22-23 marca 2018 'O inkluzji i wykluczeniu’
O inkluzji i wykluczaniu – środowiska włączające w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej Warszawa, 22-23 marca 2018 roku
Rada Naukowa Konferencji:
Prof. dr hab. Iwona Chrzanowska
Prof. dr hab. Zenon Gajdzica
Dr hab. Ewa Jarosz
Prof. dr hab. Amadeusz Krause
Prof. dr hab. Krystyna Marzec-Holka
Prof. dr hab. Anna Nowak
Prof. dr hab. Barbara Smolińska-Theiss
Prof. dr hab. Wiesław Theiss
Szanowni Państwo,
Zakład Integracji, Inkluzji i Edukacji społecznej Wydziału Pedagogicznego UW serdecznie zaprasza do udziału w konferencji naukowej:
„O inkluzji i wykluczaniu – środowiska włączające
w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej”
Warszawa, 22-23 marca 2018 roku
Pod patronatem:
Zespołu Pedagogiki Specjalnej KNP PAN
oraz we współpracy z Zespołem Pedagogiki Społecznej KNP PAN
organizowanej w roku:
65-lecia Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
60-lecia powołania Katedry Pedagogiki Specjalnej na Wydziale Pedagogicznym UW
61-lecia powołania Katedry Pedagogiki Społecznej na Wydziale Pedagogicznym UW
Konferencja odbędzie się w dniach 22-23 marca 2018 r. w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego przy ul. Dobrej 56/66 w Warszawie.
Troska o osoby zagrożone wykluczeniem, o to, jak lepiej i skuteczniej przeciwdziałać marginalizacji jednostek i grup społecznych, była i jest przedmiotem namysłu zarówno pedagogiki specjalnej, jak i pedagogiki społecznej. Obie subdyscypliny zgromadziły w tym obszarze znaczną wiedzę i bogate doświadczenia. Rozwijając idee Marii Grzegorzewskiej, Heleny Radlińskiej, Aleksandra Hulka i Ryszarda Wroczyńskiego wypracowały swoiste podejścia do problematyki wykluczenia i inkluzji społeczno-edukacyjnej. Nie są one sprzeczne. Przeciwnie, trzeba podkreślić ich komplementarność względem siebie i potencjał w budowaniu kompleksowego i złożonego obrazu procesów wykluczania i inkluzji w perspektywie edukacyjnej. Jesteśmy przekonane, że dziś konieczne jest właśnie interdyscyplinarne tworzenie i wykorzystywanie wiedzy pedagogicznej. Społeczeństwo włączające musi być oparte na poszanowaniu praw człowieka i podstawowych wolności, różnorodności kulturowej, etnicznej i wszelkiej innej, sprawiedliwości społecznej, poszanowaniu i zaspokajaniu potrzeb grup szczególnie narażonych na wykluczenie, oraz na demokratycznej partycypacji i rządach prawa (ONZ). Kształtowanie włączającego społeczeństwa to proces dotykający w zasadzie wszystkich aspektów życia społeczności, zatem powinien być rozpatrywany w różnych wymiarach: społecznym, kulturowym, ekonomicznym, politycznym, edukacyjnym, fizycznym, prawnym i relacyjnym.
Konferencja jest propozycją takiego właśnie wieloaspektowego spojrzenia na procesy wykluczania i inkluzji. Chcemy zachęcić do zarysowania wspólnej przestrzeni teoretycznej i badawczej oraz do pedagogicznej refleksji nad procesami kształtowania środowisk włączających.
Proponujemy pięć obszarów dyskusji naukowej nad wykluczeniem, inkluzją i środowiskami włączającymi w perspektywie edukacyjnej:
– konteksty polityczno-prawne (m. in. uwarunkowania prawne i polityki (nie)sprzyjające integracji i włączaniu);
– konteksty instytucjonalne (np. funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, pomocowych, opiekuńczych, kulturalnych, organizacji pozarządowych etc. w kontekście wykluczania i inkluzji);
– konteksty relacyjne (wykluczanie i inkluzja w relacjach międzyjednostkowych i międzygrupowych, np. kontakty rówieśnicze, rodzinne, sąsiedzkie);
– konteksty kulturowe (szeroko pojmowane aspekty kulturowe kształtujące warunki tworzenia środowisk włączających);
– praktyki integracji i inkluzji w powyższych kontekstach.
