Warszawa 2000
Do użytku wewnętrznego
Niniejszy Statut THE został zatwierdzony na mocy postanowienia Sądu Okręgowego w Warszawie, VII Wydział Cywilny i Rejestrowy (Sygn. akt VII NS REJ ST 1667/00) z 18 grudnia 2000 r. Uwzględniono korekty wprowadzone podczas I Walnego Zebrania Członków Towarzystwa 26 czerwca 2001 r.
Towarzystwo Historii Edukacji zostało wpisane do rejestru stowarzyszeń VII Wydziału Cywilnego i Rejestrowego Sądu Okręgowego w Warszawie, numer RST 4324.
Towarzystwo Historii Edukacji
Uniwersytet Warszawski
Wydział Pedagogiczny
Katedra Historii Oświaty i Wychowania
ul. Mokotowska 16/20, pok. 415
00-561 Warszawa
REGON: 017388235
e-mail: mnawrot10@wp.pl
tel./fax: (0 22) 629 89 79
tel. (0 22) 55 308 55
Rozdział I: Postanowienia ogólne
§ 1
Towarzystwo Historii Edukacji, zwane dalej Towarzystwem, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.
§ 2
- Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz naczelnych Towarzystwa jest m. st. Warszawa.
- Towarzystwo może również prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
Towarzystwo może powoływać koła.
§ 4
Działalność Towarzystwa opiera się na pracy społecznej ogółu członków.
§ 5
- Towarzystwo używa pieczęci z napisami: „Towarzystwo Historii Edukacji – Zarząd Główny”, „Towarzystwo Historii Edukacji – Koło w…”.
- Towarzystwo może posiadać godło i odznakę organizacyjną ustanowione zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział II: Cele i środki działania
§ 6
Celem Towarzystwa jest inspirowanie, organizowanie i popieranie badań nad dziejami edukacji oraz upowszechnianie ich wyników w społeczeństwie w celu podniesienia jego kultury historycznej i pedagogicznej.
§ 7
-
Do realizacji celów określonych w § 6 Towarzystwo:
-
1) pobudza i organizuje badania nad przeszłością edukacji, zwłaszcza regionalną;
-
2) troszczy się o przestrzeganie norm etyki historyka wychowania;
-
3) wypowiada się w sprawach ważnych dla rozwoju nauk historycznych i pedagogicznych;
-
4) urządza samodzielnie lub wspólnie z innymi organizacjami i instytucjami wykłady publiczne i odczyty, a także podejmuje inne działania w celu popularyzacji wiedzy historyczno – pedagogicznej;
-
5) tworzy koła, sekcje i komisje, zakłada zbiory i pracownie;
-
6) ogłasza konkursy na najlepsze prace magisterskie i doktorskie oraz nagradza wyróżniających się badaczy;
-
7) współpracuje z właściwymi organami administracji państwowej i samo-rządowej, z Polską Akademią Nauk i szkołami wyższymi, a także z innymi instytucjami w sprawach badań naukowych, organizacji życia naukowego, nauczania historii wychowania oraz wszystkich innych objętych działalnością Towarzystwa;
-
9) współdziała z pokrewnymi stowarzyszeniami i organizacjami w kraju i za granicą.
Rozdział III: Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 8
-
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
-
1) zwyczajnych,
-
2) honorowych,
-
3) wspierających.
§ 9
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może zostać osoba pełnoletnia pragnąca współdziałać w urzeczywistnieniu celów Towarzystwa.
- Członków zwyczajnych przyjmuje Zarząd Główny – bezpośrednio lub za pośrednictwem koła.
- Członków zwyczajnych – cudzoziemców nie mających miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – przyjmuje na podstawie pisemnej deklaracji wyłącznie bezpośrednio Zarząd Główny.
§ 10
-
Członkowie zwyczajni mają prawo:
-
1) czynnego i biernego wyboru do władz Towarzystwa;
-
2) uczestniczenia w zebraniach, konferencjach, zjazdach oraz innych przedsięwzięciach organizowanych przez Towarzystwo;
-
3) korzystania ze zbiorów Towarzystwa;
-
4) otrzymywania czasopism i innych własnych wydawnictw Towarzystwa na warunkach ustalonych przez Zarząd Główny;
-
5) korzystania z rekomendacji i opieki Towarzystwa w swojej działalności statutowej.
§ 11
-
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
-
1) uczestniczenie w realizacji celów Towarzystwa;
-
2) przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów oraz uchwał i zarządzeń władz Towarzystwa;
-
3) regularne opłacanie składki członkowskiej.
§ 12
- Członkostwo zwyczajne wygasa na skutek:
1) dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi Głównemu lub kołu;
2) skreślenia z listy członków przez Zarząd Główny lub koło z powodu zalegania z opłatą składki członkowskiej za okres przekraczający trzy lata – pomimo dwukrotnego pisemnego upomnienia;
3) wykluczenia orzeczeniem Sądu Koleżeńskiego, w szczególności za działanie na szkodę Towarzystwa.
§ 13
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków osobom, które po-łożyły wybitne zasługi w realizacji celów Towarzystwa.
