dr Paulina Marchlik
Adiunkt
Katedra Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją
Kierownik Podyplomowych Studiów Wczesnego Nauczania Języka Angielskiego
p.marchlik@uw.edu.pl
315, Wtorki / Tuesdays 10.00-11.30
Proszę o wcześniejszy kontakt mailowy. / Please make appointments via email.
Proszę o wcześniejszy kontakt mailowy. / Please make appointments via email.

Zainteresowania naukowe:
przedwczesne kończenie edukacji, młodzież zagrożona, młodzież ryzyka, kształcenie językowe, kształcenie nauczycieli języka angielskiego, wczesne nauczanie języka angielskiego

Wybrane publikacje:

- Marchlik, P. (2024). Technology and Digital Media in Youth (Poland). W: U. Markowska-Manista, K. Tilleczek (Eds.), Bloomsbury Education and Childhood Studies. Bloomsbury. doi: 10.5040/9781350886575.033
- Wichrowska, K., Marchlik, P. (2023). Zdalne lekcje języka angielskiego dla najmłodszych dzieci. Kwartalnik Pedagogiczny, 269(3), 9–25.
- Zubala, E., Wichrowska, K., Marchlik, P. (2023). Assessment of early primary school students during remote education in Poland. International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies. doi: 10.5604/01.3001.0054.2795
- Marchlik, P., Wichrowska, K., Jasińska-Maciążek, A., Dolata, R. (2023). Uczenie się języka angielskiego w szkole podstawowej – od czego zależy sukces? Ostrołęckie obserwatorium oświatowe 2021/22. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego.
- Marchlik, P., Wichrowska, K., Muszyński, M., Jasińska-Maciążek, A. (2022). Umiejętności z języka angielskiego absolwentów ostrołęckich szkół podstawowych w świetle egzaminu ósmoklasisty 2022. Ostrołęckie Obserwatorium oświatowe 2021/2022. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego.
- Tomaszewska-Pękała, H., Marchlik, P., Zubala. E. (2022). The lockdown generation: Facing multiple crises in education and the labour market. Profesorado, 26(3), 173–193. doi.org/10.30827/profesorado.v26i3.23531
- Wichrowska, K., Marchlik, P., Zubala, E. (2022). Children’s games and activities during remote education, Problemy Wczesnej Edukacji, 54(1), 73–87. doi.org/10.26881/pwe.2022.54.06
- Zubala, E., Wichrowska, K., & Marchlik, P. (2022). Personal and social education carried out by Polish primary schools during the Covid-19 pandemic. Two insights into early childhood education. Przegląd Badań Edukacyjnych, 36(1), 21–42. doi.org/10.12775/PBE.2022.002
- Jasińska-Maciążek, A., Hawrot, A, Marchlik, P, Tomaszewska-Pękała, H., & Żółtak, T. (2022). Various reasons, various trajectories? Interrupted schooling among Polish upper secondary school students, Research Papers in Education, 37(3), 418–440. 10.1080/02671522.2020.1849373
- Marchlik, P., Wichrowska, K., & Jasińska-Maciążek, A. (2022). Umiejętności z języka angielskiego absolwentów ostrołęckich szkół podstawowych w świetle egzaminu ósmoklasisty 2021. Ostrołęckie obserwatorium oświatowe 2021/22. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego.
- Marchlik, P., Wichrowska, K., Jasińska-Maciążek, A. (2022). Efektywność nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej - przypadek szkół publicznych w Ostrołęce. W: B. Niemierko i M.K. Szmigiel (red.), Diagnozowanie kształcenia w edukacji stacjonarnej i zdalnej (s. 289-302). Kraków: Tomami.
- Wichrowska, K., & Marchlik, P. (2021). Nauczyciel języka obcego a kształcenie zdalne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W: J. Pękala, K. Białożyt-Wielonek (red.), Obszary (nie)pewności w pracy współczesnego nauczyciela (ss. 167–185). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
- Marchlik, P., Wichrowska, K., & Zubala, E. (2021). The use of ICT by ESL teachers working with young learners during the early COVID-19 pandemic in Poland, Education and Information Technologies, 26, 7107–7131. doi: doi.org/10.1007/s10639-021-10556-6
- Gajek, K. & Marchlik, P. (2021). Polish low-income mothers: conversions of human, social and cultural capitals through their lifetime, Contemporary Social Science, 16(4), 494–508, doi: 10.1080/21582041.2021.1931954
- Tomaszewska-Pękała, H., Marchlik, P., & Wrona, A. (2020). Reversing the trajectory of school disengagement? Lessons from the analysis of Warsaw youth’s educational trajectories, European Educational Research Journal, 19(5), 445–462. doi: 10.1177/1474904119868866
- Marchlik, P., Wrona, A., & Tomaszewska-Pękała, H. (2018). Struggling against the waves or taking another course. School disengagement in the educational trajectories of early school leavers from Warsaw. W L. Van Praag, W. Nouwen, R. Van Caudenberg, N. Clycq, C. Timmerman (red.), Comparative Perspectives on Early School Leaving in the European Union (ss. 90–101). Routledge.
- Araújo, H.C., Macedo, E., Bethoui, A., Tomaszewska-Pękała, H., Marchlik, P., Wrona, A. & Rocha, C. (2018). Shaping the policies towards early school leaving in Portugal, Sweden and Poland. W L. Van Praag, W. Nouwen, R. Van Caudenberg, N. Clycq, C. Timmerman (red.), Comparative Perspectives on Early School Leaving in the European Union (ss. 47–60). Routledge.
- Tomaszewska-Pękała, H., Wrona, A. & Marchlik, P., (2017). Nauczyciele wobec problemu przedwczesnego kończenia nauki szkolnej. W J. Madalińska Michalak (red.), O nową jakość edukacji nauczycieli (ss. 409–428). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
- Tomaszewska-Pękała, H., Marchlik, P., & Wrona, A. (2017). Finding inspiring practices on how to prevent ESL and school disengagement. Lessons from the educational trajectories of youth at risk from nine EU countries. Warsaw: Faculty of Education, University of Warsaw.
- Marchlik, P. & Tomaszewska-Pękała, H. (2016). Importance and dimensions of ESL in Poland – school staff’s perception, Kwartalnik Pedagogiczny, 4(242), 156–169.
- Marchlik, P. (2016). When foreigners join the class. Changes in the university classroom environment – a “cost-benefit” analysis, Kwartalnik Pedagogiczny, 3(241), 126–134.
- Tomaszewska-Pękała, H., Marchlik, P., Wrona, A. (2015). Between school and work: Vocational education and the policy against early school leaving in Poland, Educação, Sociedade & Culturas, 45, 75–98.

