Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

STATUT TOWARZYSTWA HISTORII EDUKACJI

  1. Postanowienia ogólne
  2. Cele i środki działania
  3. Członkowie, ich prawa i obowiązki
  4. Władze naczelne Towarzystwa
  5. Koła Towarzystwa
  6. Majątek Towarzystwa
  7. Zmiana statutu i rozwiązanie się Towarzystwa

 

Warszawa 2000
Do użytku wewnętrznego

Niniejszy Statut THE został zatwierdzony na mocy postanowienia Sądu Okręgowego w Warszawie, VII Wydział Cywilny i Rejestrowy (Sygn. akt VII NS REJ ST 1667/00) z 18 grudnia 2000 r. Uwzględniono korekty wprowadzone podczas I Walnego Zebrania Członków Towarzystwa 26 czerwca 2001 r.

Towarzystwo Historii Edukacji zostało wpisane do rejestru stowarzyszeń VII Wydziału Cywilnego i Rejestrowego Sądu Okręgowego w Warszawie, numer RST 4324.

Towarzystwo Historii Edukacji
Uniwersytet Warszawski
Wydział Pedagogiczny
Katedra Historii Oświaty i Wychowania
ul. Mokotowska 16/20, pok. 415
00-561 Warszawa
REGON: 017388235
e-mail:
mnawrot10@wp.pl
tel./fax: (0 22) 629 89 79
tel. (0 22) 55 308 55

Rozdział I: Postanowienia ogólne

 

§ 1

    Towarzystwo Historii Edukacji, zwane dalej Towarzystwem, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.

 

§ 2

  1. Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz naczelnych Towarzystwa jest m. st. Warszawa.
  2. Towarzystwo może również prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

 

§ 3

    Towarzystwo może powoływać koła.

 

§ 4

    Działalność Towarzystwa opiera się na pracy społecznej ogółu członków.

 

§ 5

  1. Towarzystwo używa pieczęci z napisami: “Towarzystwo Historii Edukacji – Zarząd Główny”, “Towarzystwo Historii Edukacji – Koło w…”.
  2. Towarzystwo może posiadać godło i odznakę organizacyjną ustanowione zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział II: Cele i środki działania

 

§ 6

    Celem Towarzystwa jest inspirowanie, organizowanie i popieranie badań nad dziejami edukacji oraz upowszechnianie ich wyników w społeczeństwie w celu podniesienia jego kultury historycznej i pedagogicznej.

 

§ 7

    1. Do realizacji celów określonych w § 6 Towarzystwo:
    1. 1) pobudza i organizuje badania nad przeszłością edukacji, zwłaszcza regionalną;
    1. 2) troszczy się o przestrzeganie norm etyki historyka wychowania;
    1. 3) wypowiada się w sprawach ważnych dla rozwoju nauk historycznych i pedagogicznych;
    1. 4) urządza samodzielnie lub wspólnie z innymi organizacjami i instytucjami wykłady publiczne i odczyty, a także podejmuje inne działania w celu popularyzacji wiedzy historyczno – pedagogicznej;
    1. 5) tworzy koła, sekcje i komisje, zakłada zbiory i pracownie;
    1. 6) ogłasza konkursy na najlepsze prace magisterskie i doktorskie oraz nagradza wyróżniających się badaczy;
    1. 7) współpracuje z właściwymi organami administracji państwowej i samo-rządowej, z Polską Akademią Nauk i szkołami wyższymi, a także z innymi instytucjami w sprawach badań naukowych, organizacji życia naukowego, nauczania historii wychowania oraz wszystkich innych objętych działalnością Towarzystwa;
    1. 9) współdziała z pokrewnymi stowarzyszeniami i organizacjami w kraju i za granicą.

Rozdział III: Członkowie, ich prawa i obowiązki

 

§ 8

    1. Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
    1. 1) zwyczajnych,
    1. 2) honorowych,
    1. 3) wspierających.

 

§ 9

  1. Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może zostać osoba pełnoletnia pragnąca współdziałać w urzeczywistnieniu celów Towarzystwa.
  2. Członków zwyczajnych przyjmuje Zarząd Główny – bezpośrednio lub za pośrednictwem koła.
  3. Członków zwyczajnych – cudzoziemców nie mających miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – przyjmuje na podstawie pisemnej deklaracji wyłącznie bezpośrednio Zarząd Główny.

