Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Międzynarodowe Seminarium Wydziału Pedagogicznego UW

Koordynator: dr hab. Rafał Godoń (Pracownia Pedagogiki Ogólnej i Filozofii Edukacji)

Charakterystyka Seminarium

Międzynarodowe Seminarium Wydziału Pedagogicznego UW jest cyklem spotkań naukowych, w trakcie których zaproszeni z zagranicznych ośrodków akademickich wykładowcy prezentują swoje projekty i osiągnięcia badawcze. W seminarium uczestniczą zarówno pracownicy Wydziału, jak i doktoranci oraz studenci studiów magisterskich. Spotkania są ogłaszane na stronach Wydziału i UW, są otwarte dla badaczy i studentów ze wszystkich uczelni. Niektóre spotkania z tego cyklu mogą być poświęcone praktycznym problemom współczesnej oświaty, a zaproszeni prelegenci reprezentują wówczas ważne dla funkcjonowania oświaty zagraniczne instytucje edukacyjne.

Wykaz dotychczas przeprowadzonych seminariów międzynarodowych:


2019

12 grudnia 2019: Prof. Maria Assunção Flores (University of Minho, Portugal); “The Teaching Profession at the Crossroads: Contexts, Challenges and Possible Directions”. Organizator: prof. dr hab. Joanna Madalińska –Michalak.

30 listopada 2019: Prof. Stefaan Cuypers (Catholic University of Leuven); “R.S. Peters’ philosophy of moral education in relation to his Freudian psychology”. Miejsce: Uniwersytet Warszawski, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, Stary BUW, sala 308. Organizator. dr hab. Rafał Godoń, prof. ucz.

29 listopada 2019: Prof. GIUSEPPINA D’ADDELFIO (UNIVERSITY OF PALERMO); “The importance of values in education. A Phenomenological challenge to the contemporary moral subjectivism”. Miejsce: Uniwersytet Warszawski, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, Stary BUW, sala 308. Organizator. dr hab. Rafał Godoń, prof. ucz.

29 listopada 2019: Prof. NICHOLAS BURBULES (UNIVERSITY OF ILLINOIS, URBANA-CHAMPAIGN); “The Practice of Virtue”. Miejsce: Uniwersytet Warszawski, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, Stary BUW, sala 308. Organizator. dr hab. Rafał Godoń, prof. ucz.

22 października 2019: Aleksandra Olszewska (University of Florida); “Counter-stories from Poland:Identities and Language Identities of Adolescent Refugee-background Students”.

5 czerwca 2019: dr Zuzana Svobodová (Charles University, Czechy); “Education studies in a comparative perspective”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

3 czerwca 2019: prof. Christoph Wulf (Freie Universität Berlin, Niemcy); “Artificial Intelligence in the Anthropocene. Anthropological, ethical and educational challenges”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

14 maja 2019: dr Bianca Thoilliez (Universidad Autonoma de Madrid, Spain); “The practice of education and the cultivation of critical thinking”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

7 maja 2019: prof. Daniel Wagner (Weizmann Institute of Science, Israel); “Into Family Origins: A Pastime and/or an Academic Activity?”. Organizator: dr Justyna Żak

27 marca 2019: prof. Anna Sfard (Uniwersytet w Hajfie); “Why all this talk about talking classrooms? Theorizing the relation between talking and learning”. Organiztor: dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW

26 marca 2019: Prof. Dr. phil. Claudia Maier-Höfer (Evangelische Hochschule, Darmstadt; University of Applied Sciences); “Qualifications of kindergarten teachers and subjects of education in kindergarten in Germany”. Organizator: dr Urszula Markowska-Manista

2018

22 listopada 2018: Patrizia Breil (University of Tübingen, Germany); Education, Identity, Body: Studies in Didactics of Philosophy, and Philosophy of Education. Organizator: dr hab. A. Wierciński, prof. UW

22 listopada 2018: Dr Britta Oehl i Dr Katarina Scheider-Bertan (Uniwersytet w Kolonii, Faculty of Human Sciences); “The Challenges of Critical Pedagogy and Cultural Studies as a Challenge for Inclusive Education”. Organizator: dr hab. Agnieszka Naumiuk

21 listopada 2018: Patrizia Breil (University of Tübingen, Germany); “Phenomenological Pedagogy and Its Challenges – an Overview in the German Language Context”. Organizator: dr Małgorzata Przanowska

6 listopada 2018: dr. Romana Shyyana (koordynatora reformy edukacji na Ukrainie); “New Ukrainian School: The Matrix Reloaded”. Organizator: dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW

