Polskie Towarzystwo Pedagogiczne – Aktualności
Polskie Towarzystwo Pedagogiczne O. Warszawa
Katedra UNESCO im. Janusza Korczaka
Wykład otwarty: Prof. Hermílio Santos o społecznych konstrukcjach obszarów granicznych i narracjach biograficznych trzech pokoleń
Serdecznie zapraszamy na wykład otwarty pt. „Social construction of border areas and researching biographical narratives of 3 generations”,który wygłosi wybitny badacz z Ameryki Południowej, Prof. Hermílio Santos – członek prezydium International Sociological Association (ISA), największej międzynarodowej sieci socjologicznej założonej przez UNESCO w 1948 roku.
Prof. Dr. Hermílio Santos jest członkiem Komitetu Wykonawczego International Sociological Association (2023–2027) oraz reżyserem filmów dokumentalnych. Kieruje także Centrum Analiz Ekonomicznych i Społecznych (CAES-PUCRS).
Data i godzina: 21 stycznia, godz. 10:00–12:00
Miejsce: Akademia Pedagogiki Specjalnej im Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, sala 3213, budynek C, II piętro
Uhonorowanie Profesora
Podczas wykładu Prof. Hermílio Santos zostanie uhonorowany 20. Medalem Katedry UNESCO im. Janusza Korczaka. Medal, ustanowiony przez Senat APS z okazji dwudziestolecia działalności Katedry, przyznano za:
- Wspieranie realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (nr 4, 5 i 10),
-
Podnoszenie świadomości społecznej poprzez produkcję filmów dokumentalnych wspierających młodzież i dzieci zagrożone wykluczeniem społecznym.
Pełna lista laureatów: Medal Katedry UNESCO – lista nagrodzonych.
Lista nagrodzonych: Medal Katedry UNESCO z okazji 20-lecia Katedry UNESCO im. Janusza Korczaka. (aps.edu.pl)
Serdecznie zapraszamy!
Prof. dr hab. Joanna Madalińska-Michalak
Przewodnicząca Oddziału PTP w Warszawie
Szanowni Państwo,
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia oraz nadchodzącego Nowego Roku 2025 Zarząd Oddziału pragnie złożyć Wam najserdeczniejsze życzenia.
Niech magiczna atmosfera świątecznych dni przyniesie Wam radość, ciepło rodzinnych spotkań oraz spokój, który pozwoli zregenerować siły i napełni serca nadzieją.
Życzymy, aby Nowy Rok był czasem pełnym pomyślności, spełnionych planów i sukcesów – zarówno osobistych, jak i zawodowych. Niech każdy dzień 2025 roku przynosi nowe inspiracje, możliwości rozwoju i chwilę na to, co w życiu najważniejsze.
Dziękujemy za Wasze zaangażowanie w działalność Oddziału i współtworzenie naszej wspólnoty. Wierzymy, że nadchodzący rok będzie kolejną okazją do owocnej współpracy i realizacji ambitnych celów.
Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku!
Z wyrazami szacunku,
Przewodnicząca Oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w Warszawie
Zaproszenie na XII Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny
„Człowieczeństwo jako problem pedagogiki i zadanie wychowania”
Olsztyn, 16-18 września 2025 r.
Szanowni Państwo,
Serdecznie zapraszamy do udziału w XII Ogólnopolskim Zjeździe Pedagogicznym, organizowanym przez Polskie Towarzystwo Pedagogiczne oraz Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Hasło przewodnie tegorocznego wydarzenia – Człowieczeństwo jako problem pedagogiki i zadanie wychowania – zachęca do refleksji nad kluczowymi wyzwaniami, jakie stoją przed współczesną pedagogiką, w kontekście zarówno globalnych przemian kulturowych, jak i lokalnych potrzeb edukacyjnych.
Podczas Zjazdu planowane są obrady w jedenastu sekcjach tematycznych, które podejmą istotne zagadnienia, takie jak chociażby:
- Wychowanie człowieka jako podstawowy problem pedagogiki,
- Edukacja wobec wyzwań cyfryzacji i sztucznej inteligencji,
- Rola wychowawców w budowaniu dialogu i przezwyciężaniu mowy nienawiści.
Szczegółowy program oraz opisy sekcji znajdują się na stronie internetowej Zjazdu:
https://zjazdpedagogiczny2025.
Zachęcamy do zgłaszania wystąpień oraz udziału w obradach i dyskusjach, które będą okazją do wymiany doświadczeń i pogłębienia współpracy między badaczami i praktykami.