Formuła konferencji to wystąpienia, dyskusje panelowe i sesja plakatowa. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo selekcji referatów i ich wstępnej akceptacji.
Teksty referatów po uzyskaniu pozytywnej oceny recenzentów zostaną opublikowane w „Kwartalniku Pedagogicznym” (10 pkt. MNiSW) lub czasopiśmie „Kultura i Edukacja” (12 pkt).
Koszt uczestnictwa w konferencji wynosi 440 złotych. Wpłaty należy dokonać: Millenium Bank 69 1160 2202 0000 0000 6084 9408 z dopiskiem Konferencja INKLUZJA. Opłata obejmuje: udział w konferencji, materiały konferencyjne, catering, uroczystą kolację i obiad drugiego dnia konferencji. Opłata nie obejmuje kosztów noclegu.
Formularz rejestracyjny znajdą Państwo tutaj: https://goo.gl/forms/8iHTVfWAtZbdmC7d2.
Termin rejestracji i wpłat upływa 15 lutego 2018 r.
Serdecznie zapraszamy!
Komitet Organizacyjny Konferencji:
Dr hab. Grażyna Dryżałowska prof. UW
Dr hab. Agnieszka Naumiuk
Dr Magdalena Kuleta–Hulboj
Dr Anna Steinhagen
Dr Monika Skura
Dr Marta Pietrusińska
Sekretariat konferencji: konferencja.wpuw@uw.edu.pl
PROGRAM KONFERENCJI
Dzień I, 22 marca 2018 r.
Rejestracja Uczestników Konferencji – kawa, herbata, kanapki 9.30-10.15
UROCZYSTE OTWARCIE, 10.15-11.00
Prof. Dr hab. Anna Wiłkomirska Dziekan Wydziału Pedagogicznego UW, Otwarcie Konferencji, przywitanie Gości
Prof. dr hab. Wiesław Theiss, Prof. dr hab. Grażyna Dryżałowska, Dr hab. Agnieszka Naumiuk: Zakład Integracji, Inkluzji i Edukacji Społecznej Katedry Pedagogiki Specjalnej i Społecznej Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego – z kart historii,
SESJA PLENARNA I 11.00 -13.00
PRZEWODNICZENIE: Prof. dr hab. Barbara Smolińska -Theiss, Prof. dr hab. Zenon Gajdzica
Prof. dr hab. Barbara Smolińska- Theiss, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Znaczenie ujęcia interdyscyplinarnego zjawisk inkluzji i integracji w naukach pedagogicznych
Prof. dr hab. Iwona Chrzanowska, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bariery edukacji włączającej – obciążenie zawodowe nauczycieli
Dr hab. Ewa Jarosz, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Sensy i bezsensy partycypacji społecznej dzieci i młodzieży
Prof. dr hab. Andrzej Twardowski, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Rola rówieśniczego tutoringu w edukacji inkluzyjnej dzieci z niepełnosprawnościami
Prof. dr hab. Zenon Gajdzica, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Inkluzja edukacyjna uczniów z niepełnosprawnością jako dekonstrukcja edukacjispecjalnej?