3 listopada 2018: Catherine Herring (UCL); “Displacing the one: thinking off the beat”; Prof.  Paul Standish (UCL); Knowing by Testimony. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

2 listopada 2018: Prof. Paul Standish (UCL); “Seeing Connections: from cats and classes to characteristics and cultures”. Soyoung Lee (UCL); “From Heidegger to Translation and the Address of the Other”. Qasir Shah (UCL); “Confucian Ethics: The Jūnzǐ and The Teacher”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

8 października 2018: Prof. dr. Reinhard Lohmiller (Evangelische Hochschule Freiburg); “Art Pedagogy and Social Work”. Organizator: dr hab. Waleria Stelmaszuk

19 czerwca 2018: dr Silvii Abad Merino (Uniwersytetu w Kordobie); “Psychoeducational Approach to Understanding Diversity and Inclusion in Organizations”. Organizator: dr hab. Agnieszka Naumiuk

30 maja 2018: Prof. Bassam Omari (University of Jordan, Jordania); “Pedagogy and problems in higher education”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

29 maja 2018: Prof. Giuseppe Mari (Università Cattolica del Sacro Cuore); “Moral education and narration”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

28 maja 2018: prof. Anna Kindler (University of Bristish Columbia); “Facing (and responding to) the challenges of internationalization in the academia in the 21 st century”. Organizator: dr Mariusz Samoraj

10 maja 2018: Ruth BarSinai  oraz inni przedstawiciele David Yellin College of Education (Jerozolima, Izrael); “Passion, innovation and challenge in teaching school children”.  Organizator:  dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW

9  maja 2018: Ruth BarSinai oraz inni przedstawiciele David Yellin College of Education (Jerozolima, Izrael); “Child right to dignity in multicultural world”. Organizator: dr hab. Agnieszka Naumiuk, dr Marta Pietrusińska

25 kwietnia 2018: dr Beatriz López Medina (Universidad Nebrija, Hiszpania); “Revisiting Two Decades of Bilingual Education in Spain: Achievements and Challenges”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

18 kwietnia 2018: dr Mariya Kozolup (Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki we Lwowie); “The Challenges of Teaching Foreign Languages and Academic Communication at Lviv University”. Organizator: dr Kamila Wichrowska

5 kwietnia 2018: Prof. Dani Ben-Zvi (Faculty of Education, University of Haifa, Israel); “Data Science Goes to School”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

20 marca 2018: Profesor Konstantinos Petrogiannis (Hellenic Open University w Atenach); “Greek Early Childhood Education and Care (ECEC) – structural characteristics, sucesses and challenges to overcome”. Organizator: mgr Olga Wysłowska

25 lutego 2018: Patricia McGahan (Tokyo University of Agriculture and Technology); “Global awareness”. Organizator: mgr Justyna Pałczyńska

24 lutego 2018: prof. Bipin Indurkhy (Uniwersytet Jagielloński); “Thinking like a child”. Organizator: mgr Justyna Pałczyńska


2017

4 grudnia 2017: Christina Chavarria (Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie); “Impact and history of the Holocaus”. Organizator: dr Magdalena Kuleta-Hulboj

18 października 2017: Dr David Rybák (Uniwersytet Karola w Pradze); “Ethics and Europe”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

10 października 2017: Prof. dr Sean McGrath (Memorial University of Newfoundland, Canada); “Fukuyama, and Religious Secularism: Why the World/Church Distinction No Longer Works?” Organizator: dr hab. A. Wierciński, prof. UW

1 czerwca 2017: Ruth Bar-Sinai (The David Yellin Academic College of Education); “Collapetition in Children’s Game”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

7 kwietnia 2017: dr Ali Habayeb (AN-NAJAH NATIONAL UNIVERSITY ANU); “Szkolnictwo wyższe w Palestynie i krajach arabskich”. Organizator: dr hab. Agnieszka Naumiuk

18 marca 2017: Prof. Giuseppe Mari (Università Cattolica del Sacro Cuore, Włochy); “The relation between authority, freedom and education”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

16 marca 2017: Prof. Giuseppe Mari (Università Cattolica del Sacro Cuore, Włochy); „The relation between metaphysics, pedagogy and education”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

3 marca 2017: Seamus Mannion (Youth Advocate Programmes, Dublin, Irlandia), “Working to keep high risk youth in their communities, the Youth Advocate Programmes approach”. Organizator: dr hab. Waleria Stelmaszuk

