Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Upskilling Preservice Teachers to Support Young Children with Autism Spectrum Disorder through Digital Social Stories

Doskonalenie umiejętności nauczycieli przedszkolnych w zakresie wsparcia dzieci z zaburzeniami
ze spektrum autyzmu za pomocą cyfrowych opowieści społecznych

Projekt EARLY-ASD odpowiada na istotne potrzeby edukacji wczesnoszkolnej, wyposaża przyszłych nauczycieli w specjalistyczne umiejętności wspierania dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Poprzez zastosowanie nowatorskich narzędzi cyfrowych, projekt dąży do stworzenia programu studiów wyższych skoncentrowanego na wczesnej interwencji w rozwój społeczny i emocjonalny dzieci. W ramach projektu stworzone zostaną łatwo dostępne cyfrowe opowieści społeczne, a przyszli nauczyciele zostaną przeszkoleni do ich stosowania w praktyce.

Celem projektu EARLY-ASD jest zwiększenie gotowości zawodowej przyszłych nauczycieli, dostarczając im wiedzy i narzędzi dopasowanych do potrzeb dzieci z ASD.

Kluczowe założenia projektu obejmują:

  • Opracowanie programu kursu skoncentrowanego na wczesnej interwencji dla dzieci przedszkolnych z ASD

  • Stworzenie cyfrowych opowieści społecznych, które ułatwią dzieciom zrozumienie interakcji społecznych, nauczą umiejętności społecznych i pomogą im radzić sobie w trudnych sytuacjach

  • Przygotowanie praktycznego przewodnika dla nauczycieli pt. „Jak wykorzystywać cyfrowe opowieści społeczne w rozwoju społecznym i emocjonalnym dzieci z ASD?”

Realizacja

Projekt zakłada realizację działań o charakterze zarówno opisowym, jak i eksperymentalnym. Proces zbierania danych obejmuje m.in. badania ankietowe online oraz organizację warsztatów, natomiast działania eksperymentalne będą polegały na pilotażowym wdrożeniu programu kursu oraz interwencjach bezpośrednich z dziećmi z ASD.

Kluczowe rezultaty projektu EARLY-ASD obejmują:

  • Specjalistyczny program kursu skoncentrowany na wczesnej interwencji dla dzieci przedszkolnych z ASD

  • Zestaw cyfrowych opowieści społecznych wspierających rozwój umiejętności społecznych i ułatwiających integrację społeczną dzieci z ASD

  • Przewodnik praktyczny na temat wykorzystania cyfrowych opowieści społecznych do wspierania rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci z ASD

Korzyści Długoterminowe

Projekt EARLY-ASD dąży do trwałych zmian w kształceniu nauczycieli, wyposażając przyszłych nauczycieli w narzędzia i strategie wspierające dzieci z ASD. Inicjatywa ta przyczyni się do tworzenia bardziej inkluzyjnych środowisk przedszkolnych oraz poprawy umiejętności społecznych dzieci z ASD. Program kursu, opowieści cyfrowe i przewodnik będą szeroko udostępnione, aby zapewnić, że korzyści projektu dotrą do odbiorców w całej Europie i poza jej granicami.

Numer projektu – 2024-1-PL01-KA220-HED-000246304

 Dofinansowanie – 250 000,00 EUR

Okres realizacji projektu – 01.09.2024 – 28.02.2027

Liderem projektu jest UNIWERSYTET WARSZAWSKI – Wydział Pedagogiczny

– Partnerzy projektu:

  • UNIVERSITATEA DIN BUCURESTI (Rumunia)
  •  UNIVERSIDAD DE COMPULTENSE DE MADRID (Hiszpania)
  • CANAKKALE ONSEKIZ MART UNIVERSITESI (Turcja)
  • MELLIS EGITIM TEKNOLOJI TICARET LIMITED SIRKETI (Turcja)
  • AKADEMIA PEDAGOGIKI SPECJALNEJ IM. MARII GRZEGORZEWSKIEJ (Polska)

 Zespół badawczy UW:

dr hab. Joanna Madalińska-Michalak – kierownik projektu

– prof. dr hab. Grzegorz Szumski

– dr hab. Joanna Smogorzewska prof. ucz.