 

§ 10

    1. Członkowie zwyczajni mają prawo:
    1. 1) czynnego i biernego wyboru do władz Towarzystwa;
    1. 2) uczestniczenia w zebraniach, konferencjach, zjazdach oraz innych przedsięwzięciach organizowanych przez Towarzystwo;
    1. 3) korzystania ze zbiorów Towarzystwa;
    1. 4) otrzymywania czasopism i innych własnych wydawnictw Towarzystwa na warunkach ustalonych przez Zarząd Główny;
    1. 5) korzystania z rekomendacji i opieki Towarzystwa w swojej działalności statutowej.

 

§ 11

    1. Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
    1. 1) uczestniczenie w realizacji celów Towarzystwa;
    1. 2) przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów oraz uchwał i zarządzeń władz Towarzystwa;
    1. 3) regularne opłacanie składki członkowskiej.

 

§ 12

  1. Członkostwo zwyczajne wygasa na skutek:
    1) dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi Głównemu lub kołu;
    2) skreślenia z listy członków przez Zarząd Główny lub koło z powodu zalegania z opłatą składki członkowskiej za okres przekraczający trzy lata – pomimo dwukrotnego pisemnego upomnienia;
    3) wykluczenia orzeczeniem Sądu Koleżeńskiego, w szczególności za działanie na szkodę Towarzystwa.

 

§ 13

  1. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków osobom, które po-łożyły wybitne zasługi w realizacji celów Towarzystwa.
  2. Członkowie honorowi mają wszystkie prawa członków zwyczajnych Towarzystwa, lecz nie są obowiązani do płacenia składki członkowskiej.
  3. Uchwały w sprawie członkostwa honorowego podejmuje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu Głównego, większością 2/3 głosów.

 

§ 14

  1. Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna lub prawna, niezależnie od miejsca zamieszkania lub siedziby (w tym cudzoziemiec), która zadeklaruje dla Towarzystwa pomoc o wartości nie niższej niż określona przez Zarząd Główny.
  2. Członków wspierających przyjmuje na podstawie pisemnej deklaracji Zarząd Główny.
  3. Członkowie wspierający będący osobami prawnymi działają w Towarzystwie za pośrednictwem przedstawicieli lub pełnomocników.

 

§ 15

  1. Członkowie wspierający mają prawo uczestniczenia z głosem doradczym w Walnym Zebraniu Członków, jako osoby zaproszone.
  2. Obowiązkiem członków wspierających jest okazywanie pomocy w realizacji celów Towarzystwa – zgodnie z dobrowolnie przyjętymi zasadami.
  3. Członkostwo wspierające wygasa przez dobrowolne wystąpienie lub wskutek pozbawienia członkostwa przez Zarząd Główny, w szczególności z powodu nieświadczenia pomocy w zadeklarowanej wysokości.

Rozdział IV: Władze naczelne Towarzystwa

 

§ 16

  1. Władzami naczelnymi Towarzystwa są:
    1) Walne Zebranie Członków,
    2) Zarząd Główny,
    3) Komisja Rewizyjna,
    4) Sąd Koleżeński.
  2. Kadencja władz Towarzystwa, w tym Walnego Zebrania Członków, trwa cztery lata.
  3. Prezes Towarzystwa może pełnić funkcję przez dwie kolejne kadencje.

 

§ 17

  1. Uchwały władz Towarzystwa, poza wyjątkami przewidzianymi w statucie, zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby uprawnionych do głosowania.
  2. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
  3. Głosowanie tajne odbywa się na wniosek co najmniej 1/5 obecnych uprawnionych do głosowania.

 

§ 18

    Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.

 

§ 19

  1. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział z głosem decydującym:
    1) wszyscy członkowie zwyczajni Towarzystwa,
    2) członkowie honorowi.
  2. W Walnym Zebraniu Członków uczestniczą z głosem doradczym także osoby zaproszone.

 

§ 20

    Walne Zebranie Członków jest władne do podejmowania uchwał w pierwszym terminie przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania, w drugim terminie – niezależnie od liczby obecnych, z wyjątkiem wymienionych w §§ 42 i 43.