2 marca 2017: prof. Blanka Kudláčová (Uniwersytet w Trnawie, Słowacja), “‘Academic ‘Pedagogy’ in Slovakia from the Establishment of Czechoslovakia (1918)”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

12 stycznia 2017: prof. Stephen R.C. Hicks (Uniwersytet Rockforda, USA), „Explaining Postmodernism. Socialism and Scepticism from Rousseau to Foucault”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń


2016

17 grudnia 2016: doc. dr sc. Zvonimir Komar (Uniwersytet w Zagrzebiu, Chorwacja), “The challenge of ‘Differential pedagogy’ (seen through Lyotard’s “Postmodern condition”)”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

16 grudnia 2016: doc. dr sc. Zvonimir Komar (Uniwersytet w Zagrzebiu, Chorwacja), „The idea and logic of pedagogy”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

16 maja 2016: Prof. Dr. Ronny Miron, (Bar Ilan University, Ramat-Gan, Israel); “Gadamer vis-a-vis Hegel: The Pedagogical Aspects of Hermeneutics”. Organizator: dr hab. A. Wierciński, prof. UW


2015

3 lipca 2015: prof. Anna Sfard (Uniwersytet w Hajfie, Izrael). „Early development of numerical thinking – the discursive view”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

20 maja 2015: Dr Jani Ursin (University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research, Finlandia), „Learning outcomes in higher education – salvation or curse?”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń

23 kwietnia 2015: Dr Anke Dreier-Horning (German Institute of Residential Care Research, Protestant University of Applied Sciences Berlin, Niemcy),”The political role of residential care for children in the former East Germany (1949-1989)”.

22 kwietnia 2015: Peggy Pritchard (University of Guelph, Kanada), „Success Strategies from Women in STEM: A Portable Mentor”.

23 marca 2015: Dr Bakhtiar Shabani Varaki (Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran), “Divergent Paradigm and Pushmi-Pullyu research method: Does mixing method make sense?”.

19 marca 2015: Dr Bakhtiar Shabani Varaki (Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran), “Glocalization of Higher Education: Rethinking in universalism vs. Particularism”.

5 marca 2015: Dick Helm (USA), ,,Nauczyciel jako lider i mentor – czyli jak uczyć i inspirować”.

19 lutego 2015: Prof. Hanan Alexander (Uniwersytet w Hajfie, Izrael), „Reimagining Liberal Education. Affiliation and Inquiry in Democratic Schooling”. Organizator: dr hab. Rafał Godoń


2014

27 listopada 2014: Dr Kimberly A. Johnson (St. Catherine University St. Paul, USA), “Improving Student Learning through Teacher Collaboration”.

16 października 2014: Pauline Slot (Utrecht University, Holandia), “Classroom Assessment Scoring System”.

17 września 2014: VIA University College (pracownicy i studenci z uniwersytetu w Danii), „Debate on Education with Polish and Danish students”.

29 maja 2014: dr Brigitte Pagnani (University of Strasbourg, Francja), “Life Long Learning and Professionalization in France”.

28 maja 2014: dr Elisabeth Regnault (University of Strasbourg, Francja), “Incidence of Shanghai, PISA and PIRLS Rankings on educational Reforms in France”.

4 kwietnia 2014: dr Vusal Karimli (Azerbejdżan), “Education Policy and management of universities in Post-Soviet countries”.

27 marca 2014: prof. Peter Moss (Instytut of Education, University of London, Wielka Brytania),”Demokracja: podstawowa wartość edukacji publicznej”.


2013

26 listopada 2013: prof. William Yarber (Indiana University Bloomington, USA), “Kinsey. Advancing sexual health and knowledge worldwide”.

13 czerwca 2013: dr Duncan Mercieca (University of Malta, Department of Education Studies, Malta), “Initiating ‘The Methodology of Jacques Ranciere’: How Does it All Start?”.

4 czerwca 2013: dr Arto Willman oraz Raimo Salo (City of Oulu, Finlandia). Spotkanie poświęcone kompetencjom nauczycieli wobec społecznych wyzwań zmieniającej się rzeczywistości.

23 maja 2013: przedstawiciele EUSARF (European Scientific Association for Residential and Family Care), “Intervetion for vulnerable children and their families. Findings from research”.


2012

14 grudnia 2012: prof. Annette Ullrich (Department of Social Work at Baden-Württemberg Cooperative State University Stuttgart, Niemcy), “’A child does not become a human being, it already is one.’ The impact of Janusz Korczak’s pedagogy on university students in Germany and Poland”.