Prof. dr hab. Joanna Madalińska-Michalak
Przewodnicząca Oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w Warszawie
XIII Międzynarodowa Daltońska Konferencja Naukowo-Implementacyjna pt. Plan Daltoński narzędziem realizacji praw Dziecka
W dniach 22–23 listopada 2024 roku w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie odbyła się XIII Międzynarodowa Daltońska Konferencja Naukowo-Implementacyjna pt. Plan Daltoński narzędziem realizacji praw Dziecka. Wydarzenie miało miejsce w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie i zgromadziło szerokie grono ekspertów, praktyków oraz pasjonatów edukacji z Polski i zagranicy.
Polskie Towarzystwo Pedagogiczne było godnie reprezentowane przez prof. dr hab. Annę Odrowąż-Coates, wiceprzewodniczącą PTP, oraz prof. dr hab. Joannę Madalińską-Michalak, przewodniczącą Oddziału PTP w Warszawie.
Prof. Anna Odrowąż-Coates, otwierając konferencję, zwróciła uwagę na znaczenie spuścizny Helen Parkhurst i Janusza Korczaka, których idee edukacyjne – stawiające na samodzielność, współpracę i szacunek dla dziecka – są wciąż aktualne i istotne w kontekście realizacji praw dziecka. Wystąpienie było także okazją do uczczenia 35-lecia Konwencji o Prawach Dziecka oraz 20-lecia Katedry UNESCO im. Janusza Korczaka.
Prof. Joanna Madalińska-Michalak zaprezentowała wykład pt. „Dobrostan w szkole: Jak wspierać dzieci w trudnych czasach?”, w którym omówiła kluczowe aspekty dobrostanu uczniów, takie jak relacje rówieśnicze, wsparcie nauczycieli oraz dostęp do pomocy psychologicznej. Przedstawione strategie obejmowały rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych nauczycieli, działania wspierające dzieci z doświadczeniem migracyjnym oraz budowanie szkolnego środowiska opartego na wsparciu i zrozumieniu.
Konferencja stanowiła doskonałą platformę wymiany wiedzy i doświadczeń na temat alternatywnych koncepcji edukacyjnych, takich jak Plan Daltoński, oraz ich roli w kształtowaniu edukacji dostosowanej do potrzeb każdego dziecka. Sesje plenarne oraz warsztaty zgromadziły uczestników z Polski i zagranicy, pozwalając na wymianę dobrych praktyk oraz refleksji nad przyszłością edukacji opartej na wartościach, takich jak szacunek, autonomia i odpowiedzialność.
Wykład otwarty: 'Kultura szkoły w modelu La Tefy Schoen i Charlesa Teddliego’ – dr hab. Aleksandra Tłuściak-Deliowska, prof. APS, 4 grudnia, godz. 15:30
Serdecznie zapraszamy na spotkanie Oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w Warszawie, które odbędzie się 4 grudnia 2024 r. w godz. 15:30-17:00 w siedzibie Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, sala 3213, budynek C, II piętro, ul. Szczęśliwicka 40.
Naszym gościem będzie dr hab. Aleksandra Tłuściak-Deliowska, prof. APS, Dyrektor Instytutu Pedagogiki od 2024 roku i Kierownik Szkoły Doktorskiej (2021-2024), która od 2022 roku kieruje Zespołem Badań Kultury Szkoły i Procesu Kształcenia (SCHOOLab) w Instytucie Pedagogiki APS.
Temat wykładu:
Kultura szkoły w modelu La Tefy Schoen i Charlesa Teddliego oraz jego aplikacja w badaniach zespołu SCHOOLab.
Prelegentka przedstawi kluczowe założenia oraz kategorie analityczne modelu kultury szkoły, omówionego w monografii „Kultura szkoły w modelu La Tefy Schoen i Charlesa Teddliego. Inspiracje teoretyczne i badawcze” (APS, 2023), współautorstwa z Urszulą Dernowską. Omówi także zastosowanie tego modelu w badaniach prowadzonych przez zespół SCHOOLab, co wzbogaci dyskusję na temat kultury szkoły oraz projektowania badań tego zjawiska.
Spotkanie jest otwarte dla wszystkich członków PTP i sympatyków!
Prof. Anna Odrowąż-Coates nową przewodniczącą Międzynarodowego Stowarzyszenia Korczakowskiego (IKA)
Członkowie Oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (PTP) w Warszawie serdecznie gratulują prof. Annie Odrowąż-Coates wyboru na przewodniczącą Międzynarodowego Stowarzyszenia Korczakowskiego (IKA). Wyjątkowe wyróżnienie miało miejsce podczas wyborów, które odbyły się 20 września 2024 roku w Akademii Pedagogiki Specjalnej, w trakcie obchodów 20-lecia Katedry UNESCO im. Janusza Korczaka.