- Członkowie honorowi mają wszystkie prawa członków zwyczajnych Towarzystwa, lecz nie są obowiązani do płacenia składki członkowskiej.
- Uchwały w sprawie członkostwa honorowego podejmuje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu Głównego, większością 2/3 głosów.
§ 14
- Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna lub prawna, niezależnie od miejsca zamieszkania lub siedziby (w tym cudzoziemiec), która zadeklaruje dla Towarzystwa pomoc o wartości nie niższej niż określona przez Zarząd Główny.
- Członków wspierających przyjmuje na podstawie pisemnej deklaracji Zarząd Główny.
- Członkowie wspierający będący osobami prawnymi działają w Towarzystwie za pośrednictwem przedstawicieli lub pełnomocników.
§ 15
- Członkowie wspierający mają prawo uczestniczenia z głosem doradczym w Walnym Zebraniu Członków, jako osoby zaproszone.
- Obowiązkiem członków wspierających jest okazywanie pomocy w realizacji celów Towarzystwa – zgodnie z dobrowolnie przyjętymi zasadami.
- Członkostwo wspierające wygasa przez dobrowolne wystąpienie lub wskutek pozbawienia członkostwa przez Zarząd Główny, w szczególności z powodu nieświadczenia pomocy w zadeklarowanej wysokości.
Rozdział IV: Władze naczelne Towarzystwa
§ 16
- Władzami naczelnymi Towarzystwa są:
1) Walne Zebranie Członków,
2) Zarząd Główny,
3) Komisja Rewizyjna,
4) Sąd Koleżeński.
- Kadencja władz Towarzystwa, w tym Walnego Zebrania Członków, trwa cztery lata.
- Prezes Towarzystwa może pełnić funkcję przez dwie kolejne kadencje.
§ 17
- Uchwały władz Towarzystwa, poza wyjątkami przewidzianymi w statucie, zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby uprawnionych do głosowania.
- W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
- Głosowanie tajne odbywa się na wniosek co najmniej 1/5 obecnych uprawnionych do głosowania.
§ 18
Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
§ 19
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział z głosem decydującym:
1) wszyscy członkowie zwyczajni Towarzystwa,
2) członkowie honorowi.
- W Walnym Zebraniu Członków uczestniczą z głosem doradczym także osoby zaproszone.
§ 20
Walne Zebranie Członków jest władne do podejmowania uchwał w pierwszym terminie przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania, w drugim terminie – niezależnie od liczby obecnych, z wyjątkiem wymienionych w §§ 42 i 43.
§ 21
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Główny co cztery lata.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Główny:
1) z własnej inicjatywy,
2) na żądanie Komisji Rewizyjnej,
3) na wniosek co najmniej 1/10 ogólnej liczby członków Towarzystwa.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków powinno być zwołane w ciągu 60 dni od daty złożenia żądania lub wniosku.
§ 22
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd Główny zawiadamia wszystkich członków nie później niż 30 dni przed terminem.
- Członkowie Towarzystwa w liczbie co najmniej 10 mają prawo zgłosić wnioski do porządku dziennego Walnego Zebrania Członków najpóźniej 10 dni przed jego terminem, na ręce sekretarza Zarządu Głównego.
- O uzupełnieniu porządku dziennego decyduje Walne Zebranie Członków. To samo dotyczy wniosków nagłych zgłoszonych w ciągu obrad Walnego Zebrania Członków.
- Przedmiotem nagłego wniosku nie mogą być sprawy członkostwa honorowego, odwołania i wyboru władz, zmiany statutu i rozwiązania Towarzystwa.
§ 23
-
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
-
1) wytyczenie ogólnego kierunku działalności Towarzystwa;
-
2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu Głównego, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego oraz decydowanie o udzieleniu absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu;
-
3) wybór w głosowaniach tajnych:
-
-
a) prezesa Towarzystwa,
-
-
b) pozostałych sześciu członków Zarządu Głównego,
-
-
c) trzech członków Komisji Rewizyjnej,
-
-
d) pięciu członków Sądu Koleżeńskiego;
-
-
4) podejmowanie uchwał o nadaniu godności członka honorowego Towarzystwa;
-
5) zatwierdzenie regulaminów Zarządu Głównego, Komisji Rewizyjnej, Sądu Koleżeńskiego oraz uchwalenie regulaminu wyboru delegatów i regulaminu Walnego Zebrania Członków;
-
6) podejmowanie uchwał o zmianie statutu;
-
7) decydowanie o rozwiązaniu się Towarzystwa.
§ 24
- Zarząd Główny składa się :
1) z prezesa Towarzystwa,
2) z dwóch wiceprezesów,
3) z czterech członków – w tym sekretarza i skarbnika.
- W posiedzeniach Zarządu Głównego uczestniczą z głosem doradczym: przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub jego zastępca.
§ 25
- W przypadku zwolnienia stanowiska prezesa jego funkcje przejmuje jeden z wice-prezesów, wybrany przez Zarząd Główny.
- W przypadku, kiedy liczba członków Zarządu Głównego wymienionych w § 24 ust. 1 jest niższa niż siedem, Zarząd Główny może dokooptować nowych członków spośród delegatów na Walne Zebranie Członków w brakującej liczbie, nie więcej jednak niż dwóch.
