair-international-summer-schools/

Researcher and member of the scientific-organisational committee of the international participatory conference: Children as Human Rights Defenders. Child Rights in Action, Initiatives et Changement, France 2019.

Reviews in international and national journals

Globalisation, Societies and Education, Taylor & Francis Group (2019), Child Indicators Research, Springer (2019), Polityka Społeczna (2018), Kwartalnik Pedagogiczny (2018), Society Register (2017-2018)

International Presentations, Invited

Keynote at the international conference: The perspective of the Child’ EUSARF 2020, Zurich, Switzerland.

Keynote at the International Conference:  Janusz Korczak's Pedagogical Ideas, University of Patras, Patras, 2019, Greece.

Keynote at the International Conference: “The Best Interests of the Child: a dialogue between theory and practice. Focus on the best interests of the child in family affairs”, organized by the Belgian authorities, in cooperation with the Children’s Rights Division of the Council of Europe, Brussels, December 2014.

Lecture and seminar: The childhood of Ba’Aka children and their rights to education, Centre for Research on Families and Relationships and Moray House School of Education, University of Edinburgh, 2019, United Kingdom.

Empowering indigenous women and children in the development practices and research for justice and sustainable development /Virtual Presentation/, International Conference: Engendering Access to Justice for Development in Sub Saharan Africa, the Nordic Africa Institute in cooperation with University of Western Cape, Comillas Pontifical University and Global Development Institute, University of Manchester, Cape Town, 2019, South Africa.

Lecture: The forest education of Ba’Aka children and many other aspects of their community life in Central Africa & Childhood Studies Seminar, Department of Social Work, Babes- Bolyai University, Cluj, 2019, Rumania.

Presentation: The Life of Ba’aka Children and Their Rights. The Processes of Poverty and Deprivation. International Conference: What works for Africa’s Poorest Children? Social Policies and Programmes for Children Living in Extreme Deprivation,  2018, EPRC, UNICEF and the University of Manchester, Kampala, Uganda.

Lecture: Die Herausforderungen von Flucht und Migration – Kinder und ihre Rechte in multikultureller Perspektive, II. Internationaler Fachtag: Migration und Flucht von Kindern – Globale und lokale Herausforderungen für ein kinderrechtlich orientiertes Denken und Handeln, Evangelische Hochschule Darmstadt, 2018, Germany.

ISA presentation: Migrant and Refugee Children in Polish Schools – (non) Discriminatory School Practices,  session: The Children’s Crusade: Migrant Children, ISA CONGRESS, Toronto, 2018, Canada.

Oral presentation: Present- absent? Migrant and refugee children in Polish schools in the narratives of teachers,  13th Conference of the European Sociological Association. (Un)Making Europe Capitalism, Solidarities, Subjectivities, Athens, Greece 2017.

Lectures: Multiple-discrimination of children with a migrant background & Discrimination against migrant, ethnic and national minority children in education, Summer School “Children’s Rights to Non-Discrimination”, University of Minho, Braga, Portugal,  2014.

Presentation during the International week ‘To grow up in an opportune, multilingual and metropolitan context’, Erasmushogeschool Brussel, Departement of Education and Pedagogics, Center of Expertise in Urban Coaching & Education Brussels, Belgium 2017.

Presentation: THE CHILD’S RIGHT TO BE HEARD AND SEEN. Participatory research with and among children from excluded communities in the Central African Republic, 10th International Seminar devoted to Dr. Janusz Korczak: Children as Human Rights Defenders – in the spirit of Janusz Korczak and the Convention on the Rights of the Child. The Permanent Mission of the Republic of Poland to United Nation, Geneva 2018, Switzerland.

Presentation: Children-soldiers and children of indigenous peoples – (in)direct victims, witnesses and agents of conflict. The problem of children’s participation from local perspective, the international conference “Children as actors for transforming society”, CAUX Foundation as part of the Luman security”, Caux, 2013 Switzerland.

ORCID ID https://orcid.org/0000-0003-0667-4164

MACR Childhood Studies and Children's Rights 

http://www.contemporarynomad.pl/


 

Wydział Pedagogiczny UW

Wydział Pedagogiczny UW