Z dumą podkreślamy, że prof. Odrowąż-Coates pełni również funkcję wiceprzewodniczącej Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oraz wiceprzewodniczącej naszego Oddziału.
Serdeczne gratulacje składamy także pozostałym członkom nowo wybranego zarządu IKA: prof. Ewie Jarosz, Urszuli Tokarczyk-Bar, prof. Mirosławowi Grewińskiemu, Barbarze Janinie Sochal oraz Evie Haller.
Życzymy nowemu zarządowi IKA wielu sukcesów w promowaniu wartości korczakowskich!
XVII Międzynarodowa Szkoła Letnia UNESCO, Akademia Młodych Naukowców PTP oraz Konferencja Połówkowa PTP „Ku człowieczeństwu i edukacji dla pokoju”
W dniach 17–20 września 2024 roku odbyła się XVII Międzynarodowa Szkoła Letnia UNESCO im. Janusza Korczaka, zorganizowana z okazji 20-lecia Katedry UNESCO im. Janusza Korczaka przy Katedrze Pedagogiki Społecznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Wydarzenie, współorganizowane przez Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka (PSJK) oraz International Korczak Association (IKA), odbyło się pod hasłem: „Edukacja dla Pokoju dla Dzieci i Młodzieży. Dziedzictwo Janusza Korczaka/Henryka Goldszmita jako Wyzwanie dla Naszej Przyszłości”.
Było to wyjątkowe wydarzenie, obfitujące w inspirujące wykłady, warsztaty oraz wydarzenia kulturalne. Uczestnicy szkoły letniej mieli okazję wziąć udział w sesjach tematycznych poświęconych pedagogice Janusza Korczaka, a także w wystawach Gabrieli Sołtysiak i Anne Frank Foundation. Oprócz tego, zorganizowano liczne warsztaty, w tym te realizowane w ramach projektu EDUCATORE. Ważnym punktem programu była wizyta w Korczakianum, Teatrze Lalka oraz obozie zagłady Treblinka, gdzie uczestnicy posadzili 8 drzewek w lesie korczakowskim – symbolu pamięci i pokoju.
Jednym z kluczowych momentów wydarzenia było podpisanie Warszawskiej Deklaracji Katedr UNESCO na rzecz Edukacji do Demokracji i Pokoju, a także wręczenie medali jubileuszowych Katedry UNESCO.
W ramach XVII Międzynarodowej Szkoły Letniej UNESCO, we współpracy z Oddziałem Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (PTP) w Warszawie oraz Akademią Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, odbyła się także kolejna edycja Akademii Młodych Naukowców PTP oraz Konferencja Połówkowa PTP pt. „Ku człowieczeństwu i edukacji dla pokoju”. Oba wydarzenia były skierowane zarówno do młodych naukowców, jak i do nauczycieli akademickich, umożliwiając wymianę wiedzy i doświadczeń w zakresie edukacji oraz szeroko rozumianej pedagogiki pokoju. Konferencje połówkowe PTP mają kluczowe znaczenie w cyklu przygotowań do ogólnopolskich zjazdów pedagogicznych. Termin „połówkowa” oznacza, że odbywają się one w połowie cyklu między dwoma zjazdami, pełniąc rolę ważnych etapów refleksji i dyskusji. W przeszłości organizowaliśmy takie konferencje, które stanowiły ważne kroki przygotowawcze do kolejnych wydarzeń. W 2015 roku zorganizowaliśmy konferencję w Toruniu i Bydgoszczy pod tytułem „Wychowanie jednostki i wspólnoty do wartościowego życia”, we współpracy z Oddziałami PTP w tych miastach oraz Zarządem Głównym PTP. Z kolei w 2018 roku w Poznaniu odbyła się konferencja pt. „Pedagogika i Dialog. Ku zaufaniu i wspólnotowości”, zorganizowana przez Zarząd Główny PTP we współpracy z Oddziałem PTP w Poznaniu oraz Wydziałem Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu Adama Mickiewicza. W ramach obchodów jubileuszu 40-lecia PTP, Oddział PTP w Olsztynie, we współpracy z Zarządem Głównym, zorganizował konferencję połówkową pt. „Przesilenie w kulturze jako przedmiot badań pedagogicznych”, która odbyła się 25 października 2021 roku w formie zdalnej.