§ 26
-
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
-
1) kierowanie całokształtem działalności Towarzystwa zgodnie ze statutem oraz uchwałami i wytycznymi Walnego Zebrania Członków;
-
2) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz;
-
3) powoływanie Prezydium Zarządu Głównego, udzielanie mu wytycznych, rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;
-
4) zwoływanie Walnego Zebrania Członków i składanie na nim sprawozdań z działalności Towarzystwa;
-
5) stawianie wniosków o nadanie godności członka honorowego Towarzystwa;
-
6) przyjmowanie i odwoływanie członków zwyczajnych – w tym także cudzoziemców nie mających miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przyjmowanie członków wspierających, decydowanie o pozbawieniu członkostwa wspierającego;
-
7) powoływanie i rozwiązywanie kół, nadzorowanie ich działalności;
-
8) powoływanie komisji stałych i problemowych przy Zarządzie Głównym, powoływanie zespołów redakcyjnych wydawnictw Towarzystwa;
-
9) ustalanie wysokości składki członkowskiej;
-
10) uchwalanie budżetu Towarzystwa;
-
11) zarządzanie majątkiem i dysponowanie funduszami Towarzystwa;
-
12) uchwalanie regulaminu Zarządu Głównego;
-
13) decydowanie w innych sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zebrania Członków, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
§ 27
Uchwalenie przez Zarząd Główny wniosków na Walne Zebranie Członków w sprawach nadania członkostwa honorowego, zmiany statutu lub rozwiązania się Towarzystwa wymaga większości 2/3 głosów przy obecności 2/3 statutowej liczby członków Zarządu Głównego, w tym co najmniej czterech członków Prezydium.
§ 28
Plenarne posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
§ 29
W okresie między posiedzeniami Zarządu Głównego działalnością Towarzystwa kieruje Prezydium Zarządu Głównego.
§ 30
-
W skład Prezydium wchodzą:
-
1) prezes Towarzystwa,
-
2) dwóch wiceprezesów.
§ 31
W imieniu Zarządu Głównego Towarzystwo reprezentują prezes lub jeden z wice-prezesów.
§ 32
- Komisja Rewizyjna jest naczelnym organem kontrolnym Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków; wybiera ona ze swego grona przewodniczącego, sekretarza oraz zastępcę.
- W razie zmniejszenia się liczby członków Komisji Rewizyjnej Komisja może dokooptować jednego członka spośród delegatów na Walne Zebranie Członków.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie Członków.
§ 33
-
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
-
1) przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo – gospodarczej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności;
-
2) występowanie do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontrolnych;
-
3) składanie na Walnym Zebraniu Członków sprawozdania ze swej działalności oraz stawianie wniosku w sprawie absolutorium dla ustępującego Zarządu Głównego;
-
4) w wypadkach szczególnej wagi występowanie do Zarządu Głównego z żądaniem zwołania nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków;
-
5) uchwalenie regulaminu Komisji Rewizyjnej;
§ 34
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub jego zastępca ma prawo uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Głównego.
- Komisja Rewizyjna działa w składzie co najmniej dwuosobowym.
- Komisja Rewizyjna może podejmować czynności kontrolne w każdym czasie, we wszystkich agendach Zarządu Głównego i kół.
§ 35
Sąd Koleżeński czuwa nad przestrzeganiem norm etyki historyka wychowania, a także rozpoznaje wszelkie spory wynikłe między członkami Towarzystwa w związku z ich działalnością statutową.
§ 36
- Sąd Koleżeński działa w jednej instancji i orzeka w składzie trzyosobowym.
- Sąd Koleżeński wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz jego pierwszego i drugiego zastępcę.
- Sąd Koleżeński działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie Członków.
Rozdział V: Koła Towarzystwa
§ 37
- Zarząd Główny może powoływać i rozwiązywać koła, które są wydzielonymi terytorialnie ogniwami Towarzystwa.
- Koła działają na podstawie regulaminu uchwalonego przez Walne Zebranie Członków.
Rozdział VI: Majątek Towarzystwa
§ 38
-
Majątek Towarzystwa powstaje z:
-
1) wpływów ze składek członkowskich,
-
2) dotacji i darowizn,
-
3) dochodów z majątku Towarzystwa,
-
4) dochodów z wydawnictw i innych przedsięwzięć Towarzystwa przewidzianych w § 7,
-
5) dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 39
Działalność gospodarczą może prowadzić wyłącznie Zarząd Główny – w granicach posiadanych uprawnień.
§ 40
- Dla ważności pism dotyczących praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa wymagane są podpisy prezesa lub jednego z wiceprezesów oraz skarbnika.
§ 41
Wydatki administracyjne kół pokrywa Zarząd Główny zgodnie z preliminarzami budżetowymi.
Rozdział VII: Zmiana statutu i rozwiązanie się Towarzystwa
§ 42
Uchwałę o zmianie statutu podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.
§ 43
- Uchwałę o rozwiązaniu się Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 osób uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu się Towarzystwa powinna określać przeznaczenie majątku Towarzystwa.
Koniec
|