Termin i zasady wdrożenia projektu
W roku szkolnym 2017/2018 i 2018/2019 uczniowie w 12 osobowych grupach będą uczestniczyli w 30h cyklu fakultatywnych zajęć na terenie szkoły, ujętych w planie danej szkoły, prowadzonych przez doświadczonych pracowników UW.
Projekt obejmuje dwie edycje zajęć. Pierwsza rozpocznie się w styczniu 2018 i zakończy w grudniu 2018. Druga – rozpocznie się we wrześniu 2018 i zakończy w czerwcu 2019.
W trakcie zajęć (1h/tyg.) uczniowie będą mieli okazję do:
– udziału w grach i zabawach edukacyjnych, prowokujących samodzielne wypowiedzi ustne i pisemne,
– omawiania ciekawych, wybranych przez uczniów tematów, dotyczących np: równości płci, etyki
– przygotowania 2 debat (1 wewnętrznej wśród uczniów i zewnętrznej) z udziałem zaproszonych gości i studentów UW, będących polem do ćwiczenia kompetencji związanych z prezentacją swojego stanowiska, czy przedstawianiem dobranej argumentacji.
W pracy z uczniami wykorzystane zostaną metody aktywizujące, a także różne formy doskonalące formułowanie wypowiedzi ustnych i pisemnych, formy kształtujące różne rodzaje wypowiedzi i ocen, arkusze samooceny, arkusze pytań otwartych wzmacniających rozwijanie kompetencji związanych z wnioskowaniem i krytycznym myśleniem. Uczniowie będą oceniani (komentarz kształtujący) za swoją: aktywność, zaangażowanie w dyskusję dociekającą, stawiane pytania oraz jedna pracę pisemną.
Przeprowadzone zajęcia będą stanowiły swoisty trening, wprowadzający uczniów w proces samokształcenia, który jest składową kompetencji rozwijania samodzielności myślenia. Po zakończeniu zajęć uczniowie będą mogli wykorzystywać zdobyte kompetencje na innych przedmiotach, a także w aktywnościach pozaszkolnych.
Zajęcia ASM promują samodzielność i krytyczność jako kluczowe aspekty refleksji uczniowskiej. Takie ujęcie procesu dydaktycznego wpływa na całe środowisko szkolne, w tym na nauczycieli. Kurs wzmocni pozytywną atmosferę uczenia się w placówkach.
Projekt zakłada, że podczas realizowanych zajęć w wynikach samooceny uczniów i oceny/komentarzy prowadzącego uczniowie podniosą swoje kompetencje w zakresie krytycznego i samodzielnego myślenia, w tym umiejętności: dostrzegania i pobudzania procesów samodzielnego myślenia u siebie i u innych; wnioskowania, klasyfikowania, wyjaśniania, formułowania pytań i problemów, wykrywania błędów w rozumowaniu.
Zajęcia przygotowane w ramach ASM pogłębią podstawę programową np. z j. polskiego i rozszerzą ją o aspekt filozoficzny. Zajęcia pozwolą na osiągnięcie celu głównego projektu, tj. realnie wpłyną na rozwój kompetencji związanych z poprawnym argumentowaniem, krytycznym i samodzielnym myśleniem.