 

§ 21

  1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
  2. Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Główny co cztery lata.
  3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Główny:
    1) z własnej inicjatywy,
    2) na żądanie Komisji Rewizyjnej,
    3) na wniosek co najmniej 1/10 ogólnej liczby członków Towarzystwa.
  4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków powinno być zwołane w ciągu 60 dni od daty złożenia żądania lub wniosku.

 

§ 22

  1. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd Główny zawiadamia wszystkich członków nie później niż 30 dni przed terminem.
  2. Członkowie Towarzystwa w liczbie co najmniej 10 mają prawo zgłosić wnioski do porządku dziennego Walnego Zebrania Członków najpóźniej 10 dni przed jego terminem, na ręce sekretarza Zarządu Głównego.
  3. O uzupełnieniu porządku dziennego decyduje Walne Zebranie Członków. To samo dotyczy wniosków nagłych zgłoszonych w ciągu obrad Walnego Zebrania Członków.
  4. Przedmiotem nagłego wniosku nie mogą być sprawy członkostwa honorowego, odwołania i wyboru władz, zmiany statutu i rozwiązania Towarzystwa.

 

§ 23

    1. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
    1. 1) wytyczenie ogólnego kierunku działalności Towarzystwa;
    1. 2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu Głównego, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego oraz decydowanie o udzieleniu absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu;
    1. 3) wybór w głosowaniach tajnych:
      1. a) prezesa Towarzystwa,
      1. b) pozostałych sześciu członków Zarządu Głównego,
      1. c) trzech członków Komisji Rewizyjnej,
      1. d) pięciu członków Sądu Koleżeńskiego;

    4) podejmowanie uchwał o nadaniu godności członka honorowego Towarzystwa;

    1. 5) zatwierdzenie regulaminów Zarządu Głównego, Komisji Rewizyjnej, Sądu Koleżeńskiego oraz uchwalenie regulaminu wyboru delegatów i regulaminu Walnego Zebrania Członków;
    1. 6) podejmowanie uchwał o zmianie statutu;
    1. 7) decydowanie o rozwiązaniu się Towarzystwa.

 

§ 24

  1. Zarząd Główny składa się :
    1) z prezesa Towarzystwa,
    2) z dwóch wiceprezesów,
    3) z czterech członków – w tym sekretarza i skarbnika.
  2. W posiedzeniach Zarządu Głównego uczestniczą z głosem doradczym: przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub jego zastępca.

 

§ 25

  1. W przypadku zwolnienia stanowiska prezesa jego funkcje przejmuje jeden z wice-prezesów, wybrany przez Zarząd Główny.
  2. W przypadku, kiedy liczba członków Zarządu Głównego wymienionych w § 24 ust. 1 jest niższa niż siedem, Zarząd Główny może dokooptować nowych członków spośród delegatów na Walne Zebranie Członków w brakującej liczbie, nie więcej jednak niż dwóch.

 

§ 26

    1. Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
    1. 1) kierowanie całokształtem działalności Towarzystwa zgodnie ze statutem oraz uchwałami i wytycznymi Walnego Zebrania Członków;
    1. 2) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz;
    1. 3) powoływanie Prezydium Zarządu Głównego, udzielanie mu wytycznych, rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;
    1. 4) zwoływanie Walnego Zebrania Członków i składanie na nim sprawozdań z działalności Towarzystwa;
    1. 5) stawianie wniosków o nadanie godności członka honorowego Towarzystwa;
    1. 6) przyjmowanie i odwoływanie członków zwyczajnych – w tym także cudzoziemców nie mających miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przyjmowanie członków wspierających, decydowanie o pozbawieniu członkostwa wspierającego;
    1. 7) powoływanie i rozwiązywanie kół, nadzorowanie ich działalności;
    1. 8) powoływanie komisji stałych i problemowych przy Zarządzie Głównym, powoływanie zespołów redakcyjnych wydawnictw Towarzystwa;
    1. 9) ustalanie wysokości składki członkowskiej;
    1. 10) uchwalanie budżetu Towarzystwa;
    1. 11) zarządzanie majątkiem i dysponowanie funduszami Towarzystwa;
    1. 12) uchwalanie regulaminu Zarządu Głównego;
    1. 13) decydowanie w innych sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zebrania Członków, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.