23 października 2012: prof. Thomas Mark Bray, wykład z zakresu socjologii wychowania.

16 października 2012: Raimo Salo (Oulu, Finlandia) „Pedagogical Leadership – Systematic Development of Teachers’ Professional Competences”.

31 maja 2012: prof. Ljubica Pribanić (Uniwersytet w Zagrzebiu, Chorwacja), wykład poświęcony problematyce osób niesłyszących.


2011

23 maja 2011: prof. James Conroy (Uniwersytet w Glasgow, Wielka Brytania), „The problem of religious illiteracy in liberal democratic education”.

16 maja 2011: prof. Jose Antonio Garcia Fernandez (Universidad Compluense de Madrid), “Education system in Spain – important changes and challenges”.

20 maja 2011: prof. Georg Cavallar (Uniwersytet Wiedeński, Austria), „Dimensions of Kant’s Cosmopolitan Education”.

11 marca 2011: prof. dr Agnieszki Bron (Uniwersytet Sztokholmski) pt. „Proces uczenia się studentów w szkole wyższej. Współczesne badania i teoria”.

10 marca 2011: prof. Krystyna Nowak-Fabrykowski, Ph.D., (Department of Teacher Education & Professional Development, Central Michigan University, USA): “Looking at Early Childhood Teachers’ preparation in the USA”.

23 lutego 2011: prof. Dominik Fablet (Uniwersytet Paris Quest Nanterre), „Innowacje w pracy z rodziną we Francji”.


2010

13 grudnia 2010: dr Zdenko Kodelja (Instytutu Badań Edukacyjnych w Ljubljanie, Słowenia), “The Contemporary University and the Problem of Social Justice”.

26 października 2010: dr Judith Suissa, (Instytut Pedagogiki, Uniwersytet w Londynie, Wielka Brytania), The Scientization of the Parent-Child Relationship”.

13 maja 2010: prof. Teresa Vasconcelos (Instytut Pedagogiki w Lizbonie), wykład poświęcony wykorzystaniu metody projektów we wczesnej edukacji.


2009

17 września 2009: dr Marian Lyons (St. Patrick College, Irlandia), “Historical context of the development of the educational system in Ireland”.

9 czerwca 2009: prof. Christoph Wulf (Freie Universität Berloin, Niemcy), “Anthropology of education”.

29 maja 2009: Sari Havu-Nuutinen, Susanna Pontinen (Joensuu Univeristy, Finlandia), “System edukacji w Finlandii”.


 

W latach 2002-2008 jako nieregularne seminarium „Filozofia a pedagogika”.

2008

17 listopada 2008: prof. Norbert H. Weber (Technische Universität Berlin), „Janusz Korczak – ein vergessener Reformpädagoge in Deuschland“.

24 października 2008: prof. Nataliya Demyanenko (Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny im. M. Dragomanowa, Kijów, Ukraina), wykład poświęcony problematyce szkolnictwa wyższego na Ukrainie.

22 września 2008: dr Pádraig Hogan (National University of Ireland Maynooth, Irlandia), “Dilemmas of contemporary education: theory and practice”.

2006

28 marca 2006: dr Ann Louise Gilligan (St. Patrick’s College Drumcondra, Irlandia), „Philosophies of difference – the educational challenge”.

2005

15 lutego 2005: dr Pádraig Hogan (National University of Ireland – Maynooth, Irlandia), “Learning Anew: Developing the Professional Self-Understanding of Teachers”.

2003

23 maja 2003: dr A. C. Besley (University of Glasgow, Wielka Brytania), “Confessional practices of the self in schools”.

23 maja 2003: prof. Michael A. Peters, (Universities of Glasgow & Auckland, Wielka Brytania), “Between empires: rethinking identity and citizenship in the context of globalisation”.

2002

15 lipca 2002: Anna M. Laing (University of Glasgow, Faculty of Education, Department of Educational Studies, Wielka Brytania), “Od segregacji do integracji – edukacja a seksualność osób upośledzonych umysłowo” (“From medical to social model – is there a space for sexuality of people with learning disabilities?”).

10 lipca 2002: dr Terence H. McLaughlin, (University of Cambridge, Wielka Brytania) “Education for European identity and European citizenship”.

9 lipca 2002: dr Terence H. McLaughlin (University of Cambridge, Wielka Brytania), „Philosophy and educational policy: possibilities, tensions and tasks”.