Prof. dr hab. Maria Chodkowska, Dr hab. Zdzisław Kazanowski, Uniwersytet Marii Curie-
Skłodowskiej w Lublinie
Gotowość do akceptacji rówieśnika z niepełnosprawnością intelektualną we wspólnej przestrzeni klasy szkolnej
Dr hab. Marcin Wlazło, Prof. US, Uniwersytet Szczeciński
Integracja jako cel inkluzji. Pedagogiczne korzenie i aspekty spójności społecznej
LUNCH 13.00-14.00
POSTER – Prezentacja
Mgr Katarzyna Front-Dziurkowska, Mgr Dagmara Dobosz, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Jak ryba, co bez głosu pływa- refleksja o adultyzmie i dyskryminacji wobec młodych
OBRADY W SEKCJACH 14.00-15.30
SEKCJA I. Wyzwania Inkluzji i integracji w środowiskach rówieśniczych
PRZEWODNICZENIE: Dr hab. Piotr Gindrich, UMKS; Dr hab. Ewa Jarosz, UŚ
REFERAT WPROWADZAJĄCY: Dr hab. Piotr Gindrich, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Analiza zależności między oczekiwaną aprobatą społeczną a gotowością pro-inkluzyjną uczniów z uwzględnieniem wybranych zmiennych demograficznych
Dr Kamila Miler-Zdanowska, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Ociemniały uczeń z niepełnosprawnością sprzężoną – relacje rówieśnicze
Dr Magdalena Wędzińska, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Postawy uczniów szkół ponadgimnazjalnych wobec osób z niepełnosprawnością ruchową
Dr Karolina Walczak – Człapińska, Uniwersytet Łódzki
Świadek wykluczenia w sytuacji dręczenia rówieśniczego. Interwencje sprzyjające inkluzji i wykluczaniu
Mgr Agnieszka Lewko, Uniwersytet Śląski
Inkluzja w warunkach świetlicy środowiskowej
SEKCJA II. Wyzwania Inkluzji i integracji społecznej i edukacyjnej w środowisku osóbdorosłych
PRZEWODNICZENIE: Dr hab. Jarosław Bąbka, Prof. UZ, Dr hab. Anna Zamkowska, Prof. UTH
REFERAT WPROWADZAJĄCY: Dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ, Uniwersytet Zielonogórski
Proinkluzyjne walory kapitału społecznego w kontekście osób z niepełnosprawnością zagrożonych wykluczeniem
Dr hab. Anna Zamkowska, prof. UTH, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu
Środowiska w(y)łączające dorosłe osoby z zaburzeniami autystycznymi
Dr hab. Agnieszka Naumiuk, Uniwersytet Warszawski
Praktyki inkluzji w pracy środowiskowej na przykładzie settlementu Hull House w Chicago (1889-1935)
Dr Zbigniew Chodkowski, Uniwersytet Rzeszowski
Uwarunkowania adaptacji człowieka do środowiska pracy
Dr Marta Jadwiga Pietrusińska, Uniwersytet Warszawski
Edukacja dorosłych jako potencjalne pole integracji osób odmiennych kulturowo
SEKCJA III a. Edukacja włączająca – wyzwania w środowiska szkolnego
PRZEWODNICZENIE: Dr hab. Krystyna Barłóg, Prof. UR, Dr Karol Bidziński, UJK
REFERAT WPROWADZAJĄCY: Dr hab.Krystyna Barłóg, prof. UR, Uniwersytet Rzeszowski
Szkoła włączająca przestrzenią działań ograniczających tendencje wykluczania?
Dr Karol Bidziński, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Idea edukacji włączającej kierunkiem rozwoju organizacyjnego szkoły – badania ewaluacyjne
Dr hab. Grażyna Gunia, Prof. UP; Mgr Gałuszka Izabela; Mgr Agnieszka Ochman, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Szanse i zagrożenia dla inkluzji osób z niepełnosprawnością w perspektywie pedagogiki specjalnej
Dr Katarzyna Stankiewicz, Uniwersytet Gdański
Międzykulturowe otwarcie szkoły jako odpowiedź na potrzeby ucznia z doświadczeniem migracyjnym. Zarys problematyki
Dr Matylda Pachowicz, Collegium Da Vinci Poznań
Kultura (nie)integracyjna w szkołach podstawowych w Wielkopolsce
PRZERWA KAWOWA 15.30-16.00
SESJA PLENARNA II 16.00-17.30
PRZEWODNICZENIE: Prof. dr hab. Krystyna Marzec-Holka, UW; Dr hab. Beata Jachimczak, prof. UAM
Dr hab. Teresa Żółkowska, Prof. US, Uniwersytet Szczeciński
Konstruowanie niepełnosprawności intelektualnej: inkluzja czy wykluczenie?
