
dr hab. Agnieszka Wołowicz
adiunkt
Zakład Psychologii Edukacyjnej
Prodziekan ds. naukowych
a.wolowicz@uw.edu.pl
118, piątek 12.00-13.30

Zainteresowania naukowe:
disability studies, feminist disability studies

Wybrane publikacje:
Wołowicz, A. (2021). Paradygmat zignorowany. Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Wołowicz-Ruszkowska A. (2013). Zanikanie? Trajektorie tożsamości kobiet z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Wiszejko-Wierzbicka, D., Racław, M., Wołowicz-Ruszkowska, A. (2018). Byliśmy jak z kosmosu. Między (nie)wydolnością środowiska a potrzebami rodziców z niepełnosprawnościami. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Ćwirynkało, K., Parchomiuk, M., Wołowicz, A. (2024). Cooperation with Persons with Intellectual Disabilities. Reflections of Co-Researchers Associated with Conducting Inclusive Research. Social Science, 13, 136.
Gajda, A., Omelańczuk, I., Wołowicz, A. (2023). Qualitative content analysis of school textbooks based on European Gender Equality Index. European Educational Research Journal. 1(23).
Wołowicz, A., Kocejko, M. (2022). Przemoc wobec kobiet z niepełnosprawnościami. Societas Communitas, 1(33), 161-182.
Pamuła, N., Król, A., Wołowicz, A. (2022). Paradoksy widzialności: o związkach teorii queer i studiów o niepełnosprawności.Teksty drugie, 1, 152-169.
Gajda, A., Wołowicz, A. (2022). If not in Science, then where are the Women? A Content Analysis of School Textbooks. Education as Change, 26.
Wołowicz, A., Król, A., Struzik, J. (2021). Disabled women, care regimes and institutionalised homophobia. A case study from Poland. Sexuality Research and Social Policy, 19, 777–789.
Wołowicz, A., Kocejko, M., Ferenc, K. (2020). Women with disabilities and access to gynaecological services in Poland. Disability & Society.
Wołowicz-Ruszkowska, A., McConnell, D. (2017). The Experience of Adult Children of Mothers with Intellectual Disability: A Qualitative Retrospective Study from Poland. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 30(3), 482-491.
Trzebiński, J., Wołowicz-Ruszkowska, A., Wójcik, A. D. (2016). The impact of self–narratives of motherhood for mothers of children with autism. Frontiers in Psychology, 7.
Wołowicz-Ruszkowska, A. (2016). How Polish Women with Disabilities Challenge the Meaning of Motherhood. Psychology of Women Quarterly, 40(1), 80-95.
Goodley, D., Szarota, M., Wołowicz, A. (2022). Disability. In: The Palgrave Encyclopedia of the Possible. UK: Palgrave Macmillan.
Trzebiński, J., Wołowicz, A. (2019). Plasticity of natural concepts and creativity. In: I. Lebuda, V. Glaveanu (Eds.), The Palgrave Handbook of Social Creativity Research (s. 263-280). UK: Palgrave Macmillan.
Wołowicz-Ruszkowska A. (2013). Zanikanie? Trajektorie tożsamości kobiet z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Wiszejko-Wierzbicka, D., Racław, M., Wołowicz-Ruszkowska, A. (2018). Byliśmy jak z kosmosu. Między (nie)wydolnością środowiska a potrzebami rodziców z niepełnosprawnościami. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Ćwirynkało, K., Parchomiuk, M., Wołowicz, A. (2024). Cooperation with Persons with Intellectual Disabilities. Reflections of Co-Researchers Associated with Conducting Inclusive Research. Social Science, 13, 136.
Gajda, A., Omelańczuk, I., Wołowicz, A. (2023). Qualitative content analysis of school textbooks based on European Gender Equality Index. European Educational Research Journal. 1(23).
Wołowicz, A., Kocejko, M. (2022). Przemoc wobec kobiet z niepełnosprawnościami. Societas Communitas, 1(33), 161-182.
Pamuła, N., Król, A., Wołowicz, A. (2022). Paradoksy widzialności: o związkach teorii queer i studiów o niepełnosprawności.Teksty drugie, 1, 152-169.
Gajda, A., Wołowicz, A. (2022). If not in Science, then where are the Women? A Content Analysis of School Textbooks. Education as Change, 26.
Wołowicz, A., Król, A., Struzik, J. (2021). Disabled women, care regimes and institutionalised homophobia. A case study from Poland. Sexuality Research and Social Policy, 19, 777–789.
Wołowicz, A., Kocejko, M., Ferenc, K. (2020). Women with disabilities and access to gynaecological services in Poland. Disability & Society.
Wołowicz-Ruszkowska, A., McConnell, D. (2017). The Experience of Adult Children of Mothers with Intellectual Disability: A Qualitative Retrospective Study from Poland. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 30(3), 482-491.
Trzebiński, J., Wołowicz-Ruszkowska, A., Wójcik, A. D. (2016). The impact of self–narratives of motherhood for mothers of children with autism. Frontiers in Psychology, 7.
Wołowicz-Ruszkowska, A. (2016). How Polish Women with Disabilities Challenge the Meaning of Motherhood. Psychology of Women Quarterly, 40(1), 80-95.
Goodley, D., Szarota, M., Wołowicz, A. (2022). Disability. In: The Palgrave Encyclopedia of the Possible. UK: Palgrave Macmillan.
Trzebiński, J., Wołowicz, A. (2019). Plasticity of natural concepts and creativity. In: I. Lebuda, V. Glaveanu (Eds.), The Palgrave Handbook of Social Creativity Research (s. 263-280). UK: Palgrave Macmillan.

Aktywność naukowa:
Projekty naukowe:
2015/17/B/HS6/04148: Doświadczanie macierzyństwa przez kobiety z niepełnosprawnością intelektualną, Narodowe Centrum Nauki, funkcja: kierownik
2022/47/B/HS6/01432: Przemoc domowa wobec kobiet z niepełnosprawnościami, Narodowe Centrum Nauki, funkcja: kierownik
2018/31/B/HS6/01041: Osoby queer z niepełnosprawnościami w Polsce, Narodowe Centrum Nauki, funkcja: kierownik
2015/17/B/HS6/04148: Doświadczanie macierzyństwa przez kobiety z niepełnosprawnością intelektualną, Narodowe Centrum Nauki, funkcja: kierownik