Aktywność naukowa:
- Stories4all: Developing Innovative Pedagogies and Tools to enable the Establishment and Sustenance of Communities of Educators Promoting Empathy and Social Inclusion via Digital Stories for All
(Erasmus+ 2023-1-DE01-KA220-HED-000164993; 10/2023–9/2026) – kierownik polskiej części projektu - Integrating primary and pre-school virtual exchange projects into language teacher education (INVITED) (Erasmus+; 11/2023–10/2026) – członkini polskiego zespołu
- Co-created Education through Social Inclusion | “Edukacja współtworzona przez włączanie społeczne” (Erasmus + 621365-EPP-1-2020-1-NO-EPPKA3-IPI-SOC-IN) – członkini Grupy Doradczej
- Rozwój demokracji szkolnej w ostrołęckich szkołach ponadpodstawowych – członkini zespołu (koordynatorka szkolna)
- Ostrołęckie Obserwatorium Oświatowe – członkini zespołu
- Professional Development Tools Supporting Participation Rights in Early Childhood Education (PARTICIPA; Erasmus +; 2019-1-PT01-KA202-60950; 2019–2022)
– członkini zespołu - A Blog as open learning platform for the field of Early Childhood Education about Research and Innovation to support Disadvantaged and Diverse children (BECERID; 2017–2020; 2017-1-BE02-KA201-034755; Erasmus+, KA2_KA201)
– kierownik polskiej części projektu - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society (ISOTIS; 2017–2019; H2020-EU.3.6.1.2./727069)
– członkini zespołu - Reducing Early School Leaving in Europe (RESL.eu; 2013–2018; FP7-SSH-2012-1/320223)
– członkini zespołu