Dr hab. Elżbieta Górnikowska-Zwolak, Prof. UŚ, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Wzmożona obecność języka wykluczającego w polskiej przestrzeni publicznej – alert dla pedagogów
Dr hab. Beata Jachimczak, Prof. UAM, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
O pozorowaniu zmian w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Dr hab. Krystyna M. Błeszyńska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Przestrzeń edukacyjna jako obszar społecznej inkluzji osób z doświadczeniem migracyjnym
Dr Joanna Smogorzewska, Dr hab. Grzegorz Szumski, prof. APS, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Formy kształcenia a rozwój teorii umysłu. Czy środowisko szkoły ma znaczenie dla rozwoju teorii umysłu u dzieci z niepełnosprawnością?
Prof. dr hab. Grażyna Dryżałowska, Uniwersytet Warszawski
Iluzoryczność procesu inkluzji społecznej.
UROCZYSTA KOLACJA 19.00
Dzień II, 23 marca 2018 r.
OBRADY W SEKCJACH 9.00-10.50
SEKCJA IV.Rola nauczyciela w integracji i inkluzji społecznej
PRZEWODNICZENIE: Prof. dr hab. Iwona Chrzanowska, UAM; Dr hab. Ewa Skrzetuska, Prof. SGGW,
REFERAT WPROWADZAJĄCY: Dr hab. Ewa Skrzetuska, Prof. SGGW, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Refleksja nauczyciela podstawą działań włączających w edukacji
Dr Barbara Kutrowska, Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu
Postawy nauczycieli wobec osób z niepełnosprawnością w kontekście inkluzji
Dr Monika Skura, Uniwersytet Warszawski
„Społeczeństwo dla wszystkich”, czy tylko ”szkoła dla wszystkich” – opinie nauczycieli szkoły specjalnej, integracyjnej i masowej
Dr Szymon Godawa, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Funkcjonowanie dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w klasie integracyjnej. Najczęściej popełniane błędy
Dr Beata Skotnicka, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Rozumienie pojęcia edukacja włączająca przez nauczycieli ogólnodostępnych szkół wiejskich – doniesienie z badań
Dr Beata Antoszewska; Dr Małgorzata Moszyńska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu
Uczeń z niepełnosprawnością a inkluzja. Wymiar teoretyczny i praktyczny pracy nauczycieli w szkole przyszpitalnej
SEKCJA III b. Edukacja włączająca – wyzwania w środowisku szkoły
PRZEWODNICZENIE: Dr Iwona Konieczna, APS; Dr Magdalena Olempska-Wysocka, UAM
REFERAT WPROWADZAJĄCY: Dr Iwona Konieczna, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Kompetencje komunikacyjne uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczycieli jako „narzędzie” w drodze do inkluzji
Dr Magdalena Olempska-Wysocka, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Edukacja włączająca a uczeń z wadą słuchu
Dr Beata Gumienny, Uniwersytet Rzeszowski
Opór uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w kontekście zmiany szkoły (diagnoza wstępna)
Dr Izabella Kucharczyk, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Uczeń z dysfunkcją wzroku w wieku wczesnego dorastania w szkole ogólnodostępnej i specjalnej – wybrane kompetencje społeczne
Dr Aneta Lew-Koralewicz, Uniwersytet Rzeszowski
Edukacja włączająca w relacjach uczniów z autyzmem
Mgr Daria Szykowna, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Inkluzja dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w warunkach szkoły ogólnodostępnej
SEKCJA V. Rola kultury i instytucji kultury w integracji i inkluzji
PRZEWODNICZENIE: Dr hab. Małgorzata Czerwińska, UZ; Dr hab. Agnieszka Naumiuk, UW
REFERAT WPROWADZAJĄCY: Dr hab. Małgorzata Czerwińska, Uniwersytet Zielonogórski,
Osoby z niepełnosprawnością wzroku w świecie kultury – specyfika i uwarunkowania uczestnictwa inkluzywnego
Dr Anna Steliga, Uniwersytet Rzeszowski,
Choroba nie wyklucza z bycia artystą. Przegląd projektów włączających osoby z niepełnosprawnościami
Mgr Monika Gałkowska, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Arteterapia jako metoda wspierania rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów klas integracyjnych
Mgr Elwira Grzelecka, Uniwersytet Zielonogórski
Internet – szansa na inkluzję społeczno–kulturalną osób z niepełnosprawnością wzroku?
