Upskilling Preservice Teachers to Support Young Children with Autism Spectrum Disorder through Digital Social Stories
Doskonalenie umiejętności nauczycieli przedszkolnych w zakresie wsparcia dzieci z zaburzeniami
ze spektrum autyzmu za pomocą cyfrowych opowieści społecznych
Projekt EARLY-ASD odpowiada na istotne potrzeby edukacji wczesnoszkolnej, wyposaża przyszłych nauczycieli w specjalistyczne umiejętności wspierania dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Poprzez zastosowanie nowatorskich narzędzi cyfrowych, projekt dąży do stworzenia programu studiów wyższych skoncentrowanego na wczesnej interwencji w rozwój społeczny i emocjonalny dzieci. W ramach projektu stworzone zostaną łatwo dostępne cyfrowe opowieści społeczne, a przyszli nauczyciele zostaną przeszkoleni do ich stosowania w praktyce.
Celem projektu EARLY-ASD jest zwiększenie gotowości zawodowej przyszłych nauczycieli, dostarczając im wiedzy i narzędzi dopasowanych do potrzeb dzieci z ASD.
Kluczowe założenia projektu obejmują:
-
Opracowanie programu kursu skoncentrowanego na wczesnej interwencji dla dzieci przedszkolnych z ASD
-
Stworzenie cyfrowych opowieści społecznych, które ułatwią dzieciom zrozumienie interakcji społecznych, nauczą umiejętności społecznych i pomogą im radzić sobie w trudnych sytuacjach
-
Przygotowanie praktycznego przewodnika dla nauczycieli pt. „Jak wykorzystywać cyfrowe opowieści społeczne w rozwoju społecznym i emocjonalnym dzieci z ASD?”
Realizacja
Projekt zakłada realizację działań o charakterze zarówno opisowym, jak i eksperymentalnym. Proces zbierania danych obejmuje m.in. badania ankietowe online oraz organizację warsztatów, natomiast działania eksperymentalne będą polegały na pilotażowym wdrożeniu programu kursu oraz interwencjach bezpośrednich z dziećmi z ASD.
Kluczowe rezultaty projektu EARLY-ASD obejmują:
-
Specjalistyczny program kursu skoncentrowany na wczesnej interwencji dla dzieci przedszkolnych z ASD
-
Zestaw cyfrowych opowieści społecznych wspierających rozwój umiejętności społecznych i ułatwiających integrację społeczną dzieci z ASD
-
Przewodnik praktyczny na temat wykorzystania cyfrowych opowieści społecznych do wspierania rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci z ASD
Korzyści Długoterminowe
Projekt EARLY-ASD dąży do trwałych zmian w kształceniu nauczycieli, wyposażając przyszłych nauczycieli w narzędzia i strategie wspierające dzieci z ASD. Inicjatywa ta przyczyni się do tworzenia bardziej inkluzyjnych środowisk przedszkolnych oraz poprawy umiejętności społecznych dzieci z ASD. Program kursu, opowieści cyfrowe i przewodnik będą szeroko udostępnione, aby zapewnić, że korzyści projektu dotrą do odbiorców w całej Europie i poza jej granicami.
Numer projektu – 2024-1-PL01-KA220-HED-000246304
Dofinansowanie – 250 000,00 EUR
Okres realizacji projektu – 01.09.2024 – 28.02.2027
Liderem projektu jest UNIWERSYTET WARSZAWSKI – Wydział Pedagogiczny
– Partnerzy projektu:
- UNIVERSITATEA DIN BUCURESTI (Rumunia)
- UNIVERSIDAD DE COMPULTENSE DE MADRID (Hiszpania)
- CANAKKALE ONSEKIZ MART UNIVERSITESI (Turcja)
- MELLIS EGITIM TEKNOLOJI TICARET LIMITED SIRKETI (Turcja)
- AKADEMIA PEDAGOGIKI SPECJALNEJ IM. MARII GRZEGORZEWSKIEJ (Polska)
Zespół badawczy UW:
– dr hab. Joanna Madalińska-Michalak – kierownik projektu
– prof. dr hab. Grzegorz Szumski
– dr hab. Joanna Smogorzewska prof. ucz.