Składamy serdeczne podziękowania wszystkim osobom zaangażowanym w organizację tegorocznych wydarzeń, a w szczególności prof. Annie Odrowąż-Coates, wiceprzewodniczącej PTP oraz Oddziału PTP w Warszawie, oraz jej zespołowi za gościnność i doskonałą organizację.
Polskie Towarzystwo Pedagogiczne Współorganizatorem Międzynarodowego Naukowego Września w Warszawie!
Już wkrótce rozpocznie się kolejna edycja Akademii Młodych Naukowców Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, która w tym roku odbędzie się w ramach corocznej międzynarodowej szkoły letniej Katedry UNESCO. Przypomnijmy, że 17 września 2019 roku Akademia Młodych Naukowców PTP była integralną częścią X Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego. Więcej o wydarzeniu można przeczytać tutaj.
Wydarzenia tegorocznej edycji obejmują:
- Warsztaty Fundacji Anne Frank na temat edukacji do demokracji i pokoju, z udziałem młodzieży z Prywatnego Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Piasecznie oraz uczestników szkoły letniej UNESCO.
- Wizytę przedstawicieli Katedr UNESCO i organizacji korczakowskich w Treblince, podczas której zostaną posadzone kolejne drzewka w Lesie Korczaka.
Wydarzenia te uświetni konferencja połówkowa PTP „Ku człowieczeństwu i edukacji dla pokoju”, która odbędzie się 18 września 2024 roku. Szczegółowy program dostępny jest tutaj.
Kulminacyjnym punktem Akademii Młodych Naukowców PTP będzie Konferencja Grupy Badawczej Język i Społeczeństwo Międzynarodowego Stowarzyszenia Socjologii (ISA RC25), która odbędzie się w dniach 19-20 września 2024 roku. International Sociological Association, założone przez UNESCO w 1948 roku, to globalna sieć badawcza, z którą współpracujemy z dumą. Program konferencji można znaleźć tutaj.
Konferencja ISA RC25 obejmuje również:
- Spotkanie wyborczo-sprawozdawcze Międzynarodowego Stowarzyszenia Janusza Korczaka.
- Wręczenie sześciu medali jubileuszowych Katedry UNESCO im. Janusza Korczaka. Więcej informacji o medalach tutaj.
- Ratyfikację Warszawskiej Deklaracji Katedr UNESCO w sprawie Edukacji do Demokracji i Pokoju.
Podczas wydarzeń będzie można podziwiać wystawę autorstwa Gabrieli Sołtysiak, absolwentki gdańskiej ASP, zatytułowaną „Zawłaszczanie. Niewolnicze ciała pozaludzkie”.
Serdecznie zapraszamy do udziału!
prof. dr hab. Joanna Madalińska-Michalak
Przewodnicząca Oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w Warszawie
Zmarł Profesor Zbigniew Kazimierz Kwieciński
Z ogromnym smutkiem i żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Profesora Zbigniewa Kazimierza Kwiecińskiego (1941-2024), wybitnego naukowca, pedagoga i socjologa edukacji. Jego odejście jest wielką stratą dla całego środowiska akademickiego oraz pedagogicznego w Polsce.
Profesor Kwieciński był współzałożycielem Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, przewodniczącym Towarzystwa w latach 1989-2014 oraz honorowym przewodniczącym od 2014 roku. Jego wkład w rozwój naszej organizacji oraz polskiej pedagogiki pozostanie niezatarty. Dzięki pracy i zaangażowaniu Pana Profesora nasze Towarzystwo mogło osiągać swoje cele i rozwijać się w dynamiczny sposób.
Dorobek akademicki Pana Profesora, obejmujący działalność na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie i Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu, a także jego rola jako członka rzeczywistego Polskiej Akademii Nauk, długoletniego członka Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN i członka Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów, stanowią dowód wybitnych osiągnięć i nieocenionego wkładu w rozwój pedagogiki w Polsce. Praca naukowa, zaangażowanie i pasja Pana Profesora były dla nas wzorem najwyższych standardów i będą na zawsze inspirować nasze działania.
W imieniu Oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w Warszawie oraz jako Przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w latach 2014-2020, składam rodzinie Zmarłego, Przyjaciołom oraz Współpracownikom serdeczne wyrazy współczucia. Niech pamięć o Profesorze Zbigniewie Kazimierzu Kwiecińskim oraz jego niezatarte osiągnięcia będą dla nas źródłem inspiracji i motywacji do dalszej pracy na rzecz rozwoju pedagogiki i edukacji.
Z wyrazami głębokiego współczucia,
Prof. dr hab. Joanna Madalińska-Michalak
Przewodnicząca Oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w Warszawie
Przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w latach 2014-2020