Dr Edyta Nieduziak, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Kultura dostępna czy Kultura Bez Barier? Działania instytucji kultury na rzecz włączania osób niepełnosprawnych
Mgr Barbara Lipińska, Uniwersytet Warszawski
Sztuka w służbie inkluzji czy inkluzja na rzecz sztuki?
PRZERWA KAWOWA 10.50-11.20
OBRADY W SEKCJACH 11.20-13.00
SEKCJA VI. Czynniki zapobiegające wykluczeniu
PRZEWODNICZENIE: Dr hab. Ewa Kantowicz, Prof. UWM; Dr hab. Remigiusz Kijak, UW
REFERAT WPROWADZAJĄCY: Dr hab. Remigiusz Kijak, Uniwersytet Warszawski
Partnerstwo osób niepełnosprawnych intelektualnie drogą ku inkluzji
Dr Izabela Marczykowska, Dr Małgorzata Zaborniak-Sobczak, Uniwersytet Rzeszowski
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w perspektywie nowych rozporządzeń – analiza ilościowa
Dr Andrzej Chudnicki, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Uczniowie niedostosowani i zagrożeni niedostosowaniem społecznym w systemie edukacji. Inkluzja czy ekskluzja?
Dr Katarzyna Smolińska, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
W poszukiwaniu (nie)możliwych strategii wspierania kompetencji komunikacyjnych ucznia z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej
Mgr Ewelina Młynarczyk-Karabin, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Rola technologii informacyjno-komunikacyjnych we włączaniu osób z niepełnosprawnością do życia w społeczeństwie
SEKCJA VII. Rodzina w sytuacji wykluczenia społecznego
PRZEWODNICZENIE: Prof. dr hab. Krystyna Marzec-Holka; Dr hab. Maria Kolankiewicz. Prof. UW
REFERAT WPROWADZAJĄCY: Dr hab. Maria Kolankiewicz Prof. UW; Mgr Ewelina Kownacka, Uniwersytet Warszawski
Adopcja dzieci z niepełnosprawnością
Dr Łukasz Albański, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Czekając na dziecko: przypadek adopcji międzyrasowej
Dr Diana Aksamit, mgr Katarzyna Kruś, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Moja dorosła siostra, mój dorosły bratz głęboką niepełnosprawnością intelektualną w relacji matek i rodzeństwa
Mgr Mateusz Smieszek, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Rodzice osób niepełnosprawnych na portalu społecznościowym Facebook
Dr Ewa Gawlik, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Doświadczenia życiowe osób z niepełnosprawnością intelektualna
SEKCJA VIII . Społeczno-kulturowe konteksty wykluczenia i inkluzji
PRZEWODNICZENIE: Prof. dr hab. Grażyna Dryżałowska, UW; Dr hab. Ewa Bobrowska, UJ
REFERAT WPROWADZAJĄCY: Dr hab. Ewa Bobrowska, Uniwersytet Jagielloński
Sfera publiczna jako czynnik integracji społecznej. Kilka słów o tym co racjonalne i nieracjonalne
Dr Maciej Jabłoński, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Człowiek niepełnosprawny w ujęciu pedagogiki neokolonialnej
Dr Magdalena Kuleta-Hulboj, Uniwersytet Warszawski
Inkuzywny potencjał edukacji globalnej
Dr Agnieszka Wołowicz-Ruszkowska, Akademia Pedagogiki Specjalnej
Badania partycypacyjne jako odpowiedź na założenia społecznego modelu niepełnosprawności?