 

§ 27

    Uchwalenie przez Zarząd Główny wniosków na Walne Zebranie Członków w sprawach nadania członkostwa honorowego, zmiany statutu lub rozwiązania się Towarzystwa wymaga większości 2/3 głosów przy obecności 2/3 statutowej liczby członków Zarządu Głównego, w tym co najmniej czterech członków Prezydium.

 

§ 28

    Plenarne posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz w roku.

 

§ 29

    W okresie między posiedzeniami Zarządu Głównego działalnością Towarzystwa kieruje Prezydium Zarządu Głównego.

 

§ 30

    1. W skład Prezydium wchodzą:
    1. 1) prezes Towarzystwa,
    1. 2) dwóch wiceprezesów.

 

§ 31

    W imieniu Zarządu Głównego Towarzystwo reprezentują prezes lub jeden z wice-prezesów.

 

§ 32

  1. Komisja Rewizyjna jest naczelnym organem kontrolnym Towarzystwa.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków; wybiera ona ze swego grona przewodniczącego, sekretarza oraz zastępcę.
  3. W razie zmniejszenia się liczby członków Komisji Rewizyjnej Komisja może dokooptować jednego członka spośród delegatów na Walne Zebranie Członków.
  4. Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie Członków.

 

§ 33

    1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
    1. 1) przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo – gospodarczej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności;
    1. 2) występowanie do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontrolnych;
    1. 3) składanie na Walnym Zebraniu Członków sprawozdania ze swej działalności oraz stawianie wniosku w sprawie absolutorium dla ustępującego Zarządu Głównego;
    1. 4) w wypadkach szczególnej wagi występowanie do Zarządu Głównego z żądaniem zwołania nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków;
    1. 5) uchwalenie regulaminu Komisji Rewizyjnej;

 

§ 34

  1. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub jego zastępca ma prawo uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Głównego.
  2. Komisja Rewizyjna działa w składzie co najmniej dwuosobowym.
  3. Komisja Rewizyjna może podejmować czynności kontrolne w każdym czasie, we wszystkich agendach Zarządu Głównego i kół.

 

§ 35

    Sąd Koleżeński czuwa nad przestrzeganiem norm etyki historyka wychowania, a także rozpoznaje wszelkie spory wynikłe między członkami Towarzystwa w związku z ich działalnością statutową.

 

§ 36

  1. Sąd Koleżeński działa w jednej instancji i orzeka w składzie trzyosobowym.
  2. Sąd Koleżeński wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz jego pierwszego i drugiego zastępcę.
  3. Sąd Koleżeński działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie Członków.

Rozdział V: Koła Towarzystwa

 

§ 37

  1. Zarząd Główny może powoływać i rozwiązywać koła, które są wydzielonymi terytorialnie ogniwami Towarzystwa.
  2. Koła działają na podstawie regulaminu uchwalonego przez Walne Zebranie Członków.

Rozdział VI: Majątek Towarzystwa

 

§ 38

    1. Majątek Towarzystwa powstaje z:
    1. 1) wpływów ze składek członkowskich,
    1. 2) dotacji i darowizn,
    1. 3) dochodów z majątku Towarzystwa,
    1. 4) dochodów z wydawnictw i innych przedsięwzięć Towarzystwa przewidzianych w § 7,
    1. 5) dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

§ 39

    Działalność gospodarczą może prowadzić wyłącznie Zarząd Główny – w granicach posiadanych uprawnień.

 

§ 40

  1. Dla ważności pism dotyczących praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa wymagane są podpisy prezesa lub jednego z wiceprezesów oraz skarbnika.

 

§ 41

    Wydatki administracyjne kół pokrywa Zarząd Główny zgodnie z preliminarzami budżetowymi.

Rozdział VII: Zmiana statutu i rozwiązanie się Towarzystwa

 

§ 42

    Uchwałę o zmianie statutu podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.

 

§ 43

  1. Uchwałę o rozwiązaniu się Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 osób uprawnionych do głosowania.
  2. Uchwała o rozwiązaniu się Towarzystwa powinna określać przeznaczenie majątku Towarzystwa.

 

Koniec