Dr Zbigniew Babicki, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Wsparcie społeczne dziecka w sytuacji ubóstwa – przykład rwandyjski
LUNCH13.00-13.45
OBRADY W SEKCJACH 13.45-14.45
SEKCJA IX. Poradnictwo i interwencja jako metody zapobiegające wykluczeniu
PRZEWODNICZENIE: Dr Anna Steinhagen, UW;Dr Magdalena Kuleta-Hulboj, UW
REFERAT WPROWADZAJĄCY: Dr Anna Steinhagen, Uniwersytet Warszawski
Komunikacja z nauczycielami w percepcji rodziców dzieci z zaburzeniami więzi
Dr Sylwia Wrona, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Wczesna diagnoza i terapia Autyzmu szansą na rozwój dziecka i jego rodziny – przykład izraelski
Dr Elżbieta Paradowska, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Edukacja włączająca w perspektywie nauczycieli przedszkoli ogólnodostępnych
Dr Grażyna Walczak, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Wczesne wspomaganie rozwoju w kontekście edukacji włączającej
SEKCJA X. Czynniki ryzyka wykluczenia społecznego
PRZEWODNICZENIE: Dr Kornelia Czerwińska, APS, Dr Monika Skura, UW
REFERAT WPROWADZAJĄCY: Dr Kornelia Czerwińska, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Nabycie niepełnosprawności wzroku w późnej dorosłości jako czynnik ryzyka ekskluzji społecznej
Dr Anida Szafrańska, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Dorosłość niepełnosprawnych intelektualnie wychowanków placówek opiekuńczo – wychowawczych
Dr Magdalena Wałachowska, Akademia Pedagogiki Specjalnej
Dermatologiczna choroba przewlekła jako czynnik ryzyka wykluczenia społecznego
Mgr Agnieszka Jaros, Uniwersytet Łódzki
Czynniki sprzyjające inkluzji społecznej w narracjach byłych wychowanek placówek resocjalizacyjnych
SEKCJA XI. Socjalno-edukacyjne konteksty wykluczenia i inkluzji
PRZEWODNICZENIE: Dr hab. Ewa Kantowicz, Prof. UWM, Dr Marta Jadwiga Pietrusińska, UW
REFERAT WPROWADZAJĄCY: Dr hab. Ewa Kantowicz, Prof. UWM, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Międzynarodowa praca socjalna wobec kwestii wykluczenia i inkluzji
Dr Sabina Pawlik, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Uważam, że potrzebuję kontaktów społecznych (…) Osobiste narracje osób z późną diagnozą Spektrum Zaburzeń Autystycznych
Mgr Karolina Gniazdowska, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Edukacja włączająca – korzyści dla uczniów z i bez niepełnosprawności
Mgr Agnieszka Kowalska, Uniwersytet Warszawski
Edukacja inkluzyjna i aktywizacja jako pedagogiczna odpowiedź na nierówności społeczne
PODSUMOWANIE KONFERENCJI 14.45– 15.45
Komitet Naukowy: Prof. dr hab. Iwona Chrzanowska, Prof. dr hab. Zenon Gajdzica, Dr hab. Ewa Jarosz , Prof. dr hab. Amadeusz Krause, Prof. dr hab. Krystyna Marzec-Holka, Prof. dr hab. Anna Nowak, Prof. dr hab. Barbara Smolińska-Theiss, Prof. dr hab. Wiesław Theiss
Dyskusja o roli pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej w kształtowaniu warunków integracji i inkluzji społecznej i edukacyjnej
Moderowanie: Prof. dr hab. Grażyna Dryżałowska, UW; Dr hab. Agnieszka Naumiuk, UW
ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI15.45-16.00
Prof. Dr hab. Grażyna Dryżałowska, UW; Dr hab. Agnieszka